Distributie soep.... en nu?

MacManiac78

Forumguru
Afgelopen donderdag reed ik 100 op de snelweg, was een tik in de motor hoorbaar en kon ik hem vervolgens in de berm zetten.
Na wat verplaatsingen kwam ik bij de garage en bleek de 3 mnd oude distributieriem te zijn gaan rafelen waardoor deze de boel een tandje moet hebben laten verspringen.

De garage gaat proberen of de motor op garantie van de riem opnieuw leven in te blazen is, maar daar heb ik weinig vertrouwen in.

Wat zouden jullie doen?
De Fabia heeft ongeveer 185k op de klok staan en had een straatwaarde van ongeveer 4000 eurie. (Als ik de websites mag geloven)
Hier een sloopmotor in laten lepelen zal naar inschatting 2500 moeten gaan kosten.

Er zijn natuurlijk diverse scenario's mogelijk.

Auto niet oplappen en als wrak verkopen.
Auto oplappen en verkopen
Auto oplappen en oprijden

Met het eerste heb ik geen ervaring en weet dus niet wat de auto in deze staat nog waard zou kunnen zijn.
Naar mijn idee is de auto gezien deze schade en leeftijd financieel totall loss. Optie 2 lijkt me dan ook de minst voor de hand liggende.

Wat mogelijk meegewogen moet worden zijn de relatief jonge sets banden (zomer & winterset) en accessoires zoals kettingen, imperiaal WhistleBar steunen die nu waarschijnlijk niet meer gebruikt kunnen worden en nog maar weinig zullen opbrengen.
 

hemi24

Forumguru
Check ook ff je verzekering en de garantievoorwaarden op de vervangen distributieriem van 3 maanden terug...
 

Cordoba

Forumguru
@MacManiac78 Ben, je hebt toch een diesel/greenline? Dat maakt voor de afweging wel verschil. Je moet ook meewegen hoe lang je nog met de auto had willen rijden, had je nog jaren verder gewild, dan lijkt reparatie onder garantie mij zeker een optie. De kosten zijn dan immers voor de garage die de distributie heeft vervangen, en als de reparatie goed gebeurt, moet je weer lange tijd vooruit kunnen met de F2.

Misschien is er overigens nog een optie, waarvan je zelf moet bepalen of die aantrekkelijk is: je ruilt de auto in bij de garage waar de distributie is gedaan (voor de normale waarde van een goede auto), en schaft daar een geschikte vervanger aan.
 

Noord26

Forumguru
Je hebt 12 (of 24?) maanden garantie op reparaties/onderdelen bij je dealer. Als er na 3 maanden dan grote gevolgschade ontstaat doordat de distributieriem een productie fout bevat..? Dat mag dan je dealer oplossen. Tot die tijd krijg je een leen-auto mee.

Dat is hoe het zou moeten verlopen.

Maar ik ken inmiddels de dealers en PON helaas ook. Hier was ik toe aan de 3e ketting (die een auto leven mee zou moeten gaan) in 80.000km. Vertrouwen in dealer weg en in het product..
 

MacManiac78

Forumguru
De auto is van sept 2011 en om die reden ging hij niet meer naar de stealer. Garagebedrijf heeft motorexpert ingeschakeld en blijft eraf tot de riem door de leverancier beoordeeld is.
Tot die tijd heb ik vervangend vervoer.
 

MacManiac78

Forumguru
@MacManiac78 Ben, je hebt toch een diesel/greenline? Dat maakt voor de afweging wel verschil. Je moet ook meewegen hoe lang je nog met de auto had willen rijden, had je nog jaren verder gewild, dan lijkt reparatie onder garantie mij zeker een optie. De kosten zijn dan immers voor de garage die de distributie heeft vervangen, en als de reparatie goed gebeurt, moet je weer lange tijd vooruit kunnen met de F2.

Misschien is er overigens nog een optie, waarvan je zelf moet bepalen of die aantrekkelijk is: je ruilt de auto in bij de garage waar de distributie is gedaan (voor de normale waarde van een goede auto), en schaft daar een geschikte vervanger aan.


Klopt inderdaad, de riem is ook al eens eerder preventief vervangen. (Bij 120k al, terwijl de riem 210 mee zou kunnen) Nu was de waterpomp gaan lekken dus had ik de hele boel direct mee laten nemen.
 
Bovenaan Onderaan