Er zit een 'dubbele' levensduur op: één in km's voor auto's die veel rijden, en één in tijd (jaren) voor auto's die weinig km's maken. De achtergrond hiervoor is, dat de riem en dus ook de tandjes slijten bij gebruik (dus km's) maar dat het materiaal van de riem ook verdroogt door de tijd, en door de warmte van de motor wordt dit nog versterkt (tijdslimiet).
In tijd is het voorschrift om de riem te vervangen tussen de 5e en 6e verjaardag van de auto (of als de riem al eens is vervangen van de distributieriem). In km's is het voorschrift officieel bij de meeste blokken inspectie bij 90k (90.000 km), voor diesels soms 120k, maar dat is wel eens veranderd tijdens de levensduur van sommige auto's, dus ook het onderhoudsboekje is niet altijd actueel. Ik weet van garages (ook Vag-specialisten, niet dealer-garages) dat ze adviseren om bij alle Vagblokken met distributieriem deze om de 90k of 5-6 jaar te vervangen.
Het is verstandig om bij de vervanging gelijk de waterpomp mee te vervangen: anders loop je het risico dat over 1 of 2 jaar alles weer los moet om de waterpomp te vervangen. Als je het gelijk met de distributieriem doet, kost het je alleen de aanschafkosten van de waterpomp (ca. 50€), maar bespaart het je over 1 of 2 jaar een paar honderd euro aan arbeidsloon.
Meevervangen van de spanrol en andere rollen van de distributie, en de multiriem lijkt me duidelijk. (spanrol is ook officieel voorschrift, al wordt daar wel eens verkeerd op bezuinigd, met als gevolg dat soms na enkele maanden de spanrol niet goed meer functioneert, en je een forse motorschade oploopt)