Div storingen fabia

Glenndh

Nieuw lid
goedendag.
Ik ben sinds kort in het bezit van een Skoda fabia 1.4 uit 2000.

De stuurbekrachtiging was uitgevallen dus heb ik op de sloop een 2de hands trw pomp gekocht. Deze heb ik gemonteerd. De eerste paar keren deed de stuurbekrachtiging het wel daarna niet meer.
Als ik de auto uitlees krijg ik de storing 01309 geen communicatie met regelapparaat. Hij herkent nu ook niet dat er een regelapparaat is ingebouwd

Sinds ik de pomp vervangen heb is de accu van de auto ook steeds leeg.
Ik heb de massapunten gecontroleerd niks aan te zien. Heb de massakabels door gemeten geen spannings verlies gevonden.

Is er iemand die mij met dit probleem kan helpen zodat ik weer in een auto kan rijden met stuurbekrachtiging .
Alvast bedankt!

Mvg Glenn
 

Spierings

Forumguru
Even kijken of hij voeding krijgt, krijgt hij voeding dan is hij waarschijnlijk gewoon kapot.. Volgens mij is de communicatie gewoon over canbus...

Als je de stekkers op de oude aansluit kun je deze dan wel uitlezen....

Had je hem na het vervangen opnieuw ingeleerd?
 

Erik_NL

Forumguru
eerst maar een tip: stel je klik hier even voor. Dat hoort ook op dit forum zo ongeveer tot de omgangsvormen en draagt bij tot de communicatie.

Naar mijn ervaring wordt het leeglopen van de accu o.a. aangekondigd door het uitvallen van de stuurbekrachtiging ( en van de cruisecontrol, en van de rembekrachtiging, uiteindelijk noodloop).
Bij onze Fabia bleek de oorzaak te liggen in een dynamo die gereviseerd moest worden.
 

Spierings

Forumguru
@Erik_NL in jouw geval was dat tijdens het rijden, bij de topic starter is dat als ik het zo lees na een tijd stilstaan?

Dat maakt heel wat uit kwa diagnose
 

Glenndh

Nieuw lid
Ik kan de pomp niet inleren/ coderen omdat de pomp niet herkend word.

De accu loopt idd leeg als de auto stil staat.

Ja er is een trw pomp op gegaan. Koyo pomp past niet ivm andere stekker van de sensor
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je accu gewoon op is, en om te voorkomen dat je onderweg stilvalt, worden dan allerlei zaken (zoals stuurbekrachtiging) uitgeschakeld. Ik ben bang dat je ook voor joker een pomp hebt vervangen. De andere mogelijke oorzaak is dat niet de accu op is, maar dat de dynamo niet goed werkt zoals @Erik_NL ook noemt, dat levert namelijk dezelfde verschijnselen.
 

Spierings

Forumguru
Een slechte accu merk je bij starten, niet bij lopende motor...

Er wordt dus met een slechte accu niks uitgeschakeld omdat de dynamo de spanning goed houd .
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings mijn ervaring is anders: met mijn eigen auto gehad dat de stuurbekrachtiging af en toe uitviel (tijdens het rijden), vooral bij rijden met lagere toerentallen (onder 2000-2500 toeren). Iets meer dan een jaar terug de accu vervangen omdat ie echt overleden was, en nooit meer last gehad. Ook in het verleden ook ooit een proefrit gemaakt in een auto, waar de accu niet meer jofel was, en dat was precies hetzelfde: bij wegrijden gewoon stuurbekrachtiging en na 1 km rijden was de stuurbekrachtiging alvast naar huis. Je theorie klinkt aannemelijk, maar klopt niet altijd met de praktijk, mogelijk dat dit komt doordat bijvoorbeeld bij een kapotte/slechte accucel de dynamo het ook niet meer voor kan werken, zeker bij lagere toerentallen.
 

turboturbo

Forumguru
Ik zet m'n geld in op de verklaring van @Cordoba .

Ik lees wel eens dat de dynamo in moderne auto's niet altijd alle stroomverbruikers kan voeden (simpelweg teveel) en de hulp van een goed geladen accu daarbij nodig heeft (bv op lage toeren of stationair)

Wie schreef hier laatst iets over dat je vroeger een accu los kon koppelen en dan liep de auto verder puur op de dynamo - en dat dat tegenwoordig niet meer lukt?

Een goed functionerende accu is dus van groot belang. Ik heb ook wel eens sporadisch een uitvallende stuurbekrachtiging gemerkt bij mijn Fabia I. Als ik me goed herinner was dit vlak na koude start en met veel gebruikers meteen aan (blower, lampen, achterruitverwarming, kachel) in de winter, tijdens het uitparkeren.
 
Bovenaan Onderaan