Stripedkrijn
Forumguru
Omdat de MPI motor van mijn Faab uit 2003 aardig rammelde bij stationair draaien, had ik bij de recente aanschaf van de wagen al besloten daar wat aan te doen. Uitbesteden aan een garage probeer ik zo veel mogelijk te vermijden dus het werd liggend onder de wagen in een leen garage gedaan.
Ik geef nu wat aandachtspunten weer die mij veel extra tijd hebben gekost. Maar omdat ik gepensioneerd ben, op de keper beschouwd minder belangrijk zijn.
Wagen li. en re. opbokken met wagensteunen a.d. voorkant zodat wielen 10 tot 15 cm vrij hangen.
Rechter voorwiel loshalen en binnenkap loshalen.
Spanrol multi-V met Bahco met klok mee draaien zodat multi-V ontspant. Bij hergebruik van de goed op slijtage en ouderdom gecontroleerde riem kan deze later weer worden terug gezet.
Emmer onder de aftapkraan zetten en koelsysteem volledig aftappen door loshalen van verende slangklem van onderste radiatorslang en slang loshalen. Koelvloeistof later hergebruiken.
Olie aftappen en opvangen. Niet vergeten na aftappen de carterplug alvast weer terug te doen. Had er net nieuwe olie in gekregen dus die werd aan het eind weer terug gegoten. Een grote trechter gebruiken.
Motorsteun rechts gedeeltelijk gedemonteerd. Zwarte plaat weggehaald. De moeren daaronder ongeveer 10 mm losgedraaid zodat de motor wat zakt om later de krukasmoer/poelie los te ratelen.
Met een luchtplof de krukasmoer loshalen. Bleek bij mij dop 24 te zijn ipv 32.
Carterpan afhalen samen met steun motor/versnellingsbak.
Hiervoor moet de metalen omloopbuis van de koeling opzij worden gehouden. Liggend onder de auto is dit singlehanded goed te doen. Kranten e.d. gereed houden i.v.m. nalekkende olie.
Dynamo/aircosteun demonteren want daar zit het spanwiel van de multi-V op. Anders kom je niet bij alle boutjes van het distributiedeksel.
Omdat mijn Faab airco heeft, moest de compressor er af en de dynamo. Compressor kan naar boven langs opzij richting accu gezet worden. Pas op: aan de zijkant van de gegoten aluminium steun zit ook een boutje t.h.v. de onderste bout a.d. voorkant/buitenkant. Dit kostte mij nogal wat tijd voor ik die doorhad!!
Oliepomp deksel loshalen. Let op: 1 tandwiel ligt los en kan naar beneden vallen. Uitnemen en stofvrij bewaren.
Nu kan het zijdeksel eraf en ligt de distributie open.
Inbus/torx bout van nokkenas loshalen en de twee kettingwielen worden dan samen met de ketting afgenomen. Let op: de passing is perfect dus voorzichtig de kettingwielen tegelijkertijd stukje bij beetje afnemen. Hierbij de assen niet verdraaien.
Het is verstandig om voordat de distributie wordt losgenomen eerst de krukas dusdanig te verdraaien dat wanneer je van rechts naar de distributie kijkt, de spie van de krukas vertikaal naar boven wijst. Dus op 12 uur. De nokasspie staat dan op 10 uur. Als de nokasspie op 4 uur staat de krukas nog 1 maal extra rond draaien.
Dan met een lange M6 x 50 bout met een aangevijlde of gedraaide punt van ongeveer 45° in het gat van montagebout van de krukassensor het vliegwiel blokkeren.
Ik bestelde mijn nieuwe distributieset via ebay.de bij KTE24. Is van merk FAI en komt uit Engeland. Opzoeken op Internet hoe kettingtandwielen t.o.v. elkaar worden gepositioneerd i.v.m. de juiste timing. Er zwerft op het net een fraai plaatje hiervan rond.
Let bij het tellen van de kettingrolletjes op dat je begint te tellen met 1. Dat is je 1e markeerpunt op het krukas kettingwielen.
12 rolletjes verder tellen en je komt weer bij het andere markeerpunt uit. Ik had dat thuis de dag van tevoren al netjes uitgelegd op een stuk karton en de betreffende rolletjes aan de zijkant van de ketting met een druppel nagellak (droogt snel) alvast aangegeven.
Merktekens tandwielen komen a.d. buitenkant van de distributie.
Tandwielen samen met ketting parallel schuiven op krukas en nokkenas. Geduld en behoedzaamheid is hierbij belangrijk
Krukas steekt iets uit t.o.v. nokkenas. Krukas kettingwiel gaat dus als eerste op de as. Let op de spie! Hier zit 1 schuin kantje aan. Dat zit aan de binnenkant naar de as toe gericht Hierbij met spiegeltje controleren of gleuf in nokkenas correspondeert met gleuf in grote kettingwiel. Anders de blokkeerbout uitnemen en de krukas iets in de goede richting verdraaien. Hierbij is het samenstel van de gehele distributie al gedeeltelijk op de krukas gezet. De bout van de nokkenas zit enkele slagen in de nokas en zorgt er nu alleen voor dat de ketting niet verspringt. Controleer met spiegeltje of alles netjes in lijn staat. Omdat de nieuwe distributieset aardig strak zit kost dat vaak "een beetje" moeite. Parallel alles verplaatsen totdat de kettingwielen netjes op hun plaats zitten.
Als alles goed zit de nokasspie naschuiven. Deze moet in situ vlak liggen met de kop van de as.
Daarna de rest afmonteren. Met luchtsleutel aandraaien en Loctite gebruiken tenminste op krukas en nokkenas bouten.
Enne.. niet vergeten de pakking tussen deksel en blok te zetten. De pasvlakken op het blok en deksel superschoon maken met een nieuw Stanleymesje zonder greep waarmee je schraapt. Evenals de carterpan en de onderkant van het blok zodat alle resten van de oude pakking weg zijn. distributieksnf van blok met vet insmeren zodat pakking blijft kleven. Eerst op het blok over de twee uitstekende nokjes hangen en de rest plakken op het vet. Deksel vastzetten en dan de overstekende pakking bij carter vlak wegsnijden. De carterpan krijgt siliconen pakking. Zit in tube. Niet te veel. Een rups van 3 mm diameter is voldoende. Rups alleen aan de binnenkant van de gaten doen. Op volgorde vastzetten. Net als bij een cilinderkop van binnen naar buiten toe.
Het effect was dat de motor als een zonnetje liep. Stationair is veel rustiger. De motor is "strakker" en het lijkt wel of er wat meer pit in zit. Al met al een hele klus voor de oprechte sleutelaar maar goed te doen. Maar trek er rustig een dikke dag voor uit. Dit is inclusief opruimen en schoonmaken van de garage. Als ik het nu weer zou moeten dan gaat het nu natuurlijk veel sneller maar een dikke halve tot driekwartdag zou ik er zeker toch mee zoet zijn. Inclusief twee staande koffie.
Ik geef nu wat aandachtspunten weer die mij veel extra tijd hebben gekost. Maar omdat ik gepensioneerd ben, op de keper beschouwd minder belangrijk zijn.
Wagen li. en re. opbokken met wagensteunen a.d. voorkant zodat wielen 10 tot 15 cm vrij hangen.
Rechter voorwiel loshalen en binnenkap loshalen.
Spanrol multi-V met Bahco met klok mee draaien zodat multi-V ontspant. Bij hergebruik van de goed op slijtage en ouderdom gecontroleerde riem kan deze later weer worden terug gezet.
Emmer onder de aftapkraan zetten en koelsysteem volledig aftappen door loshalen van verende slangklem van onderste radiatorslang en slang loshalen. Koelvloeistof later hergebruiken.
Olie aftappen en opvangen. Niet vergeten na aftappen de carterplug alvast weer terug te doen. Had er net nieuwe olie in gekregen dus die werd aan het eind weer terug gegoten. Een grote trechter gebruiken.
Motorsteun rechts gedeeltelijk gedemonteerd. Zwarte plaat weggehaald. De moeren daaronder ongeveer 10 mm losgedraaid zodat de motor wat zakt om later de krukasmoer/poelie los te ratelen.
Met een luchtplof de krukasmoer loshalen. Bleek bij mij dop 24 te zijn ipv 32.
Carterpan afhalen samen met steun motor/versnellingsbak.
Hiervoor moet de metalen omloopbuis van de koeling opzij worden gehouden. Liggend onder de auto is dit singlehanded goed te doen. Kranten e.d. gereed houden i.v.m. nalekkende olie.
Dynamo/aircosteun demonteren want daar zit het spanwiel van de multi-V op. Anders kom je niet bij alle boutjes van het distributiedeksel.
Omdat mijn Faab airco heeft, moest de compressor er af en de dynamo. Compressor kan naar boven langs opzij richting accu gezet worden. Pas op: aan de zijkant van de gegoten aluminium steun zit ook een boutje t.h.v. de onderste bout a.d. voorkant/buitenkant. Dit kostte mij nogal wat tijd voor ik die doorhad!!
Oliepomp deksel loshalen. Let op: 1 tandwiel ligt los en kan naar beneden vallen. Uitnemen en stofvrij bewaren.
Nu kan het zijdeksel eraf en ligt de distributie open.
Inbus/torx bout van nokkenas loshalen en de twee kettingwielen worden dan samen met de ketting afgenomen. Let op: de passing is perfect dus voorzichtig de kettingwielen tegelijkertijd stukje bij beetje afnemen. Hierbij de assen niet verdraaien.
Het is verstandig om voordat de distributie wordt losgenomen eerst de krukas dusdanig te verdraaien dat wanneer je van rechts naar de distributie kijkt, de spie van de krukas vertikaal naar boven wijst. Dus op 12 uur. De nokasspie staat dan op 10 uur. Als de nokasspie op 4 uur staat de krukas nog 1 maal extra rond draaien.
Dan met een lange M6 x 50 bout met een aangevijlde of gedraaide punt van ongeveer 45° in het gat van montagebout van de krukassensor het vliegwiel blokkeren.
Ik bestelde mijn nieuwe distributieset via ebay.de bij KTE24. Is van merk FAI en komt uit Engeland. Opzoeken op Internet hoe kettingtandwielen t.o.v. elkaar worden gepositioneerd i.v.m. de juiste timing. Er zwerft op het net een fraai plaatje hiervan rond.
Let bij het tellen van de kettingrolletjes op dat je begint te tellen met 1. Dat is je 1e markeerpunt op het krukas kettingwielen.
12 rolletjes verder tellen en je komt weer bij het andere markeerpunt uit. Ik had dat thuis de dag van tevoren al netjes uitgelegd op een stuk karton en de betreffende rolletjes aan de zijkant van de ketting met een druppel nagellak (droogt snel) alvast aangegeven.
Merktekens tandwielen komen a.d. buitenkant van de distributie.
Tandwielen samen met ketting parallel schuiven op krukas en nokkenas. Geduld en behoedzaamheid is hierbij belangrijk
Krukas steekt iets uit t.o.v. nokkenas. Krukas kettingwiel gaat dus als eerste op de as. Let op de spie! Hier zit 1 schuin kantje aan. Dat zit aan de binnenkant naar de as toe gericht Hierbij met spiegeltje controleren of gleuf in nokkenas correspondeert met gleuf in grote kettingwiel. Anders de blokkeerbout uitnemen en de krukas iets in de goede richting verdraaien. Hierbij is het samenstel van de gehele distributie al gedeeltelijk op de krukas gezet. De bout van de nokkenas zit enkele slagen in de nokas en zorgt er nu alleen voor dat de ketting niet verspringt. Controleer met spiegeltje of alles netjes in lijn staat. Omdat de nieuwe distributieset aardig strak zit kost dat vaak "een beetje" moeite. Parallel alles verplaatsen totdat de kettingwielen netjes op hun plaats zitten.
Als alles goed zit de nokasspie naschuiven. Deze moet in situ vlak liggen met de kop van de as.
Daarna de rest afmonteren. Met luchtsleutel aandraaien en Loctite gebruiken tenminste op krukas en nokkenas bouten.
Enne.. niet vergeten de pakking tussen deksel en blok te zetten. De pasvlakken op het blok en deksel superschoon maken met een nieuw Stanleymesje zonder greep waarmee je schraapt. Evenals de carterpan en de onderkant van het blok zodat alle resten van de oude pakking weg zijn. distributieksnf van blok met vet insmeren zodat pakking blijft kleven. Eerst op het blok over de twee uitstekende nokjes hangen en de rest plakken op het vet. Deksel vastzetten en dan de overstekende pakking bij carter vlak wegsnijden. De carterpan krijgt siliconen pakking. Zit in tube. Niet te veel. Een rups van 3 mm diameter is voldoende. Rups alleen aan de binnenkant van de gaten doen. Op volgorde vastzetten. Net als bij een cilinderkop van binnen naar buiten toe.
Het effect was dat de motor als een zonnetje liep. Stationair is veel rustiger. De motor is "strakker" en het lijkt wel of er wat meer pit in zit. Al met al een hele klus voor de oprechte sleutelaar maar goed te doen. Maar trek er rustig een dikke dag voor uit. Dit is inclusief opruimen en schoonmaken van de garage. Als ik het nu weer zou moeten dan gaat het nu natuurlijk veel sneller maar een dikke halve tot driekwartdag zou ik er zeker toch mee zoet zijn. Inclusief twee staande koffie.
Laatst bewerkt: