Distributieriem

Ricky

Lid
Goede morgen,

Afgelopen dinsdag heb ik mijn winterbanden laten monteren door een erkende (niet Skoda) garage. Het onderhoud van mijn Skoda Octavia Combi kwam ter sprake, omdat hij tegen de 90.000 km aanloopt. Hij vertelde mij dat hij dit gewoon kon en dat hij ook de software had om te resetten enz.
Toen hij in het systeem keek, adviseerde hij mij om de distributieriem mee te nemen. Ik vroeg hem wat me dit ging kosten en kwam op een bedrag uit van +/- €670,0. Dit zou incl. grote beurt volgens VOI, vervangen distributieriem, vervangen waterpomp en alle filters zijn.
Gisteren was ik toevallig bij de Skoda dealer in De Meern voor een wintercheck en haalde ook het onderwerp aan. Op de site staat namelijk dat de beurt € 294,- bedraagt en het vervangen van de distributieriem € 355,- (incl. montage).Hij zei dat vervanging van de riem misschien niet nodig is en dat ik hem aan moest bieden voor een beurt en dan zouden ze de riem inspecteren en beoordelen.Toen ik over de waterpomp begon, kreeg ik te horen dat dit alleen bij diesel auto's het geval is. Thuis ben ik achter het net gekropen en kwam erachter dat ook benzine auto's over deze pomp beschikken.

Ik vraag me nu het volgende af;

1) Klopt het wat de Skoda dealer mij adviseerde?
2) Wat zijn de verborgen prijzen bij de onderhoudsbeurt bij de Skoda dealer (€ 294,-) Qua filters, vloeistoffen,enz.
3) Wat raden jullie mij aan?
 

The bone collector

Senior Member
Goedemorgen,

1) Neen het klopt niet wat de dealer zegt. Eerst en vooral, natuurlijk beschikt ook een benzinewagen over een waterpomp. Skoda geeft zelf niet aan die mee te vervangen bij het wisselen van de distributieriem, maar in de praktijk is het wel aangeraden. Die pomp kost niet zoveel, maar als ze tussentijds kapot gaat, moet weer heel de distributieriem los en kost dat weer een pak geld. Ik weet niet op hoeveel kilometer je distributieriem moet vervangen worden, maar als Skoda opgeeft dat het op 90.000km is, dan moet je dat ook effectief doen. Het verhaal van inspecteren is echt geen goed advies. Een distributieriem wordt heel onvoorspelbaar als je hem te lang laat liggen. Het kan zijn dat je er 140.000 km mee haalt, maar het kan ook zijn dat hij op 95.000 km gewoon afknapt. Nooit laten liggen dus, altijd vervangen zoals de constructeur aangeeft.

2) De prijs die de eerste garage aangaf, lijkt correct als het die beurt, distributieriem en waterpomp inhoudt. Daar komen misschien nog een aantal zaken bij die moeten vervangen worden op basis van de leeftijd van je auto: bijvoorbeeld remvloeistof, filters,...

3) De uitleg van die dealer met een korrel zout te nemen.
 

TurboBooster

Forumguru
Let er op dat men bij het vervangen van de distributieriem ook de distributie spanrol mee vervangen.
Ik zou in dit geval ook de zg. multiriem (aandrijving dynamo ed.) maar direct mee vervangen.
 

Monteurtje

Forumguru
Als ik het goed begrijp gaat het in dit geval dus om een benzine motor. Daar wordt niet echt een interval voorgeschreven. Alleen de 1.8T. Bij de garage waar ik werk adviseren we altijd bij 120.000 km. En bij 90.000 km moet die gecontroleerd worden. De waterpomp adviseren wij ook altijd mee te vervangen. En vervangen altijd een complete set. Distributieriem en spanrol en evt. omlooprol, alles.
 

Sk_Hans

Forumguru
Afgelopen zomer is bij mijn Fabia Combi 2.0 ook de distributieriem vervangen. In eerste instantie ging ik ook van de bedragen op de Skoda site uit. Om zeker te zijn per mail bij dezelfde dealer nagevraagd. Eerst werd dat bevestigd (485 euro), bij doorvragen kwam er ook van alles bij waardoor het totaal op 800 euro zou komen. Uiteindelijk dus ook bij een erkende niet merkgebonden garage laten doen voor 567 euro.
 

hemi24

Forumguru
Als ik het goed begrijp gaat het in dit geval dus om een benzine motor. Daar wordt niet echt een interval voorgeschreven. Alleen de 1.8T. Bij de garage waar ik werk adviseren we altijd bij 120.000 km. En bij 90.000 km moet die gecontroleerd worden. ...

Volgens mij staat de intervallen gewoon heel duidelijk in het onderhoudsboekje vermeld! Even kijken dus!
 

Monteurtje

Forumguru
@Hemi24. Dat staat er niet in vermeld. Wat betreft de 1.6 en 2.0 8V benzine motoren dan. Heb wekelijks die boekjes in mijn handen.
 

reeseend

Forumguru
Volgens mij moet er ook naar de leeftijd van de Distributierien worden gekeken. Bij mijn RS is de set compleet vervangen ook met waterpomp en toe stond er 70K op de teller.
Ik bracht de auto ook weg voor een piepend geluid bij een koude start en dat bleek door een versleten spanrol te komen. Mijn vaste garage is overigens Skoda Center Utrecht en ik denk dat TS iemand heb gesproken die niet wist van die waterpomp, maar die ook meteen vervangen.
 

Ricky

Lid
De leeftijd van de distributieriem is 5,5 jaar en er staat 82000 km op de teller. Maar waar ik ook benieuwd naar ben is de extra kosten van alleen de beurt. Iemand ervaring?
 

Ricky

Lid
Had ik nog een ander vraagje aan jou. Heb mijn winterbanden bij een andere garage eronder laten zetten. Deze bracht de bandenspanning voor op 2.2 en achter op 2.4. Bij de wintercheck gaven ze aan dat de bandenspanning verkeerd is. Wat is nou normaal voor een Octavia combi, 1.6. met winterbanden.?
 

Wilko

Senior Member
@Ricky, daar heb je toch een mooi tabelletje voor aan de binnenzijde van je brandstofklep, waar zowel de normale druk als met veel belading op aangegeven staat?
Mijn O1's hadden dat tenminste allemaal.
 

reeseend

Forumguru
Ik had mijn vorige O2 met 1.6 FSi altijd op 2.6 rondom staan. De RS staat op zomerbanden rondom 2.8 en winterbanden 2.6.
 

Wilko

Senior Member
@reeseend: krijg je bij een dergelijke druk niet dat het middelste deel van het loopvlak onevenredig hard slijt?
 

reeseend

Forumguru
Nee hoor. Vooral de zomerbanden Dunlop Sportmaxx dat zijn echt wel stugge/platte banden die mogen wel flink op druk staan hoor. De banden zijn 40 hoog en de RS moet wel goed strak op het rubber staan anders krijg je gedwijl in de bochten en dan rijdt niet lekker. Het kan zijn dat een 15/16 inch band wel wat minder druk mag hebben, maar daar rij ik al jaren niet meer mee:tongue:
 

Wilko

Senior Member
Het ging mij eigenlijk over de spanning van 2,6 bar van je 1,6TDI, die de TS ook heeft.
Ik heb een aantal O1's gehad, maar die hadden allemaal 15" velgen. Als ik de banden op zware beladingsdruk (boven de 2,5 bar) op pompte, zelfs met regelmatig een flinke belading, dan zag ik dat het middenvlak van de banden (Michelins en op de laatste Pirelli's) ongelijk afsleet.
 
Bovenaan Onderaan