Draagarmrubbers versleten?

Na steeds vaker gebonk onder de wagen te hebben, zojuist maar even onder de auto gekropen. Vanmiddag even dit forum uitgeplozen en de achterse draagarmrubbers bekeken. Altans ik denk dat ik de juiste heb bekeken :)

Bijgevoegd foto's. Wat denken jullie versleten??

Groet
Thijs
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 78
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 73
  • image.jpeg
    image.jpeg
    2 MB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
Peter bedankt voor je antwoord. Zo net toch nog een keer onder de auto gekropen :) en een foto bijgevoegd van de situatie waar het rubber zich bevindt.

Is deze slijtage APK afkeur? en zo ja wat is een redelijke prijs bij een universeel garage om de rubbers te vervangen?
 

Spierings

Forumguru
Ik geen afkeur als het maar een paar droogtescheurtjes zijn, dan zou het rubber helemaal los moeten liggen.
 

milanseegers

Forumguru
Je kunt ook eventueel de wagen even opkrikken, met twee handen het wiel vastpakken op 'kwart voor 3' stand en even flink trekken/duwen. Heb je speling dan is er afkeur. Zo nietdan kunnen de droogte scheurtjes geen kwaad. Prijzen naar ik heb gehoord liggen tussen de 150 en 250 euro voor beide zijden. Beide zijden dienen gelijk tijdig vervangen te worden. Uitlijnen a ca 50-75 eu verdient ook aanbeveling.
 

Monteurtje

Forumguru
En van metaalcontact is ook nog lang geen sprake. Ik zou voor zekerheid even verder kijken of er niet wat anders aan de hand is.
Dit is namelijk al een ander type draagarm en rubber. Het type hiervoor scheurde en kraakte en is op dit forum vaak over geschreven.
 
Het is inderdaad vaak metaalachtig gebonk. Wat zou ik nog meer kunnen bekijken of laten bekijken. Het gebonk is alleen bij onevenheden in de weg en vaak bij langzame bochten. Wel heb ik het gevoel dat het de ene keer rechts is en dan weer links.
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
Het gebonk kan ook worden veroorzaakt door versleten stabilisator koppelingen en rubber lagers. Deze zou je ook kunnen bekijken. Eventueel zou je de wielen er af kunnen nemen en er even flink aan sjorren. Je merkt al snel als ergens ruimte op zit wat gebonk kan veroorzaken.
 
De Fabia is bij de garage geweest en zij hebben geen speling geconstateerd. Gelukkig hebben ze het geluid wel gehoord, woensdag zoeken we verder. Het vermoeden is dat de veerpoot lagers de boosdoener is. Wat is jullie ervaring hiermee?
 

jos_br

Actief lid
Bij kapotte veerpootlagers knakken deze tijdens sturen. Bonken komt meer van draagarmrubbers of stabi problemen, zeker bij de Fabia.

Jos.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan