Ik heb iets meer als 2 jaar geleden de TDI 1.9 /105pk motor (type motor BLS) laten vervangen door een revisiemotor.
In 2023 en 2024 heb ik nu al twee keer de DPF/roetfilter moeten vervangen voor de APK keuring.
Deze was niet meer schoon te maken, ik denk dat deze dus defect was.
Deze twee jaren was de keuring met de nieuwe deeltjestest.
In het eerste jaar van de revisiemotor rookte de auto ook.
Op enig moment heb ik het zelfs een rookgordijn genoemd.
Dit was nog met het roetfilter van de oude motor, die denk ik iets van 50.000-100.000 km gebruikt was. Bij de oude motor heb ik nooit rook gezien. Dat zou me opgevallen zijn omdat we ook een 1.9SDI diesel reden, die zeker wel rookte.
Volgens mij rookte de auto met de nieuwe roetfilter in 2023 niet meer.
Wel rookte de auto wat bij fors optrekken een jaar later weer, dus eerste kwartaal 2024.
Volgens mij hoort de auto sowieso niet te roken, maar de vraag wat is de oorzaak?
Is de motor niet goed? Of is het omdat de roetfilter kapot is gegaan.
De garage heeft het naar zeggen uitgebreid onderzocht, en volgens hen is de motor in orde.
Het zou volgens hen te maken kunnen hebben met de nieuwe deeltjestest.
En dat het nooit naar voren is gekomen dat de roetfilter kapot was bij de oude roetmeting.
Voor mij gevoel klopt er toch iets niet. Ik zou verwachten dat de revisiemotor toch langer dan de 30.000-40.000 km met de roetfilter en de nieuwe deeltjesmeting kan doen. Dat lijkt ook wel bevestigd te worden door een ander garage bedrijf wat ik gesproken heb.
De vraag voor mij is wie heeft er gelijk, de garage of mijn onderbuik gevoel?
Ik heb al veel onderzoek gedaan, maar krijg er de vinger niet achter.
Zijn er mensen die eenzelfde type motor nog rijden, dus een TDI 1.9/105pk (type motor BLS) die geen problemen hebben met de DPF/roetfilter bij de deeltjestest?
Bij voorbaat dank voor alle reacties
In 2023 en 2024 heb ik nu al twee keer de DPF/roetfilter moeten vervangen voor de APK keuring.
Deze was niet meer schoon te maken, ik denk dat deze dus defect was.
Deze twee jaren was de keuring met de nieuwe deeltjestest.
In het eerste jaar van de revisiemotor rookte de auto ook.
Op enig moment heb ik het zelfs een rookgordijn genoemd.
Dit was nog met het roetfilter van de oude motor, die denk ik iets van 50.000-100.000 km gebruikt was. Bij de oude motor heb ik nooit rook gezien. Dat zou me opgevallen zijn omdat we ook een 1.9SDI diesel reden, die zeker wel rookte.
Volgens mij rookte de auto met de nieuwe roetfilter in 2023 niet meer.
Wel rookte de auto wat bij fors optrekken een jaar later weer, dus eerste kwartaal 2024.
Volgens mij hoort de auto sowieso niet te roken, maar de vraag wat is de oorzaak?
Is de motor niet goed? Of is het omdat de roetfilter kapot is gegaan.
De garage heeft het naar zeggen uitgebreid onderzocht, en volgens hen is de motor in orde.
Het zou volgens hen te maken kunnen hebben met de nieuwe deeltjestest.
En dat het nooit naar voren is gekomen dat de roetfilter kapot was bij de oude roetmeting.
Voor mij gevoel klopt er toch iets niet. Ik zou verwachten dat de revisiemotor toch langer dan de 30.000-40.000 km met de roetfilter en de nieuwe deeltjesmeting kan doen. Dat lijkt ook wel bevestigd te worden door een ander garage bedrijf wat ik gesproken heb.
De vraag voor mij is wie heeft er gelijk, de garage of mijn onderbuik gevoel?
Ik heb al veel onderzoek gedaan, maar krijg er de vinger niet achter.
Zijn er mensen die eenzelfde type motor nog rijden, dus een TDI 1.9/105pk (type motor BLS) die geen problemen hebben met de DPF/roetfilter bij de deeltjestest?
Bij voorbaat dank voor alle reacties