Distributieriem BMM motor hoog brandstofverbruik

Nilles

Nieuw lid
Beste forumleden,

Twee weken terug heb ik de distributieriem van mijn Octavia 2.0 TDI met BMM motor vervangen. Tegelijk alle olie en filters vervangen.

Hierbij heb ik het originele gereedschap gebruikt om de krukas en de nokkenas te blokkeren. De motor stond dus op tijd.
Na het wisselen van de riem is mijn brandstofverbruik omhoog geschoten van ruim 1 op 18 naar ongeveer 1 op 16.
Alles dus weer los gehaald en de timing gecontroleerd. Stond gewoon op tijd. Iemand een idee hoe dit kan, en vooral, hoe dit op te lossen is?
Op internet heb ik wel het een en ander gelezen over dynamisch afstellen, maar ik heb enkel de beschikking over een originele VAG kast met een licentie voor VW. Hier kan ik mijn motor niet terugvinden...

Over drie weken gaan we naar zuid Frankrijk en het zit me niet lekker om daar zo naar toe te rijden.

Wie kan mij hiermee helpen??
 

Joske

Forumguru
En op hoeveel kilometer baseer je nu je verandering in brandstofverbruik?

Feit dat je zegt: alle filters vervangen, heb je de luchtfilter "correct" vervangen, geen valse lucht aanzuig?

Net getankt? Ergens anders dan gewoonlijk?

Geen foutcodes?

De juiste riem gemonteerd? (qua tanden ;) ) Een te hoge spanning lijkt mij onwaarschijnlijk, maar wie weet?



En voor de rest, hebben we volgens mij nog een meet - en greet van jou te goed é ;) // ik heet je alvast welkom op het forum :thumbsup:
 

Nilles

Nieuw lid
De onderdelen heb ik allemaal via chassisnummer uit laten zoeken en origineel besteld. Het verbruik leid ik af van het gemiddelde wat de boardcomputer aangeeft. Op trajecten waar ik normaal makkelijk 1 op 18,5 tijd, haal ik nu met moeite 1 op 17.

Als ik t op een volle tank terug reken (altijd bij dezelfde pomp) kom ik maar aan 1 op 15,8

Alle filters zijn correct gemonteerd.
 

Nilles

Nieuw lid
Bedankt voor het welkom. Bij mn eerste post heb ik me wel voorgesteld, maar waarschijnlijk niet officieel
 

Cordoba

Forumguru
Niels als je ff opnieuw voorstelt in het 'meet & greet gedeelte' ben je ook in de toekomst van het gezeur over voorstellen af, en krijg je automatisch wat extra rechten op het forum.

Wat het brandstofverbruik betreft: ik heb de laatste weken ook een wat hoger verbruik, zonder dat er iets is veranderd behalve het weer. Een aantal koude nachten (nachtvorst) gehad, iets meer files dan normaal en zo nog een paar zaken, waardoor mijn brandstof verbruik ook een procent of tien hoger was dan normaal, verder je bandenspanning in de gaten houden, scheelt ook in het verbruik.
 
Bovenaan Onderaan