Distributieriem

Ik heb gisteren een nieuwe Octavia gekocht, ik ga van een O2 naar een O3. Hij is uit 03-2013 met 97K op de teller en een 1.2 TSI.

Nu weet ik dat dit de nieuwe EA211 motor is, en deze een zogenaamde “lifetime” distributieriem heeft, maar het is me niet helemaal duidelijk wanneer deze vervangen dient te worden. Berichten op internet, dit forum en van verschillende dealers lopen erg uit elkaar. Het ene bericht zegt 5 jaar, terwijl anderen 240K zeggen zonder tijdslimiet. Onderstaand plaatje heb ik gevonden. Heeft iemand ervaring met het vervangen van de distributieriem van een 1.2 TSI (EA211), of een eenduidig antwoord van een dealer gekregen? Of is wellicht het laten controleren van de riem voldoende voor nu?

Ik las ook dat er eind 2015 een soort stille terugroepactie is geweest (staat niet op RDW), vanwege de nokkenasversteller. Kan ik bij de dealer verifiëren of dit gedaan is?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 17EB8AFE-F2FF-40A6-8F07-86E23CB02BBF.png
    17EB8AFE-F2FF-40A6-8F07-86E23CB02BBF.png
    356,7 KB · Weergaven: 123

Cordoba

Forumguru
Ik ben ook benieuwd daar de herkomst van die 8 jaar. In het verleden zat er een dubbele restrictie op distributieriemen, bijvoorbeeld 120k km óf 5-6 jaar, net wat er het eerst komt. Die 5-6 jaar betekende dat tussen de 5e en 6e verjaardag van de auto bij een onderhoudsbeurt de riem geïnspecteerd moest worden en zo nodig vervangen.
 

Wijnand850

Forumguru
Mijn Octavia heeft hetzelfde blok. Omdat ik ook wilde weten of de riem aan vervanging toe was ben ik bij de lokale Skoda dealer gaan vragen. Daar gaven ze aan dat deze riem in ieder geval tot 240.000km mee kan en dat bij elke beurt bekeken wordt of vervanging nodig is. Een vervangingstermijn in jaren is er niet, ze laten het afhangen van de staat van de riem.
 
Mijn Octavia heeft hetzelfde blok. Omdat ik ook wilde weten of de riem aan vervanging toe was ben ik bij de lokale Skoda dealer gaan vragen. Daar gaven ze aan dat deze riem in ieder geval tot 240.000km mee kan en dat bij elke beurt bekeken wordt of vervanging nodig is. Een vervangingstermijn in jaren is er niet, ze laten het afhangen van de staat van de riem.

Dankjewel! Mag ik vragen hoe oud/hoeveel km jouw Octavia nu is/heeft gereden? En heb je hem inmiddels al een keer vervangen?

Wel frappant dat in de UK door Skoda gezegd wordt dat er wél een tijdstermijn van 5 jaar wordt aangehouden...
 

Wijnand850

Forumguru
Die van mij is van december 2014 en heeft nu 98.000km gedraaid. Ik heb 'm nog maar net, maar de onderhoudsgeschiedenis is er bij en daaruit blijkt dat de originele riem er nog op zit.
 

Wijnand850

Forumguru
Hij heeft net een grote beurt gehad. Ik ga af op wat de garage zegt. Dus bij 120.000km gaat 'ie weer voor een beurt en dan bekijken ze of het nodig is of niet. Maar op wat de man zei hoef ik voor 240.000km geen rekening te houden met de riem.
 
Ik heb de dealer gebeld waar hij in onderhoud is geweest, en zij stellen ineens dat hij nog een ketting heeft. Dit is raar, want het is een EA211 met CJZA motorcode, dat klopt dus niet. Ze zeggen ook dat de terugroepactie uit eind 2015 voor de nokkenasversteller niet voor deze motor geldt (uit maart 2013), weet iemand of dat klopt?
 

Duijzer

Donateur
EA111 heeft een ketting, de nieuwere EA211 heeft een riem. Ik hoop dat ze even niet goed gekeken hebben, maar het wel weten. Is wel handig als je aan een motor sleutelt dat je weet waar je mee bezig bent...
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de dealer gebeld waar hij in onderhoud is geweest, en zij stellen ineens dat hij nog een ketting heeft. Dit is raar, want het is een EA211 met CJZA motorcode, dat klopt dus niet. Ze zeggen ook dat de terugroepactie uit eind 2015 voor de nokkenasversteller niet voor deze motor geldt (uit maart 2013), weet iemand of dat klopt?

Mijn Fabia (dec. 2016) heeft motorcode CJZC, dus een iets geupdate versie van het blok in je Octavia, en heeft een riem. Ook toen ik op zoek was naar een Fabia III diverse verkopers bij dealers gesproken die beweerden dat auto's een ketting hadden, terwijl ze wel degelijk weer een riem hadden. Die verwarring verbaast me dus niets, en bij sommige verkopers ligt er in, wat het best verkoopt (bij angst voor ketting vanwege de problemen dus een riem, bij extra onderhoudskosten vanwege vervanging distributieriem, ligt er ineens een ketting op).
 
Mijn Fabia (dec. 2016) heeft motorcode CJZC, dus een iets geupdate versie van het blok in je Octavia, en heeft een riem. Ook toen ik op zoek was naar een Fabia III diverse verkopers bij dealers gesproken die beweerden dat auto's een ketting hadden, terwijl ze wel degelijk weer een riem hadden. Die verwarring verbaast me dus niets, en bij sommige verkopers ligt er in, wat het best verkoopt (bij angst voor ketting vanwege de problemen dus een riem, bij extra onderhoudskosten vanwege vervanging distributieriem, ligt er ineens een ketting op).

Ja, best wel lastig... Ik weet dat het een riem is, omdat de motorcode CJZA is, maar ik heb ook geen zin om een discussie te krijgen met het hoofd van de werkplaats bij de dealer... Toch maar langs een andere Skoda-dealer ook.
 
Nog even een update voor mensen die met dezelfde vraag zitten: ik heb meerdere dealers gebeld (die wel wisten dat het een riem was), en de een zei dat hij een 'autoleven' lang mee gaat, maar dat ze hem bij elke beurt controleren voor de zekerheid. De ander zegt dat tussen 8 en 10 jaar, of rond de 100K km de riem vervangen dient te worden.

Ik ben van plan om het volgend jaar een keer (preventief) te laten doen.
 

prosier

Forumguru
Als de dealer al niet weet of ie een riem of ketting heeft.....dan snap je hoe graag ik ook maar denk aan een dealer of garage.

En dan zit ik al helemaal niet te wachten dat ze aan mijn auto komen. Laat staan een riem of ketting gaan vervangen...

Nee, ik doe t zelf wel, bij 3 ton ofzo, als ik m dan nog heb. Gewoon ieder jaar checken, geen barsten of scheuren, nog een jaar rijden. Natuurlijk zal menig garage of dealer zeggen dat je m t beste iedere 3 jaar kunt vervangen haha.
 

ertromp

Forumguru
Audi geeft voor het CJZA blok de 1.2 TSI een termijn aan van 210.000km. Zie SSP 616. Er staat geen tijdstermijn in vermeld maar dat zal die visuele inspectie dan wellicht ondervangen. En de CJZA in een Audi is hetzelfde als in je Skoda
 

hemi24

Forumguru
In de basis komt het erop neer dat je één keer de riem moet vervangen, want 4ton zal vrijwel niemand met een 1.2 TSI volmaken en vast ook geen 16 tot 20 jaar...
 
Bovenaan Onderaan