Diverse vragen Octavia 2

Ik ben aan het kijken voor een Octavia 1.9tdi van ongeveer 3 jaar oud.

Er zitten parkeersensoren voor en achter, is het mogelijk om ze ook visueel op het maxidotdisplay te krijgen? Er zit namelijk geen skoda radio of columbus in.
Als ik achteruit rijdt dan is er een constante toon, pas vlak voor een object veranderd de toon en moet dan niet verder gaan. De marge is erg klein, is dat normaal?
Is het überhaupt mogelijk om dingen in te stellen op het dashboarddisplay of kan het alleen bij een dealer die de opties aan of uit zet met een laptop.
Weet iemand waar je mooie nep leren stoelhoezen kan kopen wat er ook nog een beetje netjes uitziet?
Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij aanschaf met 85000 km op de teller?
Weet iemand waar je na kan gaan of een auto schade heeft gehad?
Is het mogelijk bij de hatchback de achteruitwisser achteraf te laten monteren?

Alvast bedankt.
 

Rallye

Forumguru
Waar het je vraag over de parkeersensoren betreft: die kun je niet in de maxidot laten weergegeven. Jouw beschrijving van de geluidsweergave komt mij ook vreemd voor. Ik heb een oudere Octi 2 dan jij, maar bij mij piept de speaker met steeds dichter opeenvolgende geluidssignalen. Wanneer het een ononderbroken toon wordt kun je beter stoppen.

Je kunt zaken instellen in het display als je een maxidot hebt, maar alleen met de stuurhendel (ruitenwisserbediening), tenzij je extra zaken inbouwt, zoals interfaces of een Kufatec handsfree kit.
 

Neptukker

Forumguru
Met drie jaar oud zit je net op de grens van de facelift (begin 2009). Kijk je naar het facelift model of juist de voorganger?
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat de parkeersensoren betreft, ik heb een Swing in mijn O2 zitten waar streepjes op verschijnen, dat is wel geinig, maar ik kijk er eigenlijk nooit naar. De piepjes zijn voor mij meer dan voldoende aanwijzing, en ik kijk liever naar buiten dan naar een display. Zoals Rallye ook schrijft, je beschrijving van de piepjes is vreemd, bij mij werkt het ook zoals Rallye beschrijft. Piepjes met een steeds kleiner wordend interval. Als de toon ononderbroken wordt heb ik nog een centimeter of 15.

Instellingen doen via de ruitewisserhendel werkt ook prima, het werkt overigens alleen als je stilstaat, dat geeft je maxidot ook netjes aan. Je kunt overigens niet alles wat in principe instelbaar is ook op die manier instellen (de handleiding geeft wel aan wat allemaal kan), voor een aantal zaken (needle-sweep, corner verlichting komt regelmatig als wens voorbij) heb je de dealer of iemand met VAG-COM oid nodig.
 
Volgens mij waren die sensoren niet helemaal goed, bij een andere werkt het wel.

De skoda dealers en bedrijven die proberen van skoda te zijn stemmen mij tot nu toe niet vrolijk.

Bij twee dealers een auto van ongeveer 2,5 jaar oud en er niets in de NAP vermeld staat. Zij zeggen dat bij onderhoud geen kilometerstanden naar het NAP gestuurd worden. Ja, ze laten het onderhoudsboekje zien maar dat is geen garantie dat het klopt.
Bij een andere dealer een octavia met een ster in het voorraam die al kleine vertakkingen heeft die hoe dan ook een keer doorscheurt. ik vroeg of ik die auto kan krijgen met een nieuwe vooruit. Kreeg als antwoord dat zij het raam kunnen vervangen op kosten van mijn verzekering. Let wel, dit gaat dus om een auto van 16000 euro.
Als je via skoda.nl naar occasions kijkt staan er veel vermeld met skoda zekerheidgarantie, kom je bij de dealer dan is het alleen bovag. Tevens blijven allang verkochte wagens op de site staan.
 

VEEJAY

Forumguru
Feli, ook met de mooie leren bekleding? Mooi dat je nog even 1 van de laatste 1.9TDI's op de kop hebt weten te tikken. Die is goed te tunen heb ik me laten vertellen :tongue:
 

hemi24

Forumguru
valt toch wel mee, er zijn ook nog facelift modellen genoeg geleverd met de 1.9...

Persoonlijk zou ik ook voor de 1.9 gaan (i.p.v. de 1.6TDI) en dan bij voorkeur de BXE-motor zonder roetfilter!!!
 

VEEJAY

Forumguru
Ja BXE zonder roetfilter is het beste wat bestaat :tongue:.

Er zijn inderdaad veel 1.9TDI's te koop, ik zoek altijd op 2009 1.9TDI en Automaat en dan verschijnt er eigenlijk niks, pas bij de 1.6TDI zijn er weer automaten in overvloed te koop, maar die wil ik niet.
 
Nou, inmiddels de wagen binnen en 250 kilometer gereden, wat een fijne wagen.

Enige nadeel vind ik de koppeling, die maakt een enorme slag in vergelijking met mijn andere wagen. Het is lastig om mijn voet (hak) op de grond te houden tijdens het overschakelen. Hij schakelt perfect maar heb het idee dat de koppeling of drukgroep is versleten, file rijden is een crime.
 

VEEJAY

Forumguru
Gewoon laten maken (bovag garantie?), heb weleens met een handbak 1.9tdi gereden en dat moet gewoon zonder bijzonderheden koppelen/schakelen.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Mijn bxe octavia maakte ook een erg lange slag met koppelen. 500 km geleden 2 massa vliegwiel vv voor een vast vliegwiel met nieuwe koppeling en drukgroep.Auto schakelt en de koppeling pakt veel beter op. Misschien is je vliegwiel aan de beurt....
 
Hak op de grond doe ik alleen bij wegrijden, met normaal overschakelen lukt je dat toch niet?
Gewoon intrappen en weer loslaten lekker soepel

(heeft nieuw vliegwiel en koppeling en drukgroep)
 
Ik kijk het nog even aan.

Weet iemand trouwens of de bekleding voor een hatchback en een combi gelijk zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_0036.jpg
    IMG_0036.jpg
    101 KB · Weergaven: 135
Probleem met de koppeling is opgelost. Koppeling/drukgroep is onder garantie vervangen, helaas niet het vliegwiel.
 

Wilko

Senior Member
Ik heb bij onze (2006) Octavia ook het idee dat er een flinke slag te maken is voor de koppeling. Ik ben ruim over de 2m lang, maar ik haal het maar net om bij een normale stand voor de pedalen de koppeling ver genoeg in te kunnen trappen. Aangezien hij overmorgen voor problemen met de synchronisatie van enkele versnellingen en problemen met de cruise control naar de dealer (nog onder garantie) gaat wil ik ook meteen naar de stand van de slijtage aan de koppeling e.d. laten kijken. Dan ligt de versnellingsbak immers toch al open en zijn de kosten aan extra arbeidsuren bij het vervangen van dergelijke onderdelen dan ook een stuk minder hoog.
 

Rallye

Forumguru
@Wilko: hoe bedoel je dat je de koppeling maar net ver genoeg kunt intrappen? Hij kan toch helemaal naar de vloer? Of ontkoppelt hij niet helemaal als je hem naar de vloer trapt?
 

Wilko

Senior Member
@Rallye: Ik bedoel dat ik zo'n lange slag moet maken om hem helemaal te ontkoppelen dat ik bijna met mijn rug van de stoelleuning af moet komen om mijn been ver genoeg naar voren te kunnen komen. Hij moet dus een flink stuk verder ingetrapt worden dan ik bij andere auto's gewend ben.
 
Bovenaan Onderaan