Distributieriem vervangen

JF Wedema

Nieuw lid
heren/dames,
heeft iemand van jullie ervaring met het vervangen van de distributieriem van een 2.0 benzine blok uit 2002? ik heb in het werkplaats handboek van Kluwer namelijk alle handleidingen behalve die van een 2.0 blok, dat zou nog niet voor handen zijn ten tijde van de uitgave; jammer!
een distributieriem setje met waterpomp kost pakweg 123,-, bij de garage wil men er 475,- voor hebben. ik snap het wel omdat het een k*twerk is ivm beschikbare ruimte en het is dus niet duur, maar voor dat verschil wil ik best een dagje sleutelen ;)

ik zie jullie overweldigende hoeveelheid reactie graag te gemoed :rolleyes:

Francis

Adoks

Senior Member
Tja een distributieriem. Opzich niet zo schokkend, maar enige kennis van motortechniek is wel cruciaal. Zo niet zorg dan dat je nauwkeurig werkt en handleidingen strikt volgt.

Goed, je moet waarschijnlijk speciaal gereedschap hebben en je doet het waarschijnlijk maar een keer bij deze auto. De vraag die ik mezelf dan altijd stel: is het echt de moeite waard, bespaar je nu echt zo veel. Er gaat ook veel tijd zitten in het bestellen van de juiste onderdelen, de voorbereiding en natuurlijk het werk. Een fout maken kan overigens zeer kostbaar zijn.

Als je veel tijd over hebt en je bent technisch EN bent klaar voor een uitdaging, zeg ik gewoon doen.

Bij m'n motor doe ik ook alles zelf, maar heb ik het voordeel dat alle VIER! de nokkenassen tandwiel aangedreven zijn. Tja de VFR800 heeft toch race DNA ;)

JF Wedema

Nieuw lid
@monteurtje. de beschrijving voor de 1.6 heb ik idd wel, maar ik had geen 1.6 in de buurt om te vergelijken of die hetzelfde was :tongue: maar dat is dus wel zo begrijp ik.

@adoks. het leek mij idd ook niet zo schokkend zolang je maar nauwkeurig te werk gaat en alles even goed vastlegt kwa posities. speciaal gereedschap zit (voorzover ik het heb gezien) bij de kit inbegrepen, dus dat is ook geen belemmering. aangezien ik een klein ongelukje heb gehad moet ik het voorscherm nog vervangen en dan heb ik alweer wat meer plek, dus ik ben dan toch al bezig, kan ik net zo goed die riem meepakken. "snel" verdient en ik heb nog een leuke dag ook :tongue:

mocht iemand nog tips hebben, schroom niet ze te geven.

Bedankt zover,
Francis

JF Wedema

Nieuw lid
ik kreeg in Almere 475 opgegeven (maand terug bij de onderhoudsbeurt), misschien heeft dat te maken met het feit dat er een LPG installatie inzit en alle vrije ruimte rond het motorblok is opgevuld met slangen:) zal waarschijnlijk net een tikje meer werk zijn om de distributieriem te bereiken....

Bovenaan Onderaan