Distributieriem vervangen

Joske

Forumguru
Allen,

net naar garage gebeld ivm het vervangen van mijn distributieriem op mijn F1 '06. Wat ik vergeten vragen ben.. wordt standaard dan ook de waterpomp vervangen of is dit niet noodzakelijk? Ze zeiden me ook dat dit op 150.000 km dient te gebeuren, is dat normaal?
En als laatste vraag: wat zijn zoal de richtprijzen voor het uitvoeren van bovenstaande werkzaamheden?

alvast bedankt
Joske

turboturbo

Forumguru
Een distributieriem wissel moet elke x-aantal kilometers, of bij elke x jaar, als binnen die termijn de km stand nog niet gehaald is.

Altijd wordt geadviseerd door deskundigen om de waterpomp preventief mee te vervangen bij een distributieriem wissel, vraag hier expliciet naar. Sommige garage's vinden dit niet nodig (of sommige klanten!!) waardoor niet altijd duidelijk is of ze het nu wel of niet doen.

Op de site van Skoda kun je een pdf vinden met de onderhoudsprijzen. Dit zijn gewoon pakketprijzen, dus op zich geen verassingen achteraf. Ik weet alleen niet of bijv. een waterpomp in het pakket distributieriem wissel zit. Volgens mij kosten die een paar tientjes, dus dan kan je daar rekening mee houden, zonodig.

Joske

Forumguru
Ok, bedankt turboturbo. Heb eens gekeken op site skoda maar geen pdf gevonden.. Moest je toevallig linkje hebben?

Joske

Erik_NL

Forumguru
het tegelijkertijd vervangen van de waterpomp is geen onderdeel van een vervangingspakket van de distributieriem (het zit ook niet in een onderhoudsschema van de fabriek).

reeseend

Forumguru
In Juni is de distributieriem van mijn O2 RS vervangen. De garage adviseerde ook de waterpomp te vervangen omdat dan toch de boel open ligt. Totale kosten 566€ voor de complete vervanging.
Ik geloof dat een losse pomp rnd de 60€ kost.

The bone collector

Senior Member
In theorie hoef je een waterpomp niet mee te vervangen met een distributieriem. Zoals Erik_Nl zegt, geeft de constructeur zelf niet aan om de waterpomp mee te vervangen bij een bepaalde kilomterstand. Maar in de praktijk wordt het vaak wel gedaan omdat het slechts een 60 à 80 euro meer kost, en omdat je anders opnieuw de hoofdprijs betaalt als ze toch kapot gaat. Bovendien is een waterpomp een onderdeel dat wel eens kapot durft te gaan eens wat ouderdom/kilometers gedraaid.

Distributieriemwissel kostte bij mij iets minder dan 300 euro (zonder waterpomp). Maar die prijs is ook afhankelijk van span of meelooprol die eventueel ook moet worden vervangen. Bovendien, hoe moderner de auto, hoe meer het kost heb ik altijd de indruk.

Cordoba

Forumguru
Even een aanvulling/verduidelijking op de post van de 'verzamelaar':

Waterpomp vervangen met distributiewissel is inderdaad geen voorschrift, alleen is de levensduur van een waterpomp dusdanig dat de kans vrij groot is, dat een waterpomp overlijdt halverwege twee distributiewissels. Dat tussentijds wisselen van de waterpomp kost bij een garage echt honderden euro's aan arbeidsloon, bij het meewisselen met de distrubutie kost het 10 minuten werk en pakweg 50 euro voor de pomp zelf. Vandaar dat het op de lange termijn dus goedkoper is, om dit in één keer te doen (behalve als je het zelf doet, en je tijd niet rekent).

Meewisselen van alle distributierollen (span- en meelooprollen) is volgens mij wel voorschrift, de spanrol in elk geval zeker. Het zou niet de eerste keer zijn, dat iemand (garage of eigenaar) denkt een paar tientjes te besparen door de spanrol niet mee te vervangen, en dat dit na een paar maanden de oorzaak is dat er een motorrevisie nodig is. Meewisselen multiriem is niet altijd meegenomen in de prijs, en afhankelijk van de constructie van het blok (hoe moeilijk/makkelijk je er bij kan) of dit nodig is.

Samengevat bij een distributiewissel moet je de volgende zaken in de gaten houden:
- inclusief rollen?
- inclusief waterpomp?
- multiriem eventueel, en of ie in de prijs zit.

Als je nog lange tijd vooruit wil met een auto is het meestal slim (goedkoper op lange termijn), om het complete pakket te doen.

Joske

Forumguru
Ik heb al veel interessante info gelezen ;). Ik ga zeker eens vragen aan mijn garage of ze inderdaad al die zaken ineens ook vervangen. Bedankt allen, grote hulp! :worshippy:

Bovenaan Onderaan