Distributieriem of -ketting?

pvdm

Nieuw lid
Beste allemaal,
Ik ben aan het kijken naar een auto die weinig brandstof verbruikt, maar toch de nodige ruimte biedt.
Dan kom je ook de Skoda Fabia Combi Greenline tegen, met zijn 1.2 TDI motor.
Kan iemand mij vertellen of dat blokje een distributieriem of -ketting heeft?
Het vervangen van de riem kost bij mijn huidige auto (elke 120.000 km) € 600,--!
Hoor graag en groeten,
Peter.
 

Noord26

Forumguru
Peter,

De 1.2 Tdi heeft een riem. En deze hoeft pas elke 210.000km vervangen te worden, of (uit het hoofd) om de 7 jaar. En dat kost je ook lang geen €600,- Kan even niet vinden wat het exact kost op de skoda.nl website. Maar voor de 'oude' diesels van de Fabia II (vanaf 2007, 1.4 en 1.9 Tdi) kost het bij de dealer €415,- incl montage. Kun je zien in de downloadbare pdf op de website.

Het zou wel op €600,- neer kunnen komen incl multi-riem en waterpomp, omdat deze dan toch makkelijk toegangbaar zijn en aan te raden zijn op dat moment.

Vergelijkbaar met andere auto's neem ik aan qua kostprijs? Dus staar je er niet blind op zou ik denken..
 

pvdm

Nieuw lid
Goed om te weten dat ook hier een riem wordt toegepast! Bedankt voor de snelle reactie.

Ik snap best dat een riem goedkoper is voor de fabrikant (€ 100 per blok?) en hiermee zijn
concurrenten probeert af te troeven, maar met als gevolg dat de klant, uitgaande van
€ 600 per vervanging, uiteindelijk € 500 duurder uit is.

Verder is het vergelijken van de ene met andere "gelijkwaardige" auto heel lastig. Zo geeft
Seat op de Ibiza ST 4 jaar garantie, terwijl Skoda op zijn Fabia Combi er 2 geeft.
Hoe moet je dat nu wegen (geen nieuw topic hoor!) en zo kun je wel meer punten noemen.
 

Noord26

Forumguru
Skoda kiezen! Seat berekend die 4 jaar door in de prijzen van de auto. Bij Skoda heb je de keuze om de garantie te verlengen naar 4 jaar, dus de keuze aan de koper.

Wat u eisen-pakket is kunt u alleen zelf bepalen en mate van belangrijkheid in die eisen.

Uw beredenering dat een klant €500,- duurder uit is begrijp ik niet. Want het vervangen van een distributieriem en toebehoren kost je dat nu eenmaal vanwege de arbeidskosten. Dat staat los van het merk auto. Of je moet een Mercedes willen rijden, dan kost het opeens nog veel meer.
 

Cordoba

Forumguru
Als je de Fabia combi en de Ibiza ST vergelijkt, heb je een aantal verschillen:
- Fabia heeft meer praktische bagageruimte
- Ibiza heeft een nieuwere bodemplaat, de Fabia staat op de bodemplaat van de vorige generatie Ibiza
- stoelen zijn bij Seat over het algemeen net even beter
- prijzen voor onderdelen en onderhoud zijn bij Skoda iets goedkoper, zelfs identieke onderdelen zijn bij de Skoda-dealer vaak goedkoper dan bij de VW, Audi of Seat-dealer.
- verder moet je gewoon kijken naar welke auto jou het meeste aanspreekt en qua opties/motor enz. het beste bij je past
- ik denk dat het garantieverschil ongeschikt is aan de dealer: ik denk dat je met een Skoda met 2 jaar garantie, bij een klantvriendelijke/service-gerichte dealer beter uit bent, dan bij een Seat bij een dealer die alles probeert af te schuiven ondanks 4 jaar garantie. Daarnaast heb je volgens Europees consumentenrecht op veel zaken gewoon langer garantie dan 2 jaar. Overigens hebben de Seat en de Skoda de keuze uit dezelfde motorblokken, met andere woorden een 1.2 TDI motor in een Fabia is precies hetzelfde blok als een 1.2 TDI in een Ibiza.
 

Noord26

Forumguru
Even een kleine kanttekening: de nieuwere bodemplaat wil niet altijd zeggen dat het beter is. Daarnaast heb ik zowel in de ST Ecomotive, de Greenline als de BM gereden en op de stiksels na zijn het identieke stoelen qua zit. Allemaal tamelijk hard, maar wel zo prettig als je dan naar Spanje tuft. Beter als een 307 waarin ik dezelfde rit heb gemaakt..

Mijn dealer hanteerd zowel Seat als Skoda. Auto's zijn vrijwel identiek. Als garantie en behandeling hoog op je prioriteiten lijstje staat zou ik zeker toch eens wat lokale garages gaan bezoeken. Dan krijg je meteen een indruk van het bedrijf.
 

Cyrus

Actief lid
Bodemplaat van de huidige Seat Ibiza, inclusief ST, is exact gelijk aan de bodemplaat van de Fabia II en de huidge Polo. Het meubilair is overigens ook gelijk, op de stof, stiksels en motief na dan. Maar de zit is exact gelijk.
 

Cordoba

Forumguru
@Cyrus: de bodemplaat van de Fabia, is gelijk aan de bodemplaat van de Fabia I en de oude Ibiza (toen de stationversie nog Cordoba Vario heette)
Stoelen voor de Greenline, Blue Motion en Ecomotive kunnen best gelijk zijn, mijn ervaring is dat dit per land van aflevering, bouwjaar en uitvoering kan verschillen. Waarschijnlijk dat de verschillen in stoelen dan bij iets duurdere uitvoeringen pas beginnen. Ik weet overigens wel dat mensen in 2010 voor Seat hebben gekozen op basis van de betere zit (ging ook om Ibiza ST Ecomotive versus Skoda Fabia Greenline), dus blijkbaar dat er tussendoor weer iets is veranderd.

@Noord26: inderdaad is nieuwer niet per definitie beter, volgens de verhalen zou de nieuwe bodemplaat een iets betere wegligging en iets betere botsveiligheid opleveren, maar ik heb er zelf geen ervaring mee (en wat de botsveiligheid betreft, hou ik dat graag zo).
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb zelf in maart dit jaar zowel de Seat Ibiza ST als de Fabia 2 Combi GL proef gereden en mijn keuze is uiteindelijk op de Fabia 2 Combi GL gevallen omdat:

* De Fabia is ruimer dan de Ibiza ST
* De Fabia is practischer ingedeeld met opbergvakjes en heeft daar ook meer opties voor zoals schotjes aan de zijkanten van de kofferbak, vakjes onder de stoelen etc...
* De Fabia is goedkoper en is standaard van veel meer opties voorzien zoals climate control, navigatie, 8 speakers etc.. (Fabia (Combi) Greenline Businesline)
* De Fabia degelijker aan voelt. Ik vond bij de Ibiza ST vooral het interieur goedkoop aan doen.
* Het dashboard van de Fabia vind ik wat overzichtelijker. Dat van de Ibiza ST vond ik nogal druk en onoverzichtelijk over komen.
* Ik zelf de keuze heb om voor relatief weinig geld de garantie naar totaal 5 jaar te verlengen.

Verder zijn het nagenoeg exact de zelfde auto's dus was de keuze snel gemaakt. In dit geval dus echt "Simply clever"

Wat distributieketting en distributieriem betreft, staar je hier vooral niet blind op. De VAG motoren kennen op dit moment nog al wat problemen met distributiekettingen en volgens mij was dat bij Renauld op het moment ook zo. Ook is een motor met distributieriem vaak stiller dan een exemplaar met een ketting en heeft een distributieketting ook zeker niet het eeuwige leven.
 

turboturbo

Forumguru
Eigenlijk gaat dit draadje dus niet over distributie riem of ketting, maar welke (voordeligste) auto te kiezen? :rolleyes:
 

Noord26

Forumguru
Nee, de TS geeft aan dat moeilijk onderscheid gemaakt kan worden tussen een GL of een Ecomotive EN is op zoek naar een auto die zuinig met brandstof is. Omdat de Ecomotive 4 jaar garantie mee krijgt en een GL 2 jaar. Chatslet geeft daarop aan dat er meer keuzes mee kunnen spelen als de TS twijfelt tussen deze auto's. En wat Chatslet aan geeft kan ik mij helemaal in vinden. TS zal hoogst waarschijnlijk ook topics hebben lopen op een Seat forum om eerlijk vergelijk te kunnen maken, mede omdat TS hier nieuw is en zich niet heeft voorgesteld. Er zullen op een Skoda forum natuurlijk geen mensen aanwezig zijn die de Seat preffereren boven vergelijkbare Skoda.
 

Skoody Boo

Actief lid
De wegligging van een Seat Ibiza is denk ik beter. Ik heb geen greenline en dus geen sportonderstel, en in bochten van een klaverblad kun goed merken dat wegligging in bochten het grote punt is waar je inlevert met een Skoda Fabia. Dat neemt niet weg dat ik dat nadeel graag voor lief neem t.o.v. de voordelen, maar het is natuurlijk een nadeel.
 

Chatslet

Forumguru
De nieuwere Greenline's hebben volgens mij geen sportonderstel meer hoor. Die van mij is vorige maand geleverd en ik vind hem vrij hoog op zijn wielen staan maar hij is wel vrij stug afgeveerd. Wat wegligging en stabiliteit betreft, dat heb ik vrijdag mee mogen maken op de A2 bij Best in de buurt. Daar ging iedereen vol in de ankers omdat een aantal auto's voor mij iemand een klapband had. Ik zat achter een Mercedes die vol in de ankers ging waardoor ik ook hard moest remmen en de schijfremmetjes rondom hebben hun werk goed gedaan. Ik hoorde de bandjes flink piepen en wist er toch aardig wat snelheid uit te remmen. Auto bleef gewoon perfekt recht op de weg, niets mis mee. Achter mij reed ook nog een Skoda, misschien iemand van het forum?
Die zelfde dag op de terugweg toch maar eens besloten om eens uit te proberen wat het Faabje allemaal kan en hoe die zich onder bepaalde situaties gedraagd dus bij de oprit A4 -A9 (erg scherp bochtje met blauwe bordjes met 50) even wat meer gas dan normaal en flink tegen sturen. Met piepende bandjes door de bocht en gewoon als een huis op de weg. Boven de 70 begonnen er wat lampjes te knipperen op- het dashboard te knipperen en pas tegen de 80 begon hij een iets uit te breken zodat ik een beetje door de bocht kon glijden. De lol was helaas van korte duur want het stabiliteitsprogramma greep in en dan kun je gas geven wat je wil maar dan is het gewoon uit met de pret omdat er dan automatisch gas in wordt gehouden.

Ik moet zeggen dat ik toch wel positief verrast ben, ik had verwacht dat de Fabia Combi vanwege zijn vormgeving veel lomper zou zijn maar de vrij stugge vering en alle electronische stabilisatie meuk maken hem erg goed hanteerbaar. Ik weet natuurlijk niet of dit bij de Ibiza ST beter is maar bij de Fabia Combi is het gewoon dik in orde.

Volgende keer gaat de Faab gezellig mee het circuit op als er rijvaardigheidscursusen worden gegeven. Ik wil dan eens kijken wat er gebeurd als ik ASR uit schakel met dat mooie knopje op het dashboard en hoe die onder extreme situaties reageerd met nat wegdek. Misschien dat er met ASR uitgeschakeled ook leukere dingen mee te doen zijn in de bochten.
 

Canon-Eye

Forumguru
De lol was helaas van korte duur want het stabiliteitsprogramma greep in
1) Is daar niet een knopje voor om 'm uit te zetten?

2) Wil je nog meer lol beleven, schrijf je dan in voor zo'n Verrassend Skoda rijtraining bij vliegveld Lelystad. Heb ik vorig jaar ook gedaan. Helaas was de levering van m'n combi wat vertraagd, waardoor ik met een auto van precies 1 week oud naar die training ging - en dan ben je toch nog wat voorzichtig. Niettemin dikke pret, bij al die uitwijkproeven en vooral op de gladde cirkelbaan. Aanbevolen!
 

Chatslet

Forumguru
Ja dat is het ASR knopje. In de weekenden geef ik dat soort rijtrainingen zo nu en dan zelf als ook drift cursus en misschien volgend jaar ook race opleidingen. Verders race ik regelmatig dus heb op bepaalde dagen gewoon toegang tot circuit en de faciliteiten daar om heen. Daarom mag de Faab volgende keer gezellig mee als er cursus is. Wil eens weten wat het beestje kan.
 

pvdm

Nieuw lid
Beste allemaal,
Wat een geweldig aantal reactie's op mijn vraag. Ik weet nu dat het blokje een distributieriem heeft en weet inmiddels nog veel meer over de Fabia.
Wie weet wordt deze Renault rijder t.z.t. Skoda rijder?
Bedankt en groeten,
Peter.
 
Bovenaan Onderaan