Distributieriem vervangen?

Erik_NL

Forumguru
De kilometerteller van onze (benzine) Citigo uit 2015 staat op ruim 62.000 km. Geen bijzonderheden of klachten.
Bij de onderhoudsbeurt + APK + wielenwissel vandaag adviseerde de vakgarage (geen VAG-dealer, goed gevoel bij) om de distributieriem met spanrol te vervangen. Door de drukte bij het afhalen hebben we nog geen toelichting gekregen.
Voor zover ik weet is het algemene advies: na 240.000 kilometer zichtcontrole en daarna iedere 30.000 kilometer herhalen, maar ik kom ook vervanging van distributieriem en spanrol na 10 jaar tegen.
Wat valt er hier over op te merken?

Terzijde: de benzinepomp van mijn Passat heb ik pas bij het derde interval van 90.000 km laten meenemen.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Er wordt idd wel eens 10 jaar genoemd, maar volgens mij kan je prima visueel inspecteren of t nodig is. Zomaar vervangen is met de huidige riemen echt niet nodig.

Erik_NL

Forumguru
rapport lag in de auto. Allemaal groene vakjes op één rode na. Zoals gezegd moet de toelichting nog komen.
Bedankt zover.

Erik_NL

Forumguru
update: er is inderdaad een visuele inspectie gedaan:thumbsup:.
Bij de volgende wielenwissel (voor de zomerbanden op onze Citigo meestal na <8000 km) gaat de distributieriem met spanrol worden vervangen.

Tees

Donateur
Maar hebben ze op basis van de visuele controle besloten dat de riem vervangen moet worden, of adviseren ze t omdat de riem 10 jaar oud is, terwijl er niets bijzonders te zien was? In het eerste geval: prima, in het tweede geval: zonde van t geld.

EdK

Forumguru
Visuele controle van een snaar ?
Ik vraag me dan altijd af hoe dat gedaan word ?
Word de snaar er afgehaald en dan bekeken off laat men deze gewoon zitten en bekijkt men hem dan ?

Kom zelf namelijk tijdens werk ook in contact met snaren die ik moet controleren, en als de snaar er dan omheen zit dan lijkt hij nog prima te zijn.
Maar als je hem er dan afhaalt en de snaar dan diverse kanten op buigt, dan blijken er dus wel scheurtjes in te zitten en moet de snaar dus toch vervangen worden.

SteGo

Donateur
Visuele controle van een snaar ?
Ik vraag me dan altijd af hoe dat gedaan word ?
Word de snaar er afgehaald en dan bekeken off laat men deze gewoon zitten en bekijkt men hem dan ?
Dit is hoe Skoda het proces van controle zelf beschrijft;
Schermafbeelding 2025-03-29 083613.png

Toen ik zelf nog Citigo reed had ik me voorgenomen om de distributieriem iets voorbij de 200.000km een keer te laten vervangen, maar zover is het nooit gekomen. Bij 2 ton op de klok heeft zo'n riem een beste prestatie geleverd en had hij van mij preventief vervangen mogen worden. Ik ben het wel eens met onderstaande;
distributieriem.jpg

Bovenaan Onderaan