Distributieriem vervangen 1.9axr

Hallo,

Heeft er iemand de ervaring (of een handleiding) ivm het vervangen van een distributieriem van een 1.9tdi axr fabia 1.
Ik ben zinnens deze zelf te vervangen, op het net wordt er soms gesproken over bepaalde vag-tools om oa de tandwielen te blokkeren. Zijn deze noodzakelijk?
Evt tips en of ervaringen zijn steeds welkom. Ik zou het jammer vinden dat het boeltje half open ligt om er dan achter te komen dat ik een of andere tool mis.
 

Joske

Forumguru
@staaf : wil je gerust helpen, zou het kunnen dat jij je nog moet voorstellen in de meet- en greet? Ik heb nu wat berichten van jou bekeken om te weten te komen dat je een Fabia 2006 1.9TDI disney-on-ice rijdt, klopt dat?

EDIT: heb je airco of niet? (ik vermoed van wel, aangezien je disney-on-ice editie hebt, net zoals ik.. was toen leuk extraatje, dacht ik toch?)
 
Joske,

Bedankt voor het plaatsen, van de handleidingen. Ik heb me intussentijd ook al voorgesteld in het Meet en greet topic. Het gaat inderdaad om een wagen met Airco.
Ik heb de handleidingen eens vluchtig bekeken en dit ziet er op het eerste gezicht niet zo speciaal uit.
Er is echter sprake van specifiek gereedschap voor de krukas en nokkenas vast te zetten. Zijn deze specifiek nodig of kan het ook zonder?
 

Joske

Forumguru
het specifieke gereedschap is vaak ook te vervangen door een bout of een klem. Meestal zijn deze gereedschappen er dan ook voor het blokkeren van de diverse onderdelen. Of het echt zonder kan, ben ik niet helemaal zeker. Daar hoop ik nog antwoord op te krijgen van andere forumleden. :)

ik heb gezien dat jij je ook voorgesteld hebt in de meet- en greet, waarvoor dank!


EDIT: je kan misschien zo een setje huren? zoals Leo al aangaf

http://www.marktplaats.nl/a/auto-di...YPdM3e_iRrRWC0D2F3EmZUr1NJfOAJeEYLCT_vWYUsTsP
 
Laatst bewerkt:
Joske,

Huren van specifieke gereedshappen heb ik hier in Belgie nooit meegemaakt.

Het voorgeschreven gebruik van specifieke gereedschappen zie je bij diverse merken, nagenoeg altijd kan je je met wat creativiteit wel behelpen. Normaal gezien zie ik niet in waarom je de diverse tandwielen zou blokkeren. Ok, als extra veiligheid, maar het lijkt mij als je alles goed markeert en de diverse merktekens respecteert; dat er dan niet veel fout kan lopen.
 

Cordoba

Forumguru
Blokkeren is gewoon safer dan markeren (minder kans dat je net 1 tandje fout gaat), overigens zijn veel speciale tools gewoon standaard gereedschappen zoals bijv. een schroevendraaier ofzo. Door dit speciale tools te noemen, willen ze misschien mensen afschrikken zelf te gaan sleutelen?

Geen idee of het zonder kan, maar de gevolgen zijn ook nogal groot als later blijkt dat het niet kan.
 

Joske

Forumguru
Joske,

Huren van specifieke gereedshappen heb ik hier in Belgie nooit meegemaakt.

Het voorgeschreven gebruik van specifieke gereedschappen zie je bij diverse merken, nagenoeg altijd kan je je met wat creativiteit wel behelpen. Normaal gezien zie ik niet in waarom je de diverse tandwielen zou blokkeren. Ok, als extra veiligheid, maar het lijkt mij als je alles goed markeert en de diverse merktekens respecteert; dat er dan niet veel fout kan lopen.
ging er makshalve van uit dat je Nederlander was :), van waar ben je in België? (klopt idd, in België met uitzondering van een aantal garages kan je inderdaad de tools moeilijk huren..)

en inderdaad, mbhv markeringen gaat het ook, dat klopt, maar is nog steeds een extra "verzekering" indien blokkeringen aangebracht worden op de pulleys (zoals Cordoba aangaf).
 

polf

Senior Member
Ik heb zelf toen van Ebay zo'n setje blokeer gereedschap gekocht. Je bespaard wat als je het zelf doet dus dan kan je ook wel een paar tientjes aan gereedschap uitgeven. Bijv:http://www.ebay.nl/itm/Audi-VW-Skod...pezielle_Werkzeuge&hash=item3f1c0c95db&_uhb=1
Als je het daarna weer verkoopt op marktplaats kost het niet eens zoveel. (of je gaat het verhuren op het forum en je word rijk:pieker:)

Gezien de schade die je kan aanrichten als je het niet goed doet zou ik er alleen maar aan beginnen als je het zelf echt ziet zitten en spullen hebt. Zorg dat je goed voorbereid bent. Nieuwe rek bouten voor motor steunen. Natuurlijk maakt men gebruik van 15,16 en 18 mm doppen die niet iedereen heeft. Ook de 12 kant multi splines heeft niet iedereen. Op de klus ladder van 1 tot 10 vind ik dit wel een 8+ waard.

Succes Polf
 

Happyman

Forumguru
Heb pas geleden de distributieriem van mijn vrouw haar Mazda 121 vervangen (bolhoedje). Het was een flinke klus maar het geeft altijd weer een goed gevoel als het gelukt is.
 
Gisteren heb ik dus de riem + spanrollen + waterpomp vervangen, de klus was op zich redelijk goed te doen ware het niet dat er toch betrekkelijk wat moet gedemonteerd worden om aan het een en het ander aan te kunnen (vrij grote motor in krappe ruimte). Al bij al moet ik zeggen dat dit toch wel de vervelendste was die ik tot nu toe gedaan heb. Iemand een idee hoelang de garage hier aan werkt?
 

Desperado

Forumguru
Autodata heeft het meestal wel aardig goed, maar dan wel onder ideale omstandigheden en er mag niks tegenzitten.
 

leo442

Forumguru
Lijkt me echt wel te kort Leo.. Of bedoel je met 2 monteurs dan ;)

Je hebt gelijk Joske, ik was de waterpomp vergeten! Maar incl. waterpomp geven ze 2,5 uur op en voor een ervaren monteur is dit echt wel haalbaar buiten het warmdraaien en ontluchten van het koelsysteem.
 

Joske

Forumguru
Zou nog eens op mijn factuur moeten kijken, maar ik had wel iets van 3 werkuren maar wel met 2 monteurs.. (= 6 werkuren)
 
Bovenaan Onderaan