Distriebutieriem wel/niet vervangen. Verantwoordelijkheid garage?

Kampie

Lid
Hallo,

ik ben in het bezit van een O1. Heb pas geleden een beurt laten doen (groot), waarbij niet de distributieriem is vervangen (teller staat nu op 268.000). Dat staat ook in het serviceboekje. Maar ik weet zeker dat ie bij 180.000 is vervangen. Stel dat de distributieriem nu stuk gaat, wie draait dan op voor de kosten? De onwetende klant of de garage? Tenminste, ik neem aan dat de riem om de 90.000 km vervangen moet worden!
 

MarcoO2

Forumguru
Zo te zien ben je niet bepaald een onwetende klant... ik zou het risico niet nemen en 'm gewoon laten vervangen!
 

Ronnie

Forumguru
Ik persoonlijk heb de riem wel vervangen bij 160.000, ik doe het zelf ,dus het maakt niet zoveel uit.
Bij een benzinemotor (staat niet in je profiel) is goede controle bij 90.000 km voorgeschreven, indien nodig(rafeltjes e.d.) vervangen.
Bij een diesel zou ik in ieder geval vervangen.
 

rocket

Senior Member
Distributieriem

Hallo,

ik ben in het bezit van een O1. Heb pas geleden een beurt laten doen (groot), waarbij niet de distributieriem is vervangen (teller staat nu op 268.000). Dat staat ook in het serviceboekje. Maar ik weet zeker dat ie bij 180.000 is vervangen. Stel dat de distributieriem nu stuk gaat, wie draait dan op voor de kosten? De onwetende klant of de garage? Tenminste, ik neem aan dat de riem om de 90.000 km vervangen moet worden!

De riem die hoeft pas bij die van mij om de 120000 km staat ook in de aanvulling van de het service of instuctie boekje

Edwin
 

Constant

Erelid
Bij de 1.9 tdi (althans bij mijn Golf III) moet de riem om de 90.000 km worden vervangen. Ik had pech, bij ruim 260.000 km brak de riem (mogelijk sneller versleten na vastlopen aircopomp). De medewerker van de sleepdienst had al zoveel mensen met gebroken riemen (en dus motor in de soep) moet slepen, dat hij bij zijn eigen auto de riem preventief te vroeg vervangt.

Hoe het juridisch zit, interessante vraag. Bij een echt onwetende klant zou ik zeggen de garage. Maar het is ook de vraag wat zichtbaar is in het serviceboekje, daar staat vrijwel zeker de interval met een wel/niet-uitgevoerd-vinkje.
 

EdK

Forumguru
je blijft zelf verantwoordelijk !!
Want als goed is heb je bij je wagen een onderhoudsboekje gekregen en daar staat precies in wat er bij welke beurt moet gebeuren !
En indien je een discussie met je dealer voor de service beurt hebt gehad over het wel of niet vervangen van de distributieketting en daar is je medegedeeld dat het niet nodig is, zorg dan dat je het zwart op wit krijgt want dan heb je in iedergeval iets op papier staan !!
 

Ted

Forumguru
Bij mij is hij ook verlengt naar 150 dkm en bij circa 153 dkm heb ik ook zelf vervangen. het is ook beetje afhankelijk van je rijstijl of je langer durft door te rijden. Als je onzeker bent over de staat dan moet je hem even inspecteren, hiet kan je al een redelijke voorspelling doen over de status. Overigens moet je dat toch regelmatig doen, hier mee voorkom je veel gauwer spontaan breken van de vertande riem. Ook je waterpomp is een zo'n item om gelijk mee te vervangen.
 

Kampie

Lid
Bij mij is hij ook verlengt naar 150 dkm en bij circa 153 dkm heb ik ook zelf vervangen. het is ook beetje afhankelijk van je rijstijl of je langer durft door te rijden. Als je onzeker bent over de staat dan moet je hem even inspecteren, hiet kan je al een redelijke voorspelling doen over de status. Overigens moet je dat toch regelmatig doen, hier mee voorkom je veel gauwer spontaan breken van de vertande riem. Ook je waterpomp is een zo'n item om gelijk mee te vervangen.

Ik wil 1 ieder hier even bedanken voor de input. Navraag bij mijn Skodagarage leerde mij dat de riem om de 120.000 km vervangen moet worden.

Iedereen een goed uiteinde en een gezond 2010!
 

martijn v o

Forumguru
Ik wil 1 ieder hier even bedanken voor de input. Navraag bij mijn Skodagarage leerde mij dat de riem om de 120.000 km vervangen moet worden.

Iedereen een goed uiteinde en een gezond 2010!


Let op dat behalve bij een bepaalde kilometerstand de riem ook bij een bepaald tijdsinterval dient worden te vervangen. Meestal is dit 5 jaar.
Hier geldt wat het eerste aan bod is dient te worden aangehouden. een riem heeft namelijk te lijden in de tijd en dat is geheel onafhankelijk van je rijstijl. De kosten van het vervangen van een riem weegt niet op tegen de schade die het kan veroorzaken. Bij twijfel dus altijd vervangen.

Weet jij toevallig wanneer in tijd je riem voor het laatst is vervangen (en dat zou bij 240.000 km moeten zijn)?
 

Kampie

Lid
Let op dat behalve bij een bepaalde kilometerstand de riem ook bij een bepaald tijdsinterval dient worden te vervangen. Meestal is dit 5 jaar.
Hier geldt wat het eerste aan bod is dient te worden aangehouden. een riem heeft namelijk te lijden in de tijd en dat is geheel onafhankelijk van je rijstijl. De kosten van het vervangen van een riem weegt niet op tegen de schade die het kan veroorzaken. Bij twijfel dus altijd vervangen.

Weet jij toevallig wanneer in tijd je riem voor het laatst is vervangen (en dat zou bij 240.000 km moeten zijn)?

Hoi Martijn, in mijn geval is de riem in km op 180.000 vervangen en in tijd, nov 2007.
 
Bovenaan Onderaan