Distributieriem

Halo allemaal. Weet iemand wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Bij die van mij is dat bij 90.000 en140.000 gebeurt en de stand is nu 215.000 volgens de dealer om de 120.000 dus dat zou bij 260.000 weer moeten maar klopt dit wel?

hemi24

Forumguru
Afhankelijk van type motor en motorcode, leeftijd, etc. ... Dus zeg het maar!

Vooraan in je serviceboekje (welke bij je auto geleverd is) zit een sticker met motor- en uitvoeringscode van jouw specifieke wagen.
Als je dan verder bladert kun je nalezen wat voor jouw auto van toepassing is qua service en onderhoud...

Skoda Octavia Combi (1U5) 1.6 GLX AKL 74 kW niet dealer onderhouden. De vrouw heeft de wagen nu mee dus kan op het moment niet kijken in het boekje.

turboturbo

Forumguru
Houd er rekening mee dat de vervangings interval ofwel om de zoveel kilometers is, of om de zoveel jaar (welke eerst komt)

Dus bijv als de vervangingstermijn 120.000km of 5 jaar is, kan de eerste vervanging bij 90.000km gedaan zijn, toen de auto 5 jaar oud was.

Oké dus nu 15 jaar oud en al 2 maal vervangen 215.000 op de teller. Gewoon vervangen dus. Weet iemand ook of ik maar 1 of 2 riemen moet vervangen er schijnt namelijk en versie te zijn met een dubbele riem???

turboturbo

Forumguru
Bedoel je de multiriem misschien?

Ik weet niet precies waarom dit goed zou zijn om die mee te vervangen. Maar toen ik advies en offertes opvroeg voor vv van de distributieriem had zowel de dealer het erover als HBT techniek.

Nu koste die riem mij dacht nog geen 15,- aan onderdeel dus zou gek zijn als je dat laat zitten. De dealer vroeg er uiteraard meer voor, maar die prijs was incl montage (ik had iom HBT techniek zelf onderdelen aangeleverd)

Je verkleint ermee het risico dat je een keer 's zomers in Frankrijk op vakantie stil staat en zonder airco verder moet.... Het is denk ik net zo'n no-brainer als waterpomp en spanrollen mee vervangen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan