Distributieriem vervangen?

EdZ

Donateur
Ik rij nu al een week of 4 rond in een Roomster 1.4 uit 2007. Gekocht bij een VAG-garage 100 km van huis, in Veghel. Over deze garage kwam ik elders op dit forum een reactie van een tevreden klant tegen. Auto doet het prima. Heb al wel de banden vervangen want die bevielen niet en een andere middenconsole gemonteerd. Alles goed tot dusver. Maarrr: Over een paar weken ga ik naar zuid-Duitsland en ik ben nu naar mijn eigen garage geweest voor een inspectie. Stukje zekerheid, zeg maar. Met name de distributieriem baarde mij zorgen. De VAG-garage gaf aan dat deze nog zo'n 2 jaar/20000 km mee kon (is nu 5 jaar/68000 km) en dat vond ik acceptabel.

Nu geeft mijn eigen garage aan dat de riem moet worden vervangen want: uitgedroogd. Advies is om er NIET mee naar zuid-Duitsland te rijden en contact op te nemen met de verkopende partij. Ik zie (op deze korte termijn) 3 mogelijkheden:

1. Door mijn eigen garage vervangen en rekening opsturen:
-->Ik denk niet dat de VAG-garage daarmee akkoord gaat (begrijpelijk)

2. Door mijn eigen garage vervangen en rekening delen met de VAG-garage:
-->Aan de ene kant kost dat me nu eerder dan verwacht geld, aan de andere kant ben ik er voor de halve prijs voorlopig vanaf. Kost me geen vrije dag en geen benzine. Maar als hij na vervangen zou knappen (slecht gemonteerd of zo) heb ik met twéé garages te maken.

3. Naar Veghel en laten vervangen:
-->kost me een vrije dag, bezine en een paar uur rondslenteren

Ik denk dat de garage, ALS ze al de mening van mijn garage delen, voor optie 3 gaat. Ikzelf twijfel tussen 2 en 3....wat zouden jullie doen?

Nb: distributieriem valt onder Bovag garantie. Dat betekent als hij knapt dat de schade ook voor hen is. Maar ik sta liever niet met een kapotte auto op de autobahn en wil niet meemaken dat hij knapt als ik met 130 op de linkerstrook rij....
 

Ron_2

Senior Member
Optie 3.
Dagje winkelen of een leuk museum uitzoeken in de omgeving (met leenauto?)
 

Adoks

Senior Member
Het is toch wel de distributieriem die je bedoelt en niet de multisnaar. Deze laatste kun je zo zien zitten. De distibutiesnaar is afgedekt.

De vraag is altijd of zgn droogtesporen de snaar echt doen verzwakken. De kern zal uit glasvezel of kevlar/aramide bestaan. Knappen doet hij niet zomaar. Met een nieuwe slaap je wel beter.... Lijkt me sterk dat VAG dat gaat vergoeden./
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou voor optie 3 gaan. Een dagje vrij, benzine en een paar uur rondslenteren zou ik er zeker voor over hebben als ik daarmee geruster op vakantie ging, beter kan slapen, en misschien wel: niet de hele prijs hoef te betalen (immers jij hebt de auto koud 4 weken en de VAG garage uit Veghel had jou geen auto met versleten / uitgedroogde distributie moeten verkopen, tenzij het expliciet is vermeld) Het lijkt me overigens niet meer dan logisch dat als die VAG garage uit Veghel de reparatie vergoeden of kosteloos uitvoeren, dat ze dat uiteraard alleen doen als ze zelf de reparatie doen. Dat kost hun immers minder geld dan wanneer zij een rekening van een andere garage mogen lappen.

Zoek voor de zekerheid even precies op wat de voorschriften zijn van jouw Roomster qua vervangings interval. Dan kom je beslagen ten ijs. Staat allemaal wel op internet. Overigens is dat maar een indicatie, de riem kan zeker wel voor de advies termijn aan vervanging toe zijn, o.a. door droogte verschijnselen. Dus 'vervangen bij km. stand zoveel' hoef je niet blind op te volgen, soms is het raadzaam dit al eerder te doen. Ik zou wel een papiertje of desnoods telefoon nummer meenemen van wat garage om de hoek zegt, als je bij Veghel aan de balie staat.

Doet me denken aan m'n koppige pa, had 'ie met pijn en moeite voor 1200,- euro z'n Escort door de APK gesleept, met als adviespunt distributieriem. Hij: hoeft nog niet. Staat op de sticker wanneer die moet, kan ik nog een half jaar mee vooruit. Je raadt vast wat er nog geen paar weken later gebeurde. Motor had teveel schade, auto kon weg, dag gerepareerde investering :santa:
 

Huibert

Forumguru
Bij een distributieriem kun je slecht bepalen wanneer hij gaat knappen. Gevaar is dat wanneer hij knapt de vervolg schade meestal enorm is, zoals jij nu gewaarschuwd bent zou ik zeker contact opnemen met de dealer en hem de kans geven om hem te vervangen. Zou er in ieder geval niet gewoon mee doorrijden, dit is vragen om problemen.
 

Cordoba

Forumguru
De norm is niet alleen de km-stand, maar ook vóór de auto zijn 6e verjaardag viert. Bij mijn auto was de distributie ook niet vervangen toen ik 'm kocht (km-stand 94000 en 7 jaar oud), ik heb direct een afspraak gemaakt bij mijn garage om te vervangen, en dat is achteraf maar goed: de distributieriem zat vol met droogtescheuren, en als één zo'n scheur doorgroeit dan ben echt de sigaar. (als Adoks gelijk heeft en de kern inderdaad uit glasvezel of kevlar bestaat, heb ik zelf heel veel geluk gehad, want ik weet nog van mijn lessen breukmechanica dat dergelijke materialen zijn berucht om vrij plotseling doorscheuren, bij op het oog minimale beschadiging) Overigens hoeft een distributieriem niet eens door te scheuren: als ie oprekt of het profiel van een aantal tanden verdwijnt, dan heb je het zelfde effect: de nokkenas en de krukas kunnen ten opzichte van elkaar verschuiven.

Ik zou in elk geval contact opnemen met de verkopende garage, voor overleg
 
mijn kia sportage in het zuiden van het land gekocht met bovaggarantie bij een mitsubishidealer.
de eerste 6 maanden heeft mijn kiadealer in purmerend in overleg met het verkopende garagebedrijf meerdere grote reparaties uitgevoerd en het financiele deel met de andere partij geregeld. hoefde dus niet steeds naar brabant te rijden
 

EdZ

Donateur
Voortgang: afspraak gemaakt voor maandag a.s.
Garage gaf aan dat ik me pas bij 90.000 km zorgen moest maken, die 5 jaar vond hij minder van belang. Ik kon wel langs komen zodat hij kon kijken. Daar heb ik die vrije dag en 200 km retour wel voor over.
Mij benieuwen of hij vervangen gaat worden. En dan mèt waterpomp, die wil ik zelf nog wel betalen.
 

EdZ

Donateur
Ik ben langs geweest en de riemen zijn niet vervangen. Geen enkele zichtbare schade of slijtageverschijnselen. Garage gaf wederom aan dat vervangen pas bij 90.000 tot 120.000 nodig was of als er zichtbare slijtage optreedt.

Mh.

Ik rij eerst maar de Bovag garantietermijn van zes maanden uit en kijk dan of ik 'm wel of niet vervang. Skoda geeft een wat vaag advies: na 5 jaar of vanaf 90.000 km controleren en eventueel vervangen.
 

Mark

Banned
Persoonlijk zou ik hem laten vervangen, voor zo'n riem speelt ook de leeftijd mee. Als hij knapt kom je meerendeels veel duurder uit omdat er kans is dat je met flinke gevolg schade zit.
Volgend jaar laat ik bij mijn Dacia ook de distributie riem vervangen, daar is de norm 5jaar/120000 kilometers wat éérst word bereikt, ik zit dan nog niet aan deze kilometers maar de wagen word dan wel 5 jaar.
Zo'n riem vervangen kost wel wat centjes, maar met zoiets neem ik geen risico, ik heb geen goesting om te stranden een paar maanden later halfwege frankrijk met een caravan aan de haak vanwege een gebroken distributieriem omdat ik of iemand anders van mening was dat hij er nog wel een jaartje tegen kon.
 

EdZ

Donateur
Ik ga 'm inderdaad vervangen. Maar wel ná de 6 maanden garantie. Mocht hij in de soep draaien dan is de (stevige) rekening voor hun, gaven ze zelf ook aan.
 

Antera

Donateur
waarom wachten tot hij breekt met alle ellende van dien. Gewoon zelf meteen vervangen kan je een hoop ellende besparen. Dit is gewoon hopen dat hij breekt binnen de garantie lijkt het wel en vind ik dan persoonlijk niet erg netjes van je
 

EdZ

Donateur
@Antara: dat is wel een beetje de zaken omdraaien. De verkopende garage heeft 'm verkocht met een distributieriem die volgens hen nog wel een jaar of 2 mee kan. Mede daarom heb ik 'm gekocht. Nu zou ik €450 uit gaan geven omdat ik er toch niet gerust om ben, terwijl ik voor de zekerheid nog eens extra keer langs ben geweest. Ik heb ze de daarmee kans gegeven 'm te vervangen. Dus, nee, ik hóóp niet dat ie breekt, maar als ie dat wel doet ga ik niet voor die kosten opdraaien. Als hij het wel houdt heb ik eerder dan ik had verwacht een flinke kostenpost.

@Mark, dank, ik zal eens kijken.
 

Huibert

Forumguru
Is het niet handig om in ieder geval voor het aflopen van de garantie een keuring te geven bij de ANWB. Krijg je een gedegen rapport waar alle gebreken duidelijk aangegeven staan en waarmee je gemakkelijk bij de BOVAG aan kan kloppen wanneer zaken , naar jouw mening, niet netjes worden opgelost. Misschien is het ook wel goed als je nu contact opneemt met de BOVAG geschillen afhandeling om even hun mening te vragen, weet je ook beter wat je zou mogen/moeten verwachten van de leverancier.
 

Skoody Boo

Actief lid
@Antara: dat is wel een beetje de zaken omdraaien. De verkopende garage heeft 'm verkocht met een distributieriem die volgens hen nog wel een jaar of 2 mee kan. Mede daarom heb ik 'm gekocht. Nu zou ik €450 uit gaan geven omdat ik er toch niet gerust om ben, terwijl ik voor de zekerheid nog eens extra keer langs ben geweest. Ik heb ze de daarmee kans gegeven 'm te vervangen. Dus, nee, ik hóóp niet dat ie breekt, maar als ie dat wel doet ga ik niet voor die kosten opdraaien. Als hij het wel houdt heb ik eerder dan ik had verwacht een flinke kostenpost.
Ja, dit verhaal kan ik goed volgen. Ik vind dit ook niets te maken hebben met dat jij niet netjes zou zijn. Hij heeft jouw kans niet gepakt, en daarmee overduidelijk bewust voor het risico gekozen.
 
Bovenaan Onderaan