Distributieriem..

... Vast het zoveelste topic, maar ik word er vooralsnog niet veel wijzer van ;)

In juni moet het beestje (Skoda Fabia, juni 2003, 1.4 55KW) voor de APK en een grote beurt. Nu vrees ik dat ik ook vást een keer de distributieriem moet laten vervangen.. Vanaf welke kilometerstand is dit gangbaar? De stand van mijn Fabia is 123360, dus ik vrees eigenlijk dat het al lang had moeten gebeuren.. Garagehouder heeft er tot nu toe nooit wat van gezegd tijdens onderhoud.. En ik als leek zou niet eens weten of ik een riem of een ketting heb (ik ga voor 't gemak maar even van een riem uit..)..

Anyone? :angel:
 

Monteurtje

Forumguru
Er wordt voor deze motoren geen vaste interval aangegeven voor de distributieriem. Maar moet bij 90.000 en daarna elke 30.000 km gecontroleerd worden. Maar advies is 120.000 km vervangen. Tenminste dat houd ik aan.
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok dat je net als ik (Fabia combi uit mei 2003, ook 1.4 16V 55 kW) motorcode BBY hebt. (staat op de sticker in de kofferbak naast de bak van het reservewiel, of voorin het instructieboekje) anders je kenteken invullen op een site voor kentekencheck, dan krijg je ook de motorcode te zien.

Het controleren/vervangen van de distributieriem is van 2 zaken afhankelijk:
- de km-stand, of de gemaakte km's sinds de vorige vervanging
- de leeftijd van de distributieriem (bij de eerste vervanging dus de leeftijd van de auto, bij volgende vervangingen de tijd sinds de vorige vervanging).

Voor de BBY geldt het volgende:
- vanaf 90.000 km in elk geval controle, maar vaak betekent dat gewoon ook vervangen
- vanaf de leeftijd tussen de 5 en 6 jaar vervangen (vanwege verdroging/veroudering van het materiaal waaruit de riem is gemaakt)

Bij mijn auto heb ik 'm direct na aankoop laten vervangen door Vagtechniek, de auto was toen 7 jaar oud, had 97.000 km op de teller staan en nog de originele D-riem.
De originele D-riem bleek bij de vervanging vol te zitten met droogtescheurtjes, dus de kans op motorschade was serieus aanwezig. Verder is het van belang dat niet alleen de riem zelf wordt vervangen, maar ook alle rollen (inclusief spanrol). Al vaak gezien dat er een paar tientjes wordt bespaard door spanrol en rollen niet te vernieuwen, en vervolgens loopt de boel een half jaar later in elkaar, doordat een rol/spanrol is versleten en niet goed meer werkt. Een ander ding: het is geen voorschrift, maar laat bij vernieuwen van de D-riem ook direct de waterpomp vervangen: dat kost je 40-50 euro extra voor de kosten van de pomp, maar het is nauwelijks extra werk. Als je 50.000 km na verwisselen van je D-riem, apart de waterpomp moet vernieuwen, moet opnieuw de hele distributie los, en kost het je honderden euro's extra aan arbeidsloon. Goede garages vervangen óf de waterpomp mee zonder dat expliciet te vermelden, of adviseren in elk geval aan de klant om de waterpomp mee te vernieuwen. Op de lange duur is het gelijk wisselen van de waterpomp gewoon het goedkoopste: in de praktijk blijkt dat eeen waterpomp bij niet vernieuwen vaak kapot gaat tussen de 1e en 2e wisseling van de distributieriem.
 
Dank voor je uitgebreide antwoord! Heb je enig idee in welke prijsklasse ik moet gaan denken? Ik weet dat het een kostbare vervanging is, dus van 500 euro ga ik zomaar uit en dan is dat nog gunstig gedacht, vrees ik..
 

Monteurtje

Forumguru
Pakketprijs bij dealer is 459,- Dit is inclusief arbeid en onderdelen. Distributieriem, klein riempje, 2 spanrollen, omlooprol(len). Exclusief waterpomp. Die kost origineel rond de 70-80 euro.
 
Bovenaan Onderaan