DPF/roetfilter 2 jaar na elkaar vervangen met een revisiemotor

erik099

Nieuw lid
Ik heb iets meer als 2 jaar geleden de TDI 1.9 /105pk motor (type motor BLS) laten vervangen door een revisiemotor.
In 2023 en 2024 heb ik nu al twee keer de DPF/roetfilter moeten vervangen voor de APK keuring.
Deze was niet meer schoon te maken, ik denk dat deze dus defect was.
Deze twee jaren was de keuring met de nieuwe deeltjestest.

In het eerste jaar van de revisiemotor rookte de auto ook.
Op enig moment heb ik het zelfs een rookgordijn genoemd.
Dit was nog met het roetfilter van de oude motor, die denk ik iets van 50.000-100.000 km gebruikt was. Bij de oude motor heb ik nooit rook gezien. Dat zou me opgevallen zijn omdat we ook een 1.9SDI diesel reden, die zeker wel rookte.
Volgens mij rookte de auto met de nieuwe roetfilter in 2023 niet meer.
Wel rookte de auto wat bij fors optrekken een jaar later weer, dus eerste kwartaal 2024.
Volgens mij hoort de auto sowieso niet te roken, maar de vraag wat is de oorzaak?
Is de motor niet goed? Of is het omdat de roetfilter kapot is gegaan.

De garage heeft het naar zeggen uitgebreid onderzocht, en volgens hen is de motor in orde.
Het zou volgens hen te maken kunnen hebben met de nieuwe deeltjestest.
En dat het nooit naar voren is gekomen dat de roetfilter kapot was bij de oude roetmeting.
Voor mij gevoel klopt er toch iets niet. Ik zou verwachten dat de revisiemotor toch langer dan de 30.000-40.000 km met de roetfilter en de nieuwe deeltjesmeting kan doen. Dat lijkt ook wel bevestigd te worden door een ander garage bedrijf wat ik gesproken heb.

De vraag voor mij is wie heeft er gelijk, de garage of mijn onderbuik gevoel?

Ik heb al veel onderzoek gedaan, maar krijg er de vinger niet achter.

Zijn er mensen die eenzelfde type motor nog rijden, dus een TDI 1.9/105pk (type motor BLS) die geen problemen hebben met de DPF/roetfilter bij de deeltjestest?

Bij voorbaat dank voor alle reacties
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Hoeveel km rij je per jaar, en hoe, veel korte stukjes wellicht?
Die info zou wel nuttig kunnen zijn voor het eventueel beantwoorden van je vraag.
 

erik099

Nieuw lid
30.000 - 40.000 km per jaar
Afstanden zijn meestal minimaal 25-30 km .
Met de revisiemotor heb ik nu ongeveer 80.000 km gereden.
De oude motor was met 351.000 km defect. De oorzaak is niet vastgesteld.
(1e gebruiker van de auto)

Ik heb verder nooit olie hoeven bij te vullen misschien een andere toevoeging die van belang is.

Na de vervanging van de roetfilter dit jaar 170 deeltjes, dus nu weer uitstekend lijkt me.

Over de motor is vastgesteld (als de verbranding niet in orde zou zijn):
Compressie zou goed zijn
Cylinder 4 heeft een positieve afwijking van 1-1.5 mg/h. Dat is continue zo.
Volgens de garage binnen de norm van +/-2.8 mg/h
Alleen las ik ook ergens dat de afwijkingen van alle cylinders ongeveer gelijk zou moeten zijn
Voor zover mij bekend geen foutcodes in de ECU. Op het dashboard nooit een lampje gehad in elk geval.

Wel zit er vaak een trilling in de motor.
Een regelmatig schudden van de auto bij stationair
Ik vind bij het optrekken van 100-120 km/h dat de motor ook trilt, ook de hele auto.
Bij het optrekken tussen 2-3, laag toerental dan is het vaak alsof je over hobbels bij de verkeerslichten rijdt.

De garage heeft gemeld roetfilter is vol.
Maar anders dan roken bij flink optrekken heb ik niets vastgesteld.
Ik begreep dat er ook een verschil is tussen vol en defect.
Schoonmaken was sowieso niet aan de orde vertelde de garage. Een roetfilter cleaning bedrijf kwam ook met deze uitkomst dat schoonmaken niet aan de orde zou zijn als de roetfilter defect is.
Trilling als een defect oorzaak werd ook door het roetfilter cleaning bedrijf als mogelijke oorzaak benoemd.
Zou de roetfilter niet defect zijn?

De oude roetfilter meegekregen.
Maar ik weet ook niet hoe ik kan beoordelen wat hier nu mee aan de hand is.

Dit alles in het kader van roken/roetfilter vol beoordeeld.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Een motor die zichtbaar rookt, zéker met een roetfilter erin, is sowieso niet goed. Dat je vervolgens binnen een jaar een roetfilter erdoor jaagt, doet mij des te meer vermoeden dat er iets met de motor of het motormanagement aan de hand is.

Wat heeft de garage gedaan om tot het oordeel te komen dat de motor goed zou zijn?
 

erik099

Nieuw lid
Ja wat heeft de garage gedaan.
Voor mijn gevoel heb ik daar niet heel specifieke antwoorden op gekregen.
Op de factuur staat expliciet vermeld:
- Verstuivers laten meten (extern); uitkomst binnen de normen
De garage heeft mij een foto laten zien van VCDS over de injection quantity
De aanleiding voor hen was omdat ik bij een andere garage al wat onderzoek had laten doen.
De andere garage heeft toen aangegeven dat cilinder 4 een afwijking lijkt te hebben.
De garage zei dat uitkomst +1-1.5 mg/h (continue) op cilinder 4 binnen de norm was
In VCDS staat +/-2.8 mg/h is binnen de norm
Ergens gevonden op internet dat de afwijking over alle cilinders idealiter hetzelfde zou moeten zijn, rond de 0 mg/h

- Compressie test uitgevoerd; uitkomst > waardes prima
De aanleiding hiervoor was mijn zorg of de revisiemotor wel goed was vanaf het begin
En omdat de auto bij het ophalen na de revisie al rookte.
Bij de compressie test is de kop van de motor waar de nokkenas onder zit er ook af geweest.
Mondeling is gezegd dat de nokkenas ok is (en nieuw zou zijn geplaatst met de revisie motor)
De nokkenas heb ik op de oude motor namelijk ook laten vervangen, gevoelig onderdeel van deze motor weet ik ondertussen.

- Diagnose laten stellen bij Skoda dealer; uitkomst > geen rookontwikkeling geconstateerd > roetfilter moet vernieuwd worden
De punten bij de Skoda dealer neergelegd wat ik weet:
- waarom is de roetuitstoot te hoog
- of waarom er rookontwikkeling is
- de motor te laten testen en dieper te laten uitlezen
Meer toelichting heb ik niet ontvangen
En ja, heb ik nu een antwoord gekregen op mijn vraag? Nee ik vind van niet. Kernpunt is waarom de roetfilter na een jaar vol is.
Tussen het onderzoek van de garage en de Skoda dealer kort stuk snelweg gedaan, en toen rookte de motor.
Maar los van het roken, waarom is de roetfilter na een jaar vol. Dat lijkt me toch het centrale vraagstuk


Er wordt door de garage geopperd dat het kan komen door de nieuwe deeltjesmeting, dat een defecte/niet goed werkende roetfilter nu naar boven komt, en voorheen nooit vastgesteld is bij de oude motor (met de 1e roetfilter 309.000 km gereden met de oude motor). Ik heb inderdaad verhalen gelezen dat dit voorkomt (roet in beeld/Gerrit Kadijk, maar desondanks heb ik nog mijn bedenkingen.

De garage vindt dus dat er geen onderliggende oorzaak is gevonden.
Mijn onderbuik zegt me dus ook dat er iets niet in orde is.
Maar bewijs heb ik hier niet voor.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Het is natuurlijk waar dat een defect roetfilter voorheen niet zo snel gedetecteerd werd en zeker niet tot APK afkeur leidde. Maar zichtbare rook is wel het andere uiterste, dan weet je zéker dat de DPF niet goed is.

Er is al wel het nodige gedaan en gecheckt, maar het zou mij ook niet lekker zitten. Valt me wel op dat jij bij veel verschillende partijen dingen hebt laten checken. Had dat een reden? Ik zou het hele verhaal liever bij één specialist neer leggen. Maar de vraag is of dat het je financieel waard is.
 

Duijzer

Donateur
Ik heb onlangs ook het advies gehad om het roetfilter te laten vervangen. Niet gedaan omdat men geen duidelijke diagnose had en ik bang was dat het probleem daarmee niet opgelost zou zijn. Bleek uiteindelijk een sensor te zijn en een versleten smoorklep waardoor het roetfilter niet meer regenereerde.

Is met het vervangen van de motor ook het gasklephuis/smoorklep vervangen, of is dat nog de oude?

 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

erik099

Nieuw lid
Nee die is met vrij grote zekerheid niet vervangen.
De auto heeft nu zo'n 430.000 km gelopen.
Bij 275.000 km staat op de factuur Gasklephuis en aanvoerbuis gereinigd.

Het lijkt erop dat het regenereren nog wel werkte.
Zelf heb ik onlangs een OBD dongle gekocht.
Hiermee heb ik eens gezien dat het regenereren nog wel werkte.
De temperatuur bij de roetfilter leek me in orde. Ik geloof boven de 600 graden.
 

Antera

Donateur
Ik zou zeggen contact Van Vugt Tuning eens dat zijn behoorlijk dieselspecilisten en misschien die je ermee kunnen helpen
 

erik099

Nieuw lid
Nieuwe vaststellingen

Ik heb zelf OBD uitgelezen nadat de auto afgelopen week van APK met onderhoud, inclusief vervanging van de roetfilter terug was.
Het viel me op dat de Particle Filter Carbon mass nog steeds op 78 stond.
Onderzoek gedaan wat dit getal inhoud. Het betreft een indicatieve berekening van de hoeveelheid Carbon mass in de roetfilter.
60 gr is de max voor motortype BLS (misschien ook wel algemeen), wat wil zeggen dat de roetfilter dan niet meer werkt/vervangen moet worden begrijp ik.
Nog verder onderzoek heeft me geleerd dat de Particle Filter Carbon mass gereset moet worden bij de vervanging van de roetfilter.
Ik heb 3x een nieuwe roetfilter gekregen bij deze garage.
Morgen een afspraak om na te laten gaan of de garage de reset kan doen.
Ze wisten niet zeker of ze met hun apparatuur kunnen resetten.
Dat suggereert dat ze bij alle vervangingen nooit hebben gereset.

Verder vastgesteld dat de regeneratie bij ongeveer elke 100 km gebeurd na de vervanging van de roetfilter.
Sinds de vervanging veel lange afstanden, met hogere snelheden. Dus dat is vreemd met een nieuwe roetfilter.
de Particle Filter-Load Coefficient bepaalt wanneer er geregenereerd moet worden. Dat startte steeds rond de 40%.

Volkswagen Roetfilter - Digicar: een volkswagen roetfilter blijft of gaat overmatig regenereren als deze problemen heeft.
Mijn inziens dat de ECU denkt dat de roetfilter vol is door de Particle Filter Carbon mass die nog op 78 staat.

Mijn inschatting is dat het zo frequent regenereren wel eens te maken zou kunnen hebben met de reset.

En daarna is het de vraag of dit de oorzaak kan zijn dat de roetfilter na een jaar alweer vervangen moest worden.
 

hemi24

Forumguru
Is het type BLS altijd met een roetfilter uitgerust?

Met andere woorden: is de motor af-fabriek geschikt voor gebruik met roetfilter én is je roetfilter wel (correct) aangesloten?
 

Tees

Donateur
Ik weet niet precies hoe de ECU de filter mass bepaalt, maar het zal vast een soort schatting zijn op basis van alle metingen en processen die een moderne auto uitvoert. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat in de war raakt als er een grote verandering van buitenaf plaatsvindt zoals het vervangen van de DPF. Dit geldt voor veel acties in hedendaagse autos (denk aan gasklephuis schoonmaken, accu vervangen, trekhaak installeren). En dat ie dan heel vaak gaat regenereren terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Wat dat voor invloed heeft op de DPF zelf vind ik moeilijk te bepalen. Bij regeneratie wordt een hogere temperatuur en een oxiderende atmosfeer gecreeerd in de DPF, dus ik kan me best voorstellen dat dat niet bijdraagt aan de levensduur van alle materialen die daarin zitten.
 

Duijzer

Donateur
Als je garage niet eens weet of ze een roetfilter kunnen resetten zou dat voor mij een enorme rode vlag zijn. Ik zou absoluut advies gaan inwinnen bij een specialist. Zeker als al twee keer eerder het roetfilter (onnodig?) is vervangen. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar kijk eens bij VAGTechniek, JD, of van Vugt Tuning.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

pkrijgsman

Actief lid
Ik heb geen VAG kennis, laat ik dat voorpp stellen, maar als een motor rookt, is er teveel brandstof/te weinig zuurstof. Ligt daar geen oorzaak die uit te lezen is?
Ik heb zelf een golf4 1.9tdi gehad, zonder roetfilter en ja, bij vol optrekken gaf die een mooi rookgordijn ;). Simpelweg omdat er dan zoveel diesel ingespoten werd, daar kon de turbo nog niet tegenop....
Nogmaals, veel zul je hier niet aan hebben, maar wie weet...
 
Bovenaan Onderaan