Diverse elektrische problemen gelijktijdig ontstaan

hifidelity64

Nieuw lid
Sinds kort doet mijn elektrische voorramen, aanjager, elektrische spiegels, achterruit wisser en ledje als je de deur afsluit niet meer. Deze problemen zijn ineens ontstaan. Ik heb de aanjager rechtstreeks voorzien van 12 V en dan doet hij het wel (draait dan niet erg hard).
Alle zekeringen bij de accu en ook binnen bij de bestuurder zijn gecontroleerd en in orde. Ik verwacht een bedradingsprobleem of software.
Wie is bekend met deze problemen en weet hoe deze opgelost kunnen worden?

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat de oorzaak in één of andere module zit, maar welke? Allerlei zaken worden via bepaalde modules geregeld, en blijkbaar is zo'n module bij jou uitgevallen. Of je de betreffende module moet vernieuwen of dat er alleen een zekering voor de module kapot is(of probleem met 12V of massa voor deze module), durf ik niet te zeggen.

Ik dacht nog even aan de zekeringen op de accubak, maar die heb je blijkbaar al gecheckt. (zowel de gewone steekzekeringen, als de metalen plaatjes?)

hifidelity64

Nieuw lid
De zekeringen (plaatjes + steekzekeringen) bij de accu en binnen zijn doorgemeten en ok. Kan de boardcomputer van "slag" zijn?

Cordoba

Forumguru
boordcomputer is om gegevens van brandstofverbruik en dergelijke weer te geven, die heeft er dus niets mee te maken. Je bedoelt misschien de ECU (de computer die aan de hand van alle meetgegevens die ie binnenkrijgt de hoeveelheid brandstof die de motor nodig heeft berekent), maar dat lijkt mij ook niet logisch.

Ik denk zoals al eerder aangegeven aan een module (bijvoorbeeld de 'comfortmodule'), of eventueel een relais dat kuren heeft.

hifidelity64

Nieuw lid
Kan iemand me aangeven waar onder de motorkap het relaiskastje zich bevind, zover ik in een elektrisch schema heb kunnen terug kijken zou relais 12 wel eens de boosdoener kunnen zijn,

Ronnie

Forumguru
Zou gemakkelijk zijn wanneer je even vermeldt om welk type auto het gaat, staat ook niet in je profiel........

Antera

Donateur
vervang je contactblokje deze is kapot vermoed ik waardoor er diverse zaken niet meer van spanning worden voorzien

hifidelity64

Nieuw lid
Sorry heb mij profiel aangepast, probleem gaat over een Skoda Fabia bouwjaar 2005, ik heb het relay kastje gevonden. de gemonteerde relays hebben geen relatie met de geconstateerde problemen. heb nu de on board suppluy unit verwijderd en visueel gecontroleerd lijkt goed.
@ Antera ->Kan de sleutel schakelaar echt dit probleem veroorzaken of zouden er dan niet meer dingen niet moeten werken?
Blijft mogelijk alleen de comfort module nog over? Zit deze bij de middenconsole?

Ronnie

Forumguru
Heb je op de relaisplaat relais nr 11 (2e van links, onderste rij)ook nagekeken? Dit wordt aangetrokken bij inschakeling van het contact en voorziet alle geschakelde plussen van spanning.

Bijlagen

• Relaisplaat Fabia1 Feb. 15 21.38.jpg
    Relaisplaat Fabia1 Feb. 15 21.38.jpg
    174,6 KB · Weergaven: 119

hifidelity64

Nieuw lid
@ Ronnie -> Ik heb relay 11 gecontroleerd, ik meet 580 ohm (parallel weerstand dus niet de spoel) en vervolgens 12 V op de spoel gezet, hij trekt niet aan. Ik heb het relay mechanisch bekrachtigd en alles werkt weer. DUS 10 met een GRIFFEL zou ik zeggen :laugh:

Gaat dit probleem ook op met alleen niet werkende electrice ramen,die van mijn dochter doen het niet meer en opeens lijken ze weer te werken voor even en doen het dan niet meer. Dus relais nr11?

hifidelity64

Nieuw lid
Oorspronkelijk heb ik ook 1 a 2 keer dit probleem (2 a 3 weken voordien) gehad, waarna het spontaan weer werkte. Dus het is niet altijd meteen volledig defekt. Dit relais voorziet niet alleen de ramen maar ook achterruit wisser, spiegels en ventilator van spanning, dus die moeten het op dat moment dan ook niet doen.

hifidelity64

Nieuw lid
Linksonder aan de bestuurderszijde je zult ong. 5 schroeven en de lichtschakelaar enz los moeten nemen, De relais houder zit in het verlengde van de lichtschakelaar onder het dashboard. Demontage kost ~ 15 minuten. Op het relais zelf staat nummer 18.Relais kost ~Eur 12,- bij VAG dealer.

Bovenaan Onderaan