Distributieriem vervangen / condensator meepakken

Nopje

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een Skoda Fabia I uit 2003 (1,4 16v, 75pk *Kilometerstand 139.590km*)

Hier wil ik graag mijn distributieriem van vervangen, maar weet nog niet precies hoe en kreeg tevens te horen dat mijn condensator lek was. Dit ga ik natuurlijk ook direct doen.

Nu is een condensator vervangen niet echt een moeilijke klus, maar een distributieriem vervangen lijkt mij een lastige karwei.

Zijn er mensen die mij handige tips kunnen geven?
Of eventueel weten of ik hier speciaal gereedschap voor nodig heb?

Alvast bedankt!
 

kansberg

Forumguru
Denk dat je hier op de condensor doelt... Maakt niet uit, ik ga even voor je kijken w.b. het vervangen van de distributieriem....heb je toevallig de motorcode voor me voor de zekerheid, zal BBY zijn....
 

kansberg

Forumguru
12940.png 16931.png 25364.png 16931.png 25364.png 25367.png 25370.png 39628.png 39629.png 39636.png 39642.png 12933.png 12933.png 12940.png 16931.png 25364.png 25367.png 25369.png 25370.png 39628.png 39629.png 39634.png 39635.png 39636.png 39642.png 105000839.png 12933.png 12940.png 16931.png 25364.png 25367.png 25369.png 25370.png 39628.png 39629.png 39634.png 39635.png 39636.png 39642.png 105000839.png 12933.png
17 mei 2015
SKODA Fabia (6Y) 1.4 16V (BBY) 2002 - 2004
engine.gif
repairmanuals.gif

Reparatiehandleidingen - Distributieriem: verwijderen/montage'



Waarschuwingen en aanbevelingen
Tenzij de fabrikant anders aanraadt, zijn de volgende procedures aanbevolen:


Altijd een nieuwe distributieriem monteren na uitbouw


Het wordt aangeraden de waterpomp samen met de distributieriem te vervangen


Controleer de spanner en de geleiderolpoelies en vervang ze wanneer dat nodig is


De motor nooit in de tegenovergestelde richting draaien van normaal bedrijf


Controleer de riem op scheuren, rafels, slijtage en eventuele oliesporen


NB: De motor moet koud zijn voor afstelling van de distributieriem


NB: Vermijd buigen, draaien of trekken


Algemeen
Controleer de anti-diefstalcode van het audiosysteem, voordat de accukabel los wordt gekoppeld


Controleer altijd de distributiemerktekens voor het uitbouwen van de distributieriem


Controleer de riemspanning
Verwijder de bovenste kap van de distributieriem


Druk de distributieriem aan met stevige duimdruk


Het spannermerkteken moet nu zijwaarts bewegen


Nokkenas distributieriem:


Druk de distributieriem tussen het nokkenastandwiel met stevige duimdruk


Draai de motor 2 slagen rechtsom


Controleer de spanner


De spanning is correct als de distributiemerktekens in lijn zijn gezet


Verwijderen
Verwijder de motorkappen


Verwijder de multiriem


Verwijder de bovenste kap van de distributieriem


Verwijder het achterste gedeelte van de rechter wielkast


Draai de krukas tot het BDP voor cilinder 1


Zet de distributiemerktekens in lijn


Blokkeer de nokkenassen
T10016
Gebruik een takel om de motor te ondersteunen


Verwijder de bovenste borgmoer van de onderste distributiekap


Verwijder het koelvloeistofreservoir


NB: Koppel de slang(en) niet los


Verwijder de motorsteun


Laat de motor zakken totdat de poelieborgmoer toegankelijk is


Verwijder de krukaspoelie


Gebruik speciaal gereedschap om de krukaspoelie vast te houden
T30004, T30004/1
Monteer de bout met twee ringen en draai deze aan om de tandriem van het tandwiel vast te zetten


Verwijder de onderste kap van de distributieriem


Maak de spanner los
1

Draai de spanner linksom


Verwijder de spanner


Verwijder het blokkeergereedschap van de nokkenas
T10016
Verwijder de distributieriem


Blokkeer de nokkenas
T10016
Maak de spanner van de aandrijfriem van de nokkensas los


Draai de spanner rechtsom


Verwijder de spanner
2

Verwijder de tweede distributieriem


Montage
Zorg ervoor dat de zuigers niet in BDP staan


Controleer de distributiemerktekens


Controleer of het blokkeergereedschap nog steeds past


Draai de krukas tot het BDP voor cilinder 1


NB: De tand met het afgeslepen eind moet in lijn zijn gezet met de markering op de oliepomp


Monteer de distributieriem


Monteer de spanner


Draai de spanner rechtsom


Duw de riemspanner tegen de distributieriem


Draai de spanner linksom om de distributiemerktekens in lijn te zetten


Zet de spanner vast
20 Nm

Verwijder het blokkeergereedschap van de nokkenas


Monteer de distributieriem linksom, beginnend bij de koelvloeistofpomp


Monteer het blokkeergereedschap voor de nokkenas


Plaats de spanner, zoals weergegeven


NB: De uitsparing in de basisplaat moet over de borgbout vallen


Draai de spanner rechtsom om de beide distributiemerktekens in lijn te zetten


Zet de spanner vast
20 Nm

Verwijder het blokkeergereedschap van de nokkenas


Draai de motor 2 slagen met de hand


Controleer de distributiemerktekens


Monteer de onderste kap van de distributieriem


Monteer de krukaspoelie


Monteer de motorsteun


Vernieuw de bout(en)


Monteer alle overige onderdelen in omgekeerde volgorde van het uitbouwen


Aanhaalmomenten
Spanners:
20 Nm

Motorsteun:


Gebruik nieuwe bout(en)
A=20 Nm + 90°, B=30 Nm + 90°

Krukaspoelie Krukaspoelie
(Type 1)
Krukaspoelie
(Type 2)
Vervang de bout
Fase 1 150 (Nm)
Fase 2 180 (°)


Speciaal gereedschap
Blokkeergereedschap van de nokkenas:
T10016
Krukaspoelie uitbouwgereedschap:
T30004, T30004/1

© Copyright HaynesPro B.V. 12933.png
 

machlo

Forumguru
Pfffffffff................wat een klus! Knap als je dit zelf kunt........ik laat het liever aan iemand anders over......gelukkig heb ik meer verstand van........ja, waarvan eigenlijk?! Succes met dit klusje!
 

Cordoba

Forumguru
Waterpomp gaat meestal niet kapot door de wissel @Octavia32 maar in de praktijk gaan ze vaak wel halverwege de levensduur van de 2e distributieset kapot (bij niet meevervangen van de waterpomp), en dan kun je het hele 'circus' weer loshalen.

Het voorschrift om nieuwe bouten te gebruiken is niet voor niets: meestal gaat het dan om zogenaamde rekbouten, als je die een 2e keer monteert klopt het aanhaalmoment niet met de vervorming van de bout, en zal vroeg of laat die bout breken, met als gevolg dat je motor in elkaar loopt. (dus ook als je een fout maakt en die bouten los moet halen, moet je bij opnieuw monteren weer nieuwe rekbouten gebruiken! Ik weet van het Volvo-forum dat een lid daar als vriendendienst ook distributies verving, maar door onvoldoende kennis verving ie niet de rekbouten. Gevolg: van 2 of 3 van de 7-8 auto's waar de distributie vervangen was, brak binnen een paar maanden de opnieuw gebruikte rekbout (of rekte teveel op) waardoor blokken in elkaar liepen. Daarna is de oorzaak duidelijk geworden, en zijn bij de overgebleven auto's alsnog de bouten vernieuwd.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Echt iets voor de kennisbank deze topic :)

Condensor mag je niet zelf vervangen toch? (Althans, het nog aanwezige koudemiddel moet iig eerst afgeperst worden door een vakman)
 
Bovenaan Onderaan