Drempels

rupo

Lid
Als ik iets te hard een verkeersdrempel neem, dan geeft dat een behoorlijke klap. Klinkt dit bekend?
g,Ruud

btw ... met iets te hard bedoel ik zeker niet dat ik er met maximale gang over ga, dit is gezien mijn rijstijl best nog rustig ... ik heb ze dan vaak al op mijn bumper zitten!
 

MarcoO2

Forumguru
Ervaar je die klap bij iedere drempel, of alleen bij een specifieke? Het lijkt mij dat een auto als de Yeti toch wel een drempeltje zou moeten kunnen handelen...
 

clapton

Senior Member
Ik ondervind geen bovenmatige 'klap' bij het nemen van een drempel, alhoewel hoe moet ik de klap interpreteren? E.e.a. is nogal afhankelijk van je verwachtingen van het weggedrag en het referentiekader opgebouwd door ervaringen met andere auto's.
Mijn Yeti heeft geen problemen met verkeersdrempels maar natuurlijk merk je wel dat je een hindernis neemt. In vergelijk met mijn voorgaande auto, Honda Civic Sport (2006), neemt hij de hindernis met grote souplesse maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Als er bij de klap vreemde geluiden optreden zou ik voor de zekerheid toch maar even bij de dealer langs gaan, misschien een simpel schokbreker probleem? Wacht daar niet te lang mee, zonde om je rijplezier met de Yeti te verpesten.
 
Ruud, de eerste keer dat ik een iet wat hoge drempel nam met de zelfde snelheid als mijn vorige auto een Opel Corsa
schrok ik me te pletter.
(bij gewone drempels gaat het goed, maar bij de zeer hoge versies moet je oppassen)
Het leek wel of de Yeti op de drempel klapte.

Dus mijn ervaring is ook bij hoge drempels gewoon langszaam nemen de doorslag is behoorlijk, terwijl de afstand
van de banden t.o.v. carrosierie toch redelijk groot is.
 

rupo

Lid
Idd, dit is precies wat ik ervaar. Goed onder woorden gebracht.
Het is verder ook niet schokkend, we doen voortaan gewoon nog rustiger aan.
Groeten, Ruud
 

Tallguy

Forumguru
@Rupo: ik ken het probleem. Het komt op mij over alsof de veren té snel de band weer terugduwen naar beneden en tegen het einde van de veerweg aanlopen (de max van de dempers zal ik maar zeggen).
Ik merk dat met 17" LM velgen sneller dan met de 16" velgen. Gewicht zal wel een rol spelen.

Ik neem ook sindsdien de drempeltjes wat rustiger. Het ligt dus vlgs mij aan de rebound van de veer.
 
Bovenaan Onderaan