Doorgeroeste veerpoot

Desperado

Forumguru
Gelukkig niet mijn Felicia, maar die van mijn zwager.
De rechterveerpootschotel is doorgeroest of een deel van de veerpoot waar de schotel op steunt met als gevolg dat de auto spontaan verlaagd is:grin:, oftewel de veerschotel ligt nu op de band.
Vandaag een nieuwe set schokbrekers bestellen en dan zullen we dit weekend eens kijken wat er daadwerkelijk kapot is gegaan.Zijn er meer mensen die dit al eens hebben meegemaakt?
Het is een combi van bouwjaar 1999 met een 1.3 motor.

Non info zoals dat heb ik niet is hier wel welkom :489:
 

Gieliovd

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp is je hele veerpoot eigenlijk door de draagschotel geschoten en steekt nu er bovenuit?

Lekker als dat rijdende gebeurt!
 

Desperado

Forumguru
De onderste schotel waar de veer op rust is naar beneden gezakt en rust nu op de band.
Het voelt aan alsof de schotel zelf is doorgeroest, maar het kan ook zijn dat de steunen waarop de schotel normaal gesproken rust doorgeroest zijn of afgebroken o.i.d.
Misschien zijn ze wel te vaak te hard over drempels gereden....We zullen het dit weekend zien.Ik kan me niet voorstellen dat het puur door roest is gekomen, aangezien mijn Felicia maar een paar maanden jonger is en die veerschoteles leken perfect bij het verlagen.
Het is idd onder het rijden gebeurt, maar gelukkig bij zeer lage snelheid en vlak bij ons huis.Schoonzus heeft dus hun Felicia geparkeerd bij ons en rijdt nu in een echt mooie Felicia :grin:
 

Gieliovd

Forumguru
Succes van het weekend!

Ik ga maar eens in de Fabia kruipen en mezelf naar Breukelen verplaatsen, hopelijk zonder al te veel file :(
 

van inkel

Forumguru
FF een paar aandachtpuntjes.
1 Zorg voor een deugelijke verentang, als de veer losschiet tijdens de montage van de demper ben je nog niet jarig.
2 Laat wel even de voorwielen opnieuw uitlijnen, ben ik bij m'n golf destijds vergeten. Koste me een setje voorbanden in 5000 km.

Susces met de werkzaamheden.

PS laat ook even weten waardoor de veerpoot precies is kapot gegaan.
 

Bart

Lid
Heb al tig keer gehoord dat de veerschotels een zwak punt zijn bij Favorit's - roesten door. Volgens mij ging het dan om die van de tweede serie, onder VW-regie.

Aangezien Felicia's vrijwel hetzelfde zijn, kan ik me voorstellen dat ze ook dat probleem met die roestende veerschotels kennen.
 

Desperado

Forumguru
FF een paar aandachtpuntjes.
1 Zorg voor een deugelijke verentang, als de veer losschiet tijdens de montage van de demper ben je nog niet jarig.
2 Laat wel even de voorwielen opnieuw uitlijnen, ben ik bij m'n golf destijds vergeten. Koste me een setje voorbanden in 5000 km.

Susces met de werkzaamheden.

PS laat ook even weten waardoor de veerpoot precies is kapot gegaan.

1 heb ik, een echte Monroe
2 komt ook goed, bedankt voor de tip, dacht dat het niet nodig was bij vervanging met dezelfde onderdelen.
 

van inkel

Forumguru
1 heb ik, een echte Monroe
2 komt ook goed, bedankt voor de tip, dacht dat het niet nodig was bij vervanging met dezelfde onderdelen.

1 mooi da's goed
2 bij het wisselen van je veerpoot (demper bij MC Pherson) varanderd je camber / of \. Je kunt de twee bouten (onderaan) nooit exact in de zelfde stand terug monteren.
 

Desperado

Forumguru
Ze waren dus doorgeroest.
Ik hab aan de onderkant 1 bout los gehad.Die waar de veerpoot mee aan de draagarm vastzit, dus dat uitlijnen is wss niet nodig aangezien er van de hele stuurinrichting enz. helemaal nisk los is geweest.
 

Desperado

Forumguru
Alles goed bekeken en uitlijning is zeker niet nodig aangezien de bouten waar de veerpoot mee vast zit wel eenvoudig op dezelfde plek weer gezet kunnen worden in ons geval.Gewoon de hoogst mogelijke stand.
Tevens gelijk ook de homokineet(wielkant) en remslang aan 1 zijde vervangen, aangezien deze ook kapot waren en een afspraak gemaakt bij de glasboer voor vervanging van de lekkende voorruit.
Al met al komen de kosten rond de €300.-
Valt weer alleszins mee voor zwager en schoonzus.
 

van inkel

Forumguru
Da's mooi meegenomen, ben blij voor je dat alles goed is verlopen.
Bij mijn Golf zat de veerpoot met twee bouten aan de draagarm waardoor je er de
wielstand mee kon afstellen. Het onderste gat was netjes rond en het bovenste gat was een sleufgat.
 

Desperado

Forumguru
Voor alle zekerheid houden we de banden wel in de gaten, je weet het natuurlijk maar nooit.
Op dit moment staat de auto bij de glasboer voor een nieuwe voorruit.Het was net een zwembad daarbinnen......Zwager en schoonzus maar even op het hart gedrukt dat het een auto is en niet alleen een vervoermiddel :ahum:
 

van_der_P

Senior Member
Als je de reparatie aan de veerpoten uitbesteed aan een garage, aan welk bedrag moet je dan denken ?
 

Desperado

Forumguru
Als alles een beetje vastzit ben je toch snel een halve dag verder.
Ik denk dat je snel aan €400.- zit.
 
Bovenaan Onderaan