Distributieriem of ketting TDI?

Ik ben opzoek naar een Fabia I TDI. Ik was vandaag bij de dealer in Helmond en deze vertelde mij dat de 1.4TDI standaard met een distributieketting is uitgerust en daarom niet direct onderhoud nodig heeft.
Wie van jullie weet of dit klopt? Met name of dit 'standaard' is. Naar mijn mening heeft de 1.9TDI toch een riem?

Het ging om een Fabia I 1.4TDI Equipe+.

Thnx!!
 

memoscan

Senior Member
hallo Reddrummaster,
Ik ben sinds kort in het bezit van een F1 1.4 TDI 51 kw 2007 en volgen mij zit daar wel degelijk een distributieriem op, zie ook de lijst van skoda prijzen vervangende onderdelen zoals uitlaten en distributieriem deze kun je downloaden van de skodasite, anders ontvang je nog wel meer reakties, sucses met je zoektocht.
Memoscan
 

Ronnie

Forumguru
Binnenin het blok zit een ketting voor de aandrijving van de balansas, aan de buitenzijde een tandriem voor aandrijving van de nokkenassen.
 

Renkie

Forumguru
Was dat een officiele dealer? Dat zou erg vreemd zijn want naar mijn weten hebben de 3 en 4 cylinder TDI's allemaal een riem.
 
Dank voor de informatie, was wel bij de Skoda dealer, als antwoord op de vraag of de distributieriem nog vervangen diende te worden (km-stand = 92.000km).
Ik ga er vanuit dat er dus een riem op zit die ooit vervangen moet worden. Bij welke km-stand moet dat gebeuren?
 

Cordoba

Forumguru
Er zit een 'dubbele' levensduur op: één in km's voor auto's die veel rijden, en één in tijd (jaren) voor auto's die weinig km's maken. De achtergrond hiervoor is, dat de riem en dus ook de tandjes slijten bij gebruik (dus km's) maar dat het materiaal van de riem ook verdroogt door de tijd, en door de warmte van de motor wordt dit nog versterkt (tijdslimiet).

In tijd is het voorschrift om de riem te vervangen tussen de 5e en 6e verjaardag van de auto (of als de riem al eens is vervangen van de distributieriem). In km's is het voorschrift officieel bij de meeste blokken inspectie bij 90k (90.000 km), voor diesels soms 120k, maar dat is wel eens veranderd tijdens de levensduur van sommige auto's, dus ook het onderhoudsboekje is niet altijd actueel. Ik weet van garages (ook Vag-specialisten, niet dealer-garages) dat ze adviseren om bij alle Vagblokken met distributieriem deze om de 90k of 5-6 jaar te vervangen.

Het is verstandig om bij de vervanging gelijk de waterpomp mee te vervangen: anders loop je het risico dat over 1 of 2 jaar alles weer los moet om de waterpomp te vervangen. Als je het gelijk met de distributieriem doet, kost het je alleen de aanschafkosten van de waterpomp (ca. 50€), maar bespaart het je over 1 of 2 jaar een paar honderd euro aan arbeidsloon.
Meevervangen van de spanrol en andere rollen van de distributie, en de multiriem lijkt me duidelijk. (spanrol is ook officieel voorschrift, al wordt daar wel eens verkeerd op bezuinigd, met als gevolg dat soms na enkele maanden de spanrol niet goed meer functioneert, en je een forse motorschade oploopt)
 

turboturbo

Forumguru
...was wel bij de Skoda dealer, als antwoord op de vraag
Maak je geen illusies, mijn dealer verklaarde me tijdens het doorspreken van de factuur van de jaarlijkse beurt ook dat ik me voor moest bereiden op een distributie riem / getande riem vervanging bij de volgende beurt. Ik weet echter wel beter en ga niet akkoord als dat over een paar maanden op de factuur staat.... (motor heeft ketting) :)

Edit: toch wel een aardig veelbesproken onderwerp, de distributieriem(wissel). Misschien een idee om een soort van sticky van te maken van zo een onderwerp? Valt me op, dat er toch wel behoorlijk veel mensen (mezelf niet uitgesloten) nog maar weinig over weten, terwijl het toch een soort slagader van de motor is....
 

Vlaar032

Senior Member
Hier ook in het bezit van een F (II) met 3 cyl 1,4TDI. Dat er een D-riem in zit klopt, maar @Ronnie spreekt ook van een ketting voor de balans-as en de oliepomp.
Weet iemand op het forum of die ketting periodiek vervangen moet worden of loopt-ie door een oliebad? Dat laatste scheelt als er goede smering is.
Wanneer de ketting breekt en als je dan niet snel genoeg stopt loopt je blok vast omdat de oliepomp dan ook stil staat.
 

Ronnie

Forumguru
Kettinkje wordt gesmeerd door oliebad, zit onderin de motor achter een deksel.
Deze ketting wordt nauwelijks belast, (er zitten immers geen 2 nokkenassen op) dus het oprekken zal nog wel meevallen denk ik zo.......
 

Bosi

Lid
Ook hier een 3 pitter 1.4 tdi fabia 1 rijder met 280.000 op de teller, inmiddels 2x distributie riem, spanrollen en waterpomp vervangen na 120.000 km en 240.000 km. M'n olie stokertje loopt nog als een zonnetje met een gemiddeld verbruik van 1:18 / 1:19. Maak gemidd. 30.000 km per jaar voornamelijk snelweg. Op een setje draagarm rubbers (vervangen door de verbeterde versie), defect raam mechaniek (beide bekende VAG kwalen) en een dynamo revisie (uit de lagers gelopen) na , geen grote onkosten. Dus lekker betrouwbaar karretje.
 
Bovenaan Onderaan