Diverse kleine (ver)storingen

Hallo Allen,

sinds kort heb ik last van een aantal kleine euveltjes.Misschien bekend ?

betreft fabia 2 met 1.2 HTP motor uit 2009

1. Cruise control valt tijdens rijden af en toe uit. (lijkt erop bij een hobbel) valt dan weg en als ik op het knopje druk pakt deze de snelheid weer op.
Vanavond had ik ook ineens dat de auto al een tijdje op vaste snelheid rijd, en dan ineens gas bij gaat geven, dus ver over de ingestelde snelheid komt.

2. Abs lampje lijkt wel discolampje, aan uit aan uit etc.

3. Bij stationiar draaien gaat regelmatig mijn toerental ineens omhoog en na een tijd zakt deze weer. Is dit normaal (of kan dit te maken hebben met climate controle?)

4. Af en toe lampje van de deuren, (dus signaal als er een deur open staat) heb het idee dat dit van de achterklep komt, omdat als ik deze open en dicht doe meestal het lampje weg is.

wie is er bekend of heeft er een oplossing voor deze problemen?

peperskoda

Forumguru
De storingen 1 en 2 zouden wel eens verband kunnen houden met een defecte sensor van het ABS systeem. Hier komt namelijk ook het signaal voor de snelheidsmeter vandaan.
bij de derde storing is mijn vraag hoeveel hoger wordt het toerental?
De vierde zou te verhelpen zijn met het strakker afstellen van de deurvanger(dat is het ding dat de achterklep als het ware vastgrijpt en in de rubbers trekt zodat er een deugdelijke afsluiting plaats heeft)
Volgens mij moet je dealer e.e.a. in een uurtje werk wel kunnen oplossen.

Hi,

bedankt voor je antwoord,

Auto moet binnenkort voor 60.000 beurt, dus dat maar even na laten kijken.
Toerental, zon 300-400 slaat deze tijdelijk omhoog.
je merkt het ook echt

4. zal ik dan ook gelijk aankaarten. Is wel vervelend. dat af en toe ineens dat lampje gaat branden. Zeker wanneer er kinderen achterin zitten. Dan alles toch maar even dubbel checken!

Martijn V-M

Nieuw lid
Hallo Soetie,

Betreft punt 4: Ik had hetzelfde probleem. Dealer gaf aan dat dit een bekende storing is. Ze wijten het aan een defect slot van de achterklep. Ze kunnen die, mits op voorraad, makkelijk vervangen. Bij mij was het nog in de garantie, ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook het geval is.

Succes!
Martijn

Antera

Donateur
Punt 1 en 2 hebben volgens mij ook verband en is inderdaad even uitlezen en de sensoren bekijken in vcds maar dit zal de dealer ook wel bekijken. Kan goed zijn dat er ergens een stekker niet helemaal lekker op een wielsensor zit

Punt 3 : dat zijn wel veel toeren dit staat los van de airco want deze zorgt er wel voor dat de toeren +/- 50 rpm omhoog gaat

Punt 4 : is slecht achterklepslot komt meer voor

Bovenaan Onderaan