Draagarm achter

Tachi

Actief lid
Bij de APK is geconstateerd dat bij de draagarm (rechts)achter de draagarmrubber is versleten. Toen ik dat te horen kreeg stond de auto niet meer op de brug en ik kan ook niet meer zo goed voor de geest halen hoe de achteras in elkaar zit. Het is alweer een tijdje dat ik de auto vanaf de onderkant gezien heb.

Is ie makkelijk te vervangen? Is het een ring met een rubber erin? Bij de keuring zeiden ze dat in zo'n geval de hele draagarm vervangen wordt en dat vond ik nogal overdreven.

Ik kan de auto ergens op een brug zetten. Dus dat is geen probleem.
 

Desperado

Forumguru
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar als ik even google zie ik achter ook alleen complete draagarmen voorbij komen.
 

Tachi

Actief lid
The plot thickens. Het is een beetje een raar verhaal. De eerdergenoemde APK was een zogenaamde voorkeuring. Ik wilde het op de brug bij een maat voor de zekerheid bekijken, maar dat ging even niet omdat hij z'n been met voetballen gebroken had en zelfs geopereerd moest worden. Na een ziekenbezoek en op het moment dat ie zich een beetje (met krukken) kon verplaatsen hebben we de boel samen gekeken. Wat bleek, we konden geen gebrek vinden, maar hebben zelf andere ernstigere gebreken ontdekt: Fuseekogel op z'n eind en poreuse remleidingen bij de voorwielen.

Moraal van het verhaal. Je bent helemaal overgeleverd aan de grillen van een keurmeester???
 

Desperado

Forumguru
Vreemde zaak, maar ik zou niet gelijk conclusies trekken. De ene keurmeester is de andere niet en er is nogal een groot grijs gebied in het keuren. De regels zijn niet altijd duidelijk waardoor er wel eens wat mis gaat. Maar in dit geval lijkt het me wel erg vaag dat er hele andere dingen gevonden worden.
Ik zou zeker de eerste keurmeester met deze bevindingen confronteren en luisteren wat voor verklaring hij ervoor heeft. Voor het vertrouwen is dit niet best.
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of er geen spraakverwarring is gecombineerd met een nét iets ander gebrek. Als er een probleem is met draagarmrubbers, zijn dit vaak de achterste rubbers van de draagarmen van de vóóras. Ik denk dat probleem met de fuseekogel en het draagarm rubber allebei speling veroorzaken, waardoor de verkeerde conclusie is getrokken. (probleem was ook de rechter fusee?)

Verder zoals Desperado al aangeeft, is er ook een grijs gebied en daarnaast zien keurmeesters ook gewoon gebreken over het hoofd.
 

Tachi

Actief lid
@Desperado
Zeker een flinke knauw. Ik vind veiligheid belangrijk. Ik heb bijv. autobanden preventief vervangen omdat ze lichte sporen van scheuren vertoonden, ook al hadden ze ruim voldoende profiel. De banden zaten al ruim 5 jaar onder de auto. Ik heb een reservesetje lampen liggen.

@Cordoba
Misschien spraakverwarring, maar op het papiertje stond duidelijk draagarm RA. Het was dus fuseekogel rechtsvoor.
 

Joske

Forumguru
dat was bij mijn Fabia destijds ook het geval.. stond inderdaad ook zo op de factuur bij opmerkingen na het laatst uitgevoerde onderhoud. Zorgde bij mij ook voor verwarring want ik ging toen ook mijn achteras gaan inspecteren :facepalm:
 

Cordoba

Forumguru
Overigens complete draagarmen vervangen in plaats van nieuwe rubbers erin persen, gebeurd vaker, en qua prijs maakt het niet zoveel uit (tientjes werk voor het verschil). Als je andere rubbers plaatst, is het verstandig om te checken of er eventueel betere alternatieven zijn. Bij mijn Fabia zijn er bijvoorbeeld cupra rubbers in gegaan van Seat Ibiza/Cordoba: die zijn ietsje stugger, sturen een haartje strakker, maar het belangrijkste is dat ze veel langer meegaan dan de originele rubbers. Overigens zijn er voor de originelen tegenwoordig een goed alternatief: de gemodificeerde versie van Skoda. Prijsverschil tussen de slechte originele rubbers of de cupra rubbers was geloof ik 20€. Kortom de moeite waard om te checken of zoiets er ook voor de O1 is.

Als je de fusee gaat vernieuwen, misschien toch even de rubbers checken: bij beide vervangingen is het raadzaam om dan ook de auto opnieuw uit te lijnen, dus als je rubbers een toch twijfelachtig zijn, beter in één keer meenemen.
 

van_der_P

Senior Member
Draagarmrubbers heb ik eens bij een Ford Fiesta vervangen. Als je daar niet het juiste gereedschap voor hebt is het een vervelende klus die behoorlijk wat tijd kost.
Wat @Cordoba zegt kan best waar zijn dat er kwaliteitsverschillen tussen de rubbers zijn. Maar dat heb ik niet gemerkt. De eigenaar van de Fiesta had een bijstandsuitkering en het moest zo goedkoop mogelijk. Het verschil tussen de rubber en een nieuwe draagarm was toch € 75,--.
 

Desperado

Forumguru
Over het algemeen is het verschil behoorlijk meer als tientjes werk. Ik weet zo niet wat de kosten bij Skoda zijn, maar de meeste rubbers zitten rond de 10 euro per stuk. En draagarmen zijn vaak wel duurder.
De meeste aftermarket rubbers zijn inmiddels ook gemodificeerd. (is mijn ervaring met Moog)
 

Cordoba

Forumguru
@van_der_P dat is het prijsverschil als je het zelf doet (en kunt doen), zonder de juiste gereedschappen en ervaring heb je ook kans dat je het nieuwe rubber ook beschadigd met het erin persen. Draagarm compleet vervangen, of de rubbers laten vervangen (beide door garage) maakt niet zoveel uit: alleen het rubber vervangen kost minder aan onderdelen, maar meer aan arbeidsloon, bovendien loop je niet het risico dat ze er niet goed in geperst worden. (al eens gezien dat het rubber een kwart slag gedraaid erin geperst was, waardoor bij remmen/gasgeven nog steeds veel beweging op de draagarm en na een aantal maanden opnieuw gescheurde rubbers)

Edit: ik weet het al het rekenvoorbeeld, waarbij het bedrag bijna gelijk uitkwam, stak iets anders in elkaar. Het was zélf complete draagarm wisselen, óf rubbers láten wisselen.
 

Desperado

Forumguru
Als je geluk hebt kunnen ze de rubbers vervangen zonder de hele draagarm te demonteren. Zit het tegen dan kan het prijsverschil in onderdelen nog wel eens opgeslokt worden door de tijd die erin gaat zitten. En zoals @Cordoba al aangeeft is het haast niet te doen zonder goed gereedschap. Een pers is wel erg handig.
 

Joske

Forumguru
mij heeft het €150 (dacht ik..) gekost aan garagekosten voor de Fabia 1, werkuren plus gemodificeerde rubbers (origineel bij de Faab of Polo, dat is hetzelfde: op 2 punten beweegbaar, dat scheurde steeds door. Nieuw exemplaren op 4 punten beweegbaar en wat dikker)
 

Cordoba

Forumguru
Vagtechniek heeft voor mij destijds de cuprarubbers gemonteerd (die zijn helemaal met rubber gevuld, wel 2 soorten rubber met verschillende stijfheid) en ik was volgens mij iets van 160-170 euro kwijt. Nieuwe armen kosten volgens mij iets van 170-175 euro, dus dat klopt wel aardig met het rekensommetje.
 

van_der_P

Senior Member
Om het overzichtelijk te houden, en of je het nu zelf of door de garage laat doen, is het vervangen van de draagarm het beste en het gemakkelijkst.
 

turboturbo

Forumguru
Precies. Dan heb je alle rubbers van de draagarm (zitten er meerdere op?) in 1 x mee vervangen, voorkom je evt verkeerd ingeperste rubbers (hier op dit forum een voorbeeld van te vinden van iemand die het zelf gedaan had en een paar weken later opnieuw kon doen) en dat als het goed is, voor weinig meerprijs als je het laat doen.

Wel even laten cecken of je dan de betere of gemodificeerde rubbers krijgt, mocht je dat meteen willen (zie tips van @Cordoba en @Joske )
 

Antera

Donateur
nieuwe rubbers is goed te doen. Complete draagarm nog makkelijker maar heb eventueel een setje draagarmen liggen als ruildeel. pers er dan nieuwe rubbers in monteer deze onder de klantenauto en houd die eronder weg komen.

let wel op bij aanschaf van complete draagarmen want de goedkope hebben vaak ook slechte kwaliteit rubbers en zorgen voorklapperen bij rijden.

p.s.O1 stelt niks voor kan je weinig verkeerds voor plaatsen. zou de TT rubbers nemen . Zijn vol rubber en slijten niet en maakt de auto ook een stuk direkter met sturen
 

Antera

Donateur
Yep allemaal hetzelfde incl Golf 4, Audi a3 8L, Audi TT, Bora enz. Alleen fusee kogels kunnen anders zijn maar die gaan met 3 boutjes over.

OEm nummer 1J0 407 151C
 

Desperado

Forumguru
Mooi zo, dank je wel voor de info. Er klappert iets voorin en als dat de draagarmrubbers zijn dan liever gelijk goed laten doen.
 
Bovenaan Onderaan