Draadloos opladen Iphone dmv Phonebox

Gege001

Actief lid
Hallo allemaal,

Ik schafte mij gisteren een nieuwe Iphone 8 aan en ik schrok me rot vanmorgen toen ik in de wagen stapte en naar goede gewoonte de Iphone in de Phonebox van de SIII legde, kreeg ik de melding "dit apparaat wordt draadloos opgeladen".

Wel leuk en handig, maar ik vraag mij af, de telefoon telkens een beetje bijladen wanneer je in de auto plaatsneemt lijkt mij niet zo erg gezond voor de levensduur van de batterij van de Iphone ?

Kan je dit ergens in de instellingen van de Phonebox uitschakelen ?
Iemand ervaring mee ?

G.

Rallye

Forumguru
Je vraagt eerst of het kwaad kan en daarna of het opladen uit te schakelen is. Is de tweede vraag nog nodig als de eerste met “nee” wordt beantwoord? Dit zegt Apple zelf: https://www.apple.com/nl/batteries/why-lithium-ion/

“Je kunt je Apple lithium-ionbatterij opladen wanneer het jou uitkomt. Je hoeft niet eerst te wachten tot de batterij volledig leeg is. Apple lithium-ionbatterijen werken op basis van laadcycli. Je hebt één laadcyclus doorlopen als je 100% van de batterijcapaciteit hebt verbruikt, ongeacht het aantal keer dat je je apparaat tussendoor weer hebt opgeladen. Stel dat je bijvoorbeeld op een dag 75% van de batterijcapaciteit verbruikt en je apparaat vervolgens ’s nachts volledig oplaadt. Wanneer je dan de volgende dag de resterende 25% van de batterij hebt gebruikt, is dat in totaal 100%, oftewel één laadcyclus. Het kan dus best een paar dagen duren voordat de batterij een volledige laadcyclus heeft doorlopen. Bij alle batterijen vermindert de capaciteit na een bepaald aantal keer opladen. In het geval van lithium-ionbatterijen neemt de capaciteit met elke volledige laadcyclus een klein beetje af. Het aantal cycli dat Apple lithium-ionbatterijen doorlopen voordat de capaciteit is gedaald tot 80% van de oorspronkelijke waarde is echter heel groot. Het exacte aantal verschilt per product.”

Kortom: het gaat er volgens mij om hoeveel keer je de laadcyclus doorloopt. En dat hangt af van je ge-/verbruik, niet van het aantal keren opladen.

Edit:
@Mali was eerder dan ik. Waarbij ik het volgende citaat van icreatemagazine dan weer niet begrijp:
“Dat betekent overigens niet dat je per se je iPhone iedere nacht moet opladen, want minder laadcycli zijn in alle gevallen beter voor de conditie van je batterij.” Volgens Apple maakt dat echter niet uit. Het gaat om het doorlopen van een hele cyclus.

Laatst bewerkt:
Lithium ook wel bekend onder mede de naam LiFePo4 heeft inderdaad een totaal andere eigenschap tov NiCa of Lood accu.
LifePo4 is ongevoelig voor tussentijdse ladingen en ontladingen, LiFePo4 heeft laadcyclussen van tussen de 1500 en 2500x. Dit is mede afhankelijk van het soort lithium wat er wordt toegepast.
Een BMS (batterij management systeem) regelt de lading en ontladingdiepte.

Kortom niks aan de hand, maakt je geen zorgen.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Ik heb voor mijn iPhone 6s bij draadloosladen.com een setje besteld, werkt perfect.
Inclusief thuislader

• Leuk
Waarderingen: CDK

DommelBelgium

Forumguru
In de Phonebox kan volgens handleiding (van de combi IV) een telefoon van maximaal 146 mm ... daar passen dus slechts enkele (héle kleine) telefoons in ... :nailbiting: ... Klopt of laden 'grotere' telefoons ook (door ze er bijvoorbeeld schuin in te leggen ...) ?

Japanese Power

Donateur
In principe moet voor draadloos opladen een telefoon altijd plat op het laadgedeelte leggen anders gaat er niet gebeuren.

JeSko

Forumguru
@DommelBelgium

Geen idee, echter weet ik uit ervaring van een Iphone X komende naar een Samsung S10 dat de Samsung beter draadloos oplaad, de Samsung heeft achteraan een grotere "plaat" onder de glazen behuizing zitten waardoor deze vanuit elke mogelijke hoek bijna oplaad, mijn iPhone moest altijd perfect liggen omdat de laad plaat kleiner was. Kan dus zijn dat bepaalde Samsung's wel laden als je ze erop legt. Iphone moet precies zijn.

EdK

Forumguru
Geef mij maar laden met een snoertje...
Heb een draadloze lader waar evengoed een draadje aanzit en vind helemaal niets
De ene feun die pakt hij zonder problemen in elke stand , en het andere toestel moet ik haast op de duizendste millimeter plaatsen wil die gaan laden.
Dus in auto een goede kwaliteit lader in 12V wcd en thuis op een snellader met snoertje...

DommelBelgium

Forumguru
Tja, als ze dan toch laten betalen voor een oplossing voor draadloos laden van de phone, verwacht je dat méér dan 20% van de beschikbare phone-modellen hiervan gebruik kunnen maken ... wist ik dus niet ... :nono: ... zo clever zijn ze dus toch nog niet ...

MarcoO2

Forumguru
Dat vind ik een non-argument. Juist omdat je niet weet wat de ontwikkelingen exact zijn, moet een goed ontwerp ruimte bieden voor aan bepaalde range aan afwijkingen. Anders ontwerp je een nutteloos product. Bedenk dat een auto vele malen langer meegaat dan een telefoon, en de auto dus tot op zekere hoogte ruimte moet bieden aan ontwikkelingen die nog volgen.

De realiteit is helaas anders.

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

JeSko

Forumguru
@Peter-036

Onzinnig argument, er bestaan al sinds 2012 zogenaamde phablets, telefoons met het formaat kleine tablet, al sinds die tijd worden smartphones niet groter, maar komen er meer grote modellen op de markt, zelfs in 2012 kon Skoda al voorzien hebben dat zo'n klein laadvak niet ging werken voor veel mensen ( toen nog niet relevant want draadloos opladen was toen nog niet wat het nu is en was particulier niet verkrijgbaar ), als je wat ontwerpt moet je gewoon weten waarvoor, en er zeulen al langer mensen met heel grote smartphones rond dan dat er überhaupt wireless charging in auto's aanwezig was.

Hallo weet iemand waar het aan kan liggen dat mijn iPhone X niet oplaad op het matje met gsm logo?

Heb hem al uit het hoesje gehaald (op contact van de auto, geen kabel aan mijn telefoon verbonden)
2B02DCD9-FD11-407A-BB8A-AAAB5AC7C99A.jpeg C6218B5E-EC0B-4D10-8620-690B64834870.jpeg

Bovenaan Onderaan