Diverse vragen over Nexus navigatiesysteem

De baas heeft me op pad gestuurd om uit te kijken naar een lease-wagen. Mijn oog is gevallen op de Octavia (Ambiente Combi ofwel Elegance eventueel afhankelijk van de fleetkorting). Nu ben ik er wel ongeveer uit wat ik allemaal qua opties ga kiezen. Voor Fleetwagens is er momenteel een onwijs gave promotie (althans in België) waarbij je Nexus GPS/mistlichten/regendetectie/cruisecontrol voor een aardige prijs kan krijgen ( 1500 € ) . Of hetzelfde optiepakket ZONDER GPS voor 650 Euri.

Momenteel heb ik zelf een TomTom Go (Classic) en ben daar eigenlijk best tevreden van, maar een geïntegreerd systeem is toch net iets anders... Daarom graag wat reacties van gebruikers van de Nexus.

Ik heb de brochure van de Octavia hier bij me liggen, en vind hierin alvast géén antwoord op mijn vragen. Op de website van Skoda jammer genoeg ook niet.


- Als je de Nexus laat installeren in combinatie met een 6-CD Lader, kan je dan tegelijkertijd de navigatie gebruiken én muziek op CD beluisteren?

- Wat met TMC (automatisch alternatieve routes bij files) ? Werkt dat eigenlijk naar behoren in België?

- Hoe is het gesteld met de snelheid van herberekening wanneer je van de geplande route afwijkt? Herberekent het systeem accuraat indien je de afrit gemist hebt ofzo...

- Worden er kaarten standaard bijgeleverd, of moet je sowieso al direct een set kaarten kopen? Zo ja: wat is de aanschafprijs ervan excl. BTW . Is er naast een "BEnelux" ook een Major Roads van Europa? of moet je land per land volledig aanschaffen...?

- Werkt het navigatiesysteem met een kopie van de CDROM? Het lijkt me nét zo veilig om een kopie te gebruiken in de wagen en de originele thuis netjes opgeborgen te houden in geval de cd beschadigd raakt.

- Mijn werkgever wil me ook een nieuwe mobiele telefoon aanschaffen, op voorwaarde dat ik - binnen mijn budget - ook meteen een handenvrije Carkit laat installeren. IS er in het Nexus systeem al een soort "voorinstallatie" voor carkits aanwezig waarop je een kleine extra module kan aansluiten zodat mijn GSM naadloos samenwerkt met de geluidsinstallatie / GPS ? Met welke types GSM? Eventueel Bluetooth? Of ben ik aangewezen op een losstaande universele carkit met externe speaker ?


Alvast bedankt /forum/images/graemlins/473.gif als je de moeite wil nemen om op deze vraagjes een antwoord neer te pennen !


Gregg
 
Beste Gregg,

Ik kan een paar vragen beantwoorden.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />


- Als je de Nexus laat installeren in combinatie met een 6-CD Lader, kan je dan tegelijkertijd de navigatie gebruiken én muziek op CD beluisteren?


<font color="blue">Ik heb zelf een iPod laten installeren op de uitgang van de CD wisselaar en kan gewoon muziek luisteren terwijl ik de navigatie aan heb staan. Volgens de dealer gaat dit ook in combinatie met een gewonen CD wisselaar</font>
- Wat met TMC (automatisch alternatieve routes bij files) ? Werkt dat eigenlijk naar behoren in België?
<font color="blue">Dit kan ik niet beantwoorden. In NL werkt dit naar behoren</font>
- Hoe is het gesteld met de snelheid van herberekening wanneer je van de geplande route afwijkt? Herberekent het systeem accuraat indien je de afrit gemist hebt ofzo...
<font color="blue">Het systeem herkent bijna direct als je een afslag mist of juist je eigen weg wil volgen. Afhankelijk van de omgeving waar je zit stuurt het systeem je naar de oude route of berekend een nieuwe route </font>

- Worden er kaarten standaard bijgeleverd, of moet je sowieso al direct een set kaarten kopen? Zo ja: wat is de aanschafprijs ervan excl. BTW . Is er naast een "BEnelux" ook een Major Roads van Europa? of moet je land per land volledig aanschaffen...?

<font color="blue">Er worden geen standaard kaarten geleverd in NL, deze moet je aanschaffen, kijk voor prijzen bij Teleatlas </font>

- Werkt het navigatiesysteem met een kopie van de CDROM? Het lijkt me nét zo veilig om een kopie te gebruiken in de wagen en de originele thuis netjes opgeborgen te houden in geval de cd beschadigd raakt.

<font color="blue">Heb ik zelf nog niet geprobeert, maar volgens zeggen is dit geen probleem </font>

- Mijn werkgever wil me ook een nieuwe mobiele telefoon aanschaffen, op voorwaarde dat ik - binnen mijn budget - ook meteen een handenvrije Carkit laat installeren. IS er in het Nexus systeem al een soort "voorinstallatie" voor carkits aanwezig waarop je een kleine extra module kan aansluiten zodat mijn GSM naadloos samenwerkt met de geluidsinstallatie / GPS ? Met welke types GSM? Eventueel Bluetooth? Of ben ik aangewezen op een losstaande universele carkit met externe speaker ?
<font color="blue">Ik heb gekozen voor de standaard (af fabriek) carkit, dit is geheel geintegreerd met het radio systeem, en als je ook nog het multifunctionele stuur neemt kun je deze bedienen vanaf het stuur. In combinatie met maxidot zie je ook het gehele geheugen van je telefoon en kun je alles bedienen vanhet stuur. Ik heb zlef geen blue tooth, dus geen ervaring. </font>

Ik hoop dat je iets meer weet.

Veel succes

gr

Jan /forum/images/graemlins/smile.gif
Alvast bedankt /forum/images/graemlins/473.gif als je de moeite wil nemen om op deze vraagjes een antwoord neer te pennen !


Gregg

[/ QUOTE ]
 
Jan,

bedankt voor de info....
Vandaag es bij de dealer langsgeweest... en ziet er allemaal interessant uit /forum/images/graemlins/24.gif Zou wel es een full option Octavia elegance kunnen worden. Of eventueel de Edition 100, maar dan moet ik wel de navigatie inboeten.

Toen ik hem vroeg welke Carkit Skoda levert, zei ie me dat Skoda voor de Octavia géén Carkit af fabriek installeert. Hij sprak wel van een "Parrot"-karkit die zij ter plaatse zouden installeren.

TMC zou volgens de man ook niet actief zijn in België, enkel Frankrijk en Nederland ... ik denk dat ik dus es goed op internet moet rondsnorren, want ergens las ik toch vertwijfeling in zijn ogen /forum/images/graemlins/24.gif


Groeten,

Gregg
 
Geen car-kit af fabriek??

Ik heb hem in ieder geval wel.

Misschien dat Skoda alleen voor bepaalde telefoons inbouwd?

Ik heb een Nokia, maar ik weet zeker dat je een handsfree voorbereidingskit met of zonder blue tooth kunt bestellen, althans in Nederland.

Kijk maar even op skoda.nl en dan bij de opties.

succes.

Jan
 
Bedankt allebei....
Wat de TMC betreft moet de verkoper inderdaad in de fout gegaan zijn, want op de site van de Vlaamse overheid heb ik gevonden dat ze er in 2003 mee gestart zijn , signaal wordt verstrekt via onze Radio2. Ondertussen vernam ik ook van een collega dat bij haar TMC sinds een jaar goed werkt.

Wat de Carkit af fabriek betreft, denk dat die alleen in Nederland wordt geleverd, want op de skoda.be website én in de optielijst die ik meekreeg in de garage is er geen sprake van.

Toch bedankt voor jullie feedback.... naar alle waarschijnlijkheid wordt het bij mij een Elegance, met Company Plus Pack , en zo goed als alle opties (op leder interieur en verwarmde zetels na) ...

Ik zal alvast plaats maken onder de kerstboom.
 

lowietje

Nieuw lid
CD's zijn zeer goedkoop bij
http://www.navshop24.de/
Men kan er een pakket (selecteer bundle CDs) kopen, Benelux + majorroads voor 149,95 Euro.(2cd)
Teleatlas travelpilot DX cd's. Neus wordt gemaakt door Blaupunkt, met dezelfde cd's.
 
Raar dat de carkit af fabriek niet in B wordt geleverd.

Ik zag mijn wagen op de dag dat deze van de trailer af kwam, en de carkit zat er al in. Dat doen ze dan toch echt in de fabriek.

Misschien een beetje druk zetten bij de dealer?

gr

Jan
 

Jan_Hein

Actief lid
Sinds kort heb ik een O2 met Nexus navigatie.
Voor ik naar de dealer ga om te vragen wat ik verkeerd doe zou ik willen vragen of hier op het forum iemand is die weet hoe het komt dat het apparaat mij totaal de verkeerde kant op stuurt.
Geef de positie op waar ik sta en waar ik naar toe moet, maar op een of andere manier doet ie 't niet. Misschien geen voldoende GPS signaal? Hoe kun je dat controleren? Als ik op het kompas druk geeft ie aan NO FIX ???!!!
Weet iemand wat ik fout doe ?
/forum/images/graemlins/confused.gif /forum/images/graemlins/confused.gif
Groet, JH
 
Ik zou het zo niet weten,

maar het lijkt er inderdaad op dat je geen ontvangst hebt. Misschien een kabeltje niet aangesloten?

Ik zou toch maar even langs de dealer gaan , daar zijn ze toch voor?
 

Jan_Hein

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Ik zou toch maar even langs de dealer gaan , daar zijn ze toch voor?

[/ QUOTE ]

Zal ik ook doen. Ik was bang dat het aan mezelf lag want ik ben ontzettend onhandig in die dingen en dit systeem leek me eenvoudig te bedienen.

Hij geeft vaak NIET GEDIGITALISEERDE WEG aan en dan rij ik niet in Hellimond maar op de Randweg. Maxidot spoort ook niet met Nexus.
De radio is wel erg goed: stoort niet op de A 10 zuid bij de zendmast en dat deed de vorige radio wel . (Maar daar heb ik de NEXUS niet voor)

Op naar de dealert.
Bedankt voor je antwoord !!! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Jan_Hein

Actief lid
jev 64,

De auto is teruggeweest naar de dealer. Het bleek dat de antenne voor de NEXUS niet op de juiste plaats was neergezet (wel volgens de fabrieksvoorschriften).
Hij werkt nu onberispelijk. Wat een prettig systeem is dit. Het kost wel wat maar dan heb je ook wat.......

De radio stoort nog steeds niet bij de zendmast op de A 10 zuid. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Wat me verder opvalt, en ik weet niet of dat met de NEXUS te maken heeft of met de luidsprekers ef zelfs met de stilte in het interieur in vergelijking met de Fabia, maar het geluid is stukken beter: goede hoge tonen en ook mooie bassen....
Ik ben er zeer tevreden mee.
 

ebagg

Nieuw lid
jan hein, hoi, jij hebt toch een ipod aangesloten op je nexus? weet je misschien nog hoe makkelijk / moeilijk dat was... enne... wanneer je die aansluiting hebt gemaakt, kan je dan de iedere ipod gebruiken?
 
Ik ben zelf ook zeer tevreden met het geluid.

Ervaring met Fabia heb ik niet..

Fijn dat het nu wel goed werkt, dan ga je de nexus echt waarderen.
 
Ipos aansluiten op nexus is redelijk simpel.

Afhankelijk van het type icelink kun je verschillende ipods aansluiten.

Kijk even op de icelink pagina voor de types.

succes
 
Bovenaan Onderaan