diverse brandende lampje => uitlaat sensor?

Space_NL

Senior Member
In mijn Octavia I combi, 1.6i benzine heb ik laatste tijd regelmatig brandende lampjes,

Ik heb al weken dat de ASR/ABS/ESP lamp aan en uitgaat (gaat meestal aan het begin van een rit aan, en blijft dan aan tot ca. paar dagen later wanneer hij opeens weer uit blijft.)

Op zich niet veel aandacht aan geschonken (leek me een loszittende sensor), maar dit weekend ging ook het "motorblokje" branden, volgens onderhoudsboekje motormanagement, volgens skoda app een "storing in uitlaatgassysteem".
Auto afgezet, en na lezen handleiding weer gestart: lampje weg. Gister ging hij weer aan, dus einde dag langs garage.

Deze heeft systeem uitgelezen, hele rij meldingen (laatste beurt vorige eigenaar nov-11...), belangrijkste (volgens garagebedrijf) was 2x "systeem te rijk" en 1x "lucht/benzinemengsel verkeerd".

Systeem leeggegooid, auto gestart, gas gegeven etc ... geen foutmeldingen. Dus van computer af, rondje rijden .. geen foutmeldingen.

Garage vermoede kapotte sensor bij uitlaat (volgens hem sensor van €200,= ...)

Vandaag auto weer gestart, direct koelvloeistof waarschuwinglamp aan. auto uit, weer gestart .. lampje weg ..
Na wat wikken en wegen toch maar naar klant gereden, toen auto net op temperatuur was (meter tikte 90 graden aan) sprong ASR/ABS/ESP weer aan.

Aan de auto zelf merk ik niks, die rijd gewoon (ook als ASR/ABS/ESP brand!), zowel 140km/u als stationair (veel file vandaag) blijft hij gewoon lopen.

Kan dit inderdaad die sensor zijn? of is er iets anders wat het wellicht kan zijn?

zoja .. kost die sensor serieus 200 euro?

Hoor graag ervaringen / kennis van anderen!

togtog

Lid
http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
en via het alfabet zoeken naar abs systeem module 03
weet niet of alles precies overeen komt met een o1

en wat betreft het koelwaterlampje een klein beetje koelwater toevoegen wil wel eens helpen ook als is nivo goed

post aangepast ivm copyright rechten

Laatst bewerkt:

Space_NL

Senior Member
codes weet ik helaas niet, heb meegekeken op het scherm, maar geen print mee gehad ..

lambdasonde is volgens google inderdaad hetzelfde als garage beschreef... #duur ding dus.

zekeringen kan ik nalopen, koelwater zit bijna op de max ... nog meer lijkt me ook niet goed...

Bakkertje

Forumguru
We hebben dergelijke problemen ook gehad met onze Beetle (welliswaar met een andere motor maar goed). Aangezien ik zelf redelijk handig ben en storingen uit kan lezen ben ik ermee aan de slag gegaan.
Allereerst stond er een melding in van engine misfires, die is opgelost door het vervangen van de bougies.
Vervolgens stonden er meldingen in zoals jij die omschrijft, wat er uiteindelijk gedaan is:
  • Vaccuumslang vervangen
  • Luchtmassameter vervangen
  • Gaskleppenhuisgereinigd en opnieuw ingeleerd
  • Lambda sondes (2 stuks) vervangen
En nu is de melding weg..
Succes in ieder geval de oorzaak is vaak lastig te vinden van dergelijke meldingen.

Space_NL

Senior Member
hmm, dat klinkt als veel geld bakkertje...

garage riep dat deze foutmeldingen ook vaak bij de Seat Leon voorkomt, nog even foutcodes goed bekijken dus als ik weer poosje gereden heb...
(garage is bovag, was voorheen seat dealer)

Bakkertje

Forumguru
Het geld valt wel mee hoor, als je zelf een beetje handig bent kun je het meeste zelf prima doen.
Vaccumslang was 35 euro, die was gewoon versleten.
Bougies waren iets van 40 euro
Gaskleppenhuis zelf gedaan
Luchtmassameter en lambdsasondes samen 300 euro (bij de garage laten doen, ivm apk)

TimT

Forumguru
Hallo Space_NL,

Ik heb ongeveer dezelfde problemen met mijn Octavia.

Op het moment branden de lampjes van het motormanagement en ABS/ASR/ESP constant.
Mijn vaste monteur heeft de storingen meerdere keren uitgelezen en kwam met een sporadische storing in de ABS pomp, vervangen kost ongeveer 800 euro (bij een RDW erkende garage). De andere storing is ook een sporadische storing in, als ik het goed begrepen heb, de motorelektronica.

Het advies van de monteur was gewoon doorrijden aangezien het een sporadische storing betreft. Wel moet ik dan leven met de constant brandende lampjes. Heel vervelend maar ik laat hem af en toe even uitlezen en dan weet ik dat het niks anders is. Aan de auto merk je helemaal niks. Tijdens het rijden loopt de motor heel erg mooi, stationair ietwat onrustig. Dat is iets wat ik overigens wel vaker hoor over de 1.6 8v.

Volgende week moet de auto voor de APK, zal dan wel horen of alles goed is.

Octavia 4T

Senior Member
Het koelwaterlampje kan gaan branden als de elektrodes die in het koelwater reservoir hangen, enigszins zijn aangetast. Deze maken dan geen goed contact meer met de koelvloeistof terwijl er dus genoeg koelvloeistof in zit.
Nu heb je twee reservoirtypes: eentje waarbij je makkelijk bij de elektrodes kunt: dan bof je. Je kunt de elektrodes dan schoonkrabben. Het ander type is dus wat lastiger... je kunt niet bij de elektrodes komen en dan is vervanging een opties, of leven met het (ten onrechte) brandende lampje en natuurlijk zelf het peil af en toe in de gaten houdn.

Bovenaan Onderaan