Distributieriem Octavia 2.0 FSI

Binnenkort moet mijn Octavia Combi 2.0 FSI een grote beurt hebben. De km-stand is nu bijna 85.000. Weet een van de kenners hier of de distributieriem bij 90.000 km of 120.000 km moet worden vervangen?
Probeer een begroting te maken voor deze beurt.
 

Captain Hook

Forumguru
Binnenkort moet mijn Octavia Combi 2.0 FSI een grote beurt hebben. De km-stand is nu bijna 85.000. Weet een van de kenners hier of de distributieriem bij 90.000 km of 120.000 km moet worden vervangen?
Probeer een begroting te maken voor deze beurt.
Volgens mij staan zulk soort dingen gewoon in je onderhoudsboekje...
RTFM. :)
 

VEEJAY

Forumguru
Nou het boekje zegt niet altijd de waarheid bij mijn vorige auto 1.9tdi werden ze al bij 90dkm preventief vervangen
 

SkodaMan

Actief lid
Als je je wagen op wilt rijden (tot de laatste snik) dan kan het lonen om de vervanging van de distributieriem uit te stellen tot het laatste (geadviseerde) moment. Gaat de auto er over maximaal 80.000 km toch uit kan je de riem net zo goed nu al vervangen.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij hangt de vervanging ook af van de leeftijd van de auto, niet alleen van de kilometrage. Wellicht staat daar in het instructieboekje ook iets over.
 

Gieliovd

Forumguru
Op een site heb ik gevonden dat de TFSI een ketting heeft en dat de FSI hetzelfde blok als basis heeft. Kan zo gauw niets meer vinden.
 
In het onderhoudsboekje wordt gesproken over een getande riem voor nokkenasaandrijving die bij 90.000 km vervangen moet worden. Neem aan dat ze daarmee de distributieriem bedoelen. Derhalve geen ketting schat ik in. De auto is van augustus 2005 en bevalt uitstekend en moet dus nog heel wat km's mee. Deze zomer naar Spanje dus kan ik de distributieriem nu beter preventief laten vervangen lijkt me.
 
Ik vind dat de prijs wat te hoog is om hem reeds op 52000 ipv 90000 te laten vervangen, niet?
Vroeger bij mijn Escort liet ik de distr riem op 40-45000 preventief vervangen maar dat kostte dan ook 'maar' 120 euro of zo en bij die 1800 diesel was dat een must want die riemen vlogen door alsof het niets was.
 

TurboBooster

Forumguru
Op een site heb ik gevonden dat de TFSI een ketting heeft en dat de FSI hetzelfde blok als basis heeft. Kan zo gauw niets meer vinden.

De 1.8 TFSI motoren hebben een distributieketting, de 2.0 TFSI en ook de 2.0FSI motoren hebben een getande distributieriem.

De vervangingstermijn van de distributieriem van de 2.0 FSI motoren varieert van 120.000 tot 180.000 KM. (dit naar gelang de motorcode).

De praktijk wijst vaak uit dat de riem bij ongeveer 120.000 KM vervangen wordt om motorschade, wanneer de riem vroegtijdig zou breken te voorkomen.
Ook de koelvloeistofpomp wordt dan vaak mee vervangen daar deze door dezelfde riem wordt aangedreven.


TB.
 
Ok, bedankt voor de input mensen. Heb nu bijna 85.000 km op de teller. Ga wel overleggen met mijn garage of die distributieriem nu vervangen moet worden of meer tegen de 120.000 aan.
 

ertromp

Forumguru
De 2.0 FSI met motorcode BVZ/BLY is om de 180.000km.
Let op dat de eerste keer moet na 90.000km de riem op beschadigingen gecontroleerd worden. Bij beschadiging natuurlijk vervangen. Daarna moet na iedere 30.000km de riem gecontroleerd worden
 
My 2 cents... sta zelf nu op bijna 80.000 en vroeg hetzelfde bij de dealer. Vanaf 90.000 wordt hij meegenomen in de controle bij een beurt en pas bij 120.000 wordt hij sowieso vervangen. E.e.a. hangt dus kennelijk af van de kenmerken die de riem bij de controle heeft. Let wel, ik heb het dan over een 2006 O2 RS.

EDIT:
Ah sorry... beetje late post zie ik : )
 

FILIP

Nieuw lid
Weet er iemand of voor de O2 - 1.6 crtdi de distributieriem moet worden vervangen?
Zo ja , wanneer.
 

hemi24

Forumguru
@Filip: je kunt nog even vooruit, minimaal 180.000 km voor zover ik op het net kan vinden. Maar even in het serviceboekje kijken en je weet het zeker.
Voor de CAYC motor (1.6CR TDI 77kw) worden ook waardes genoemd van 210.000. Kortom: boekje erbij!
 

hangoessens

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben momenteel aan het nadenken over de aanschaf van een skoda octavia 2.0TFSI RS combi van bouwjaar 2010, met een km stand van rond de 115.000 km.
Hoe is het verder met de betrouwbaarheid gesteld?
En de distributieriem moet waarschijnlijk bij 120.000 km vervangen worden?
Nog extra onderhoud te verwachten van de DSG bak?

Hopelijk kunnen jullie mij positief overtuigen, in het nemen van deze beslissing?
 
Bovenaan Onderaan