Distributieriem of ketting ?

Hallo allemaal,

eerst maar even voorstellen, ik ben Alan en nieuw hier op het forum.
Afgelopen 4 jaar heb ik Fiat (GP 1.4 sport) gereden, maar met 2 kleintjes word dat toch iets te krap.

Nu heb ik de mogelijkheid om een Skoda Octavia over te nemen.
Het gaat om witte 5e uit 2014 met een 1.2 motor met 77kw/105pk met 102k op de teller.

De oude (eerste) eigenaar kan mij niet met zekerheid zeggen of hij een distributieriem of ketting heeft.

ik heb gezocht op dit forum en op internet, maar zie veel tegenstrijdige berichten. Motorcode is CJZ.

Ook heb ik de Skoda garage gecontacteerd waar hij in onderhoud staat, zij gaven eerst aan dat het een riem was, maar kort daarna was het ineens een ketting.

Maar op dit forum en ook op internet lees ik volgens mij dat het een riem zou moeten zijn.

Is er iemand die met zekerheid kan zeggen of het om een riem of ketting gaat?

alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,

Alan
 

Cordoba

Forumguru
In mijn Fabia heb ik ook een CJZ, om precies te zijn de CJZC en die heeft een riem. Vervangings/controle interval durf ik niet precies te zeggen uit het hoofd, maar ik dacht 120k of 180k km. Jouw CJZ zal waarschijnlijk de CJZA of CJZB zijn (gezien het bouwjaar) maar is grotendeels gelijk, maar kleine verschillen in bijvoorbeeld waterpomp, dynamo of andere onderdelen of software tussen de verschillende submotorcodes zijn mogelijk. De allerlaatste versie van de CJZ is bij mijn weten de CJZD en die is volgens mij alleen in 2017 gebruikt, omdat daarna het blok vervangen is door de 1.0 TSI motoren.

Jouw Octavia heeft dus zonder meer een riem.
 

hemi24

Forumguru
Voor het juiste verhaal :

CJZA : 77 kW versie;
CJZB : 63 kW versie;
CJZC : 66 kW versie;
CJZD : 81 kW versie.

Bron
 

brepus13

Forumguru
Ik dacht dat in 2014 alles alweer voorzien was van een riem. Ik meen gelezen te hebben dat deze 210k meegaat. @ertromp of is dat alleen voor de 1.4 tsi?
 
Bovenaan Onderaan