Distributieriem versus ketting

Hey luitjes.

Over een langere periode moet ik mijn distributieriem gaan vervangen van de auto. Nu zou ik graag in mijn fabia RS een Ketting willen laten leggen. Heeft er iemand van jullie hier toevallig ervaring mee en hoelang z'n ding ongeveer mee gaat.
Ben benieuwd naar jullie ervaring.

The bone collector

Senior Member
Nooit van gehoord dat iemand een riem door een ketting kan vervangen. In ieder geval geen gemakkelijke operatie lijkt me, zou een serieuze ombouw zijn.

Voor de prijs die een riem kost, ben je denk ik beter dat je gewoon opnieuw een riem neemt.

Daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Als je dit wilt uitvoeren dan zal je o.a. alle schijven waar de riem nu overheen loopt moeten vervangen door tandwielen voor de ketting en ik denk dat je voor die kosten heel wat keren een riem kan vervangen.

The bone collector

Senior Member
Dat niet alleen, die ketting moet worden gesmeerd, hoe denk je dat te bereiken? Sowieso zullen de kosten vele malen groter zijn dan gewoon om de x kilometer een riem te vervangen, als het al mogelijk is...

Noord26

Forumguru
Dat is onmogelijk. Een ketting zit in het blok ivm de smering en de tandwielen. Een riem zit buiten het blok met spanwielen. Dan moet je veel meer aan gaan passen als wat u suggereert.

Langere periode maakt ook weinig meer uit tegenwoordig. De garage geeft aan dat mijn GL pas bij x-jaar of 210Dkm een verversing van de distributieriem nodig heeft.

Race Eend

Forumguru
Wees blij dat je een riem hebt, kijk naar alle problemen met de 1.2 en 1.4 TSI's met hun kapotte kettingen na 20-30-40.000km. Een riem moet je dan wel elke 5-6 jaar vervangen, maar dan heb je er ook totaal geen omkijken meer naar.

Bovenaan Onderaan