Draaien van koelventilator nadat moter uit is gezet.

Hallo allemaal,

In de zomerdag is het gebruikelijk dat de koelfan blijft draaien na een rit met zomerse temperaturen.
Maar nu het rond het vriespunt is en na een rit van 15 km, vertrokken met koude motor.
Blijft de koelfan ook een minuut of drie doordraaien als het contact uit staat.

Dit is toch wel vreemd, of is dit voor een Skoda normaal.

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Bij mij thuis blijft de koelkast altijd draaien ;)

Zonder gekheid, het draaien van de koelventilator doet de auto ook bij regenereren, volgens mij heeft het daarmee te maken.

Ik heb de koelkast maar uitgezet

Ik zie het verband niet met regeneratie, dat doet ie toch niet als je de motor nog niet goed warm is.

Bedankt voor je antwoord, ik zal het eens in de gaten houden.

Duijzer

Donateur
Ja hoor, dat is normaal. Dan is hij inderdaad aan het regenereren. Dat doet hij ook op een kort stukje, hij weet immers niet hoe lang de rit nog duurt…Als de motor warm is begint hij. En bij de volgende rit gaat hij weer verder, ook als dat ook een korte rit is.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Als het zo vaak voorkomt is het vaak zo dat het roetfilter verstopt raakt en daar weet de firma Buchli in Hardewijk wel goed raad mee

eriktv

Forumguru
Kan ook aan je rittenpatroon liggen toch? Ik rijd vooral serieus lange stukken en gebruik de auto weinig voor korte stukjes. Maar op die korte stukjes regenereert hij wel regelmatig en m’n DPF zat dit jaar bij de laatste meting (na 240dkm) op een hele nette 11% vulgraad.

@hemi24
Ik heb het afgelopen weekend voor het eerst gehad na een rit van 15 km en waar de motor na aankomst nog maar een graad of 60 was, en de buiten temperatuurmeter rond het vriespunt.

Vind dat ie bij niet echt hoge buiten temperatuur ook regelmatig blijft draaien, echter is motor dan wel op temperatuur.

Bovenaan Onderaan