17 mei 2015
SKODA
Fabia (6Y) 1.4 16V (BBY)
2002 - 2004
Reparatiehandleidingen - Distributieriem: verwijderen/montage'
Waarschuwingen en aanbevelingen
Tenzij de fabrikant anders aanraadt, zijn de volgende procedures aanbevolen:
Altijd een nieuwe distributieriem monteren na uitbouw
Het wordt aangeraden de waterpomp samen met de distributieriem te vervangen
Controleer de spanner en de geleiderolpoelies en vervang ze wanneer dat nodig is
De motor nooit in de tegenovergestelde richting draaien van normaal bedrijf
Controleer de riem op scheuren, rafels, slijtage en eventuele oliesporen
NB: De motor moet koud zijn voor afstelling van de distributieriem
NB: Vermijd buigen, draaien of trekken
Algemeen
Controleer de anti-diefstalcode van het audiosysteem, voordat de accukabel los wordt gekoppeld
Controleer altijd de distributiemerktekens voor het uitbouwen van de distributieriem
Controleer de riemspanning
Verwijder de bovenste kap van de distributieriem
Druk de distributieriem aan met stevige duimdruk
Het spannermerkteken moet nu zijwaarts bewegen
Nokkenas distributieriem:
Druk de distributieriem tussen het nokkenastandwiel met stevige duimdruk
Draai de motor 2 slagen rechtsom
Controleer de spanner
De spanning is correct als de distributiemerktekens in lijn zijn gezet
Verwijderen
Verwijder de motorkappen
Verwijder de multiriem
Verwijder de bovenste kap van de distributieriem
Verwijder het achterste gedeelte van de rechter wielkast
Draai de krukas tot het BDP voor cilinder 1
Zet de distributiemerktekens in lijn
Blokkeer de nokkenassen
T10016
Gebruik een takel om de motor te ondersteunen
Verwijder de bovenste borgmoer van de onderste distributiekap
Verwijder het koelvloeistofreservoir
NB: Koppel de slang(en) niet los
Verwijder de motorsteun
Laat de motor zakken totdat de poelieborgmoer toegankelijk is
Verwijder de krukaspoelie
Gebruik speciaal gereedschap om de krukaspoelie vast te houden
T30004, T30004/1
Monteer de bout met twee ringen en draai deze aan om de tandriem van het tandwiel vast te zetten
Verwijder de onderste kap van de distributieriem
Maak de spanner los
1
Draai de spanner linksom
Verwijder de spanner
Verwijder het blokkeergereedschap van de nokkenas
T10016
Verwijder de distributieriem
Blokkeer de nokkenas
T10016
Maak de spanner van de aandrijfriem van de nokkensas los
Draai de spanner rechtsom
Verwijder de spanner
2
Verwijder de tweede distributieriem
Montage
Zorg ervoor dat de zuigers niet in BDP staan
Controleer de distributiemerktekens
Controleer of het blokkeergereedschap nog steeds past
Draai de krukas tot het BDP voor cilinder 1
NB: De tand met het afgeslepen eind moet in lijn zijn gezet met de markering op de oliepomp
Monteer de distributieriem
Monteer de spanner
Draai de spanner rechtsom
Duw de riemspanner tegen de distributieriem
Draai de spanner linksom om de distributiemerktekens in lijn te zetten
Zet de spanner vast
20 Nm
Verwijder het blokkeergereedschap van de nokkenas
Monteer de distributieriem linksom, beginnend bij de koelvloeistofpomp
Monteer het blokkeergereedschap voor de nokkenas
Plaats de spanner, zoals weergegeven
NB: De uitsparing in de basisplaat moet over de borgbout vallen
Draai de spanner rechtsom om de beide distributiemerktekens in lijn te zetten
Zet de spanner vast
20 Nm
Verwijder het blokkeergereedschap van de nokkenas
Draai de motor 2 slagen met de hand
Controleer de distributiemerktekens
Monteer de onderste kap van de distributieriem
Monteer de krukaspoelie
Monteer de motorsteun
Vernieuw de bout(en)
Monteer alle overige onderdelen in omgekeerde volgorde van het uitbouwen
Aanhaalmomenten
Spanners:
20 Nm
Motorsteun:
Gebruik nieuwe bout(en)
A=20 Nm + 90°, B=30 Nm + 90°
Krukaspoelie Krukaspoelie
(Type 1)
Krukaspoelie
(Type 2)
Vervang de bout
Fase 1 150 (Nm)
Fase 2 180 (°)
Speciaal gereedschap
Blokkeergereedschap van de nokkenas:
T10016
Krukaspoelie uitbouwgereedschap:
T30004, T30004/1
© Copyright HaynesPro B.V.