Drive modes Enyaq Business Edition

De Enyaq heeft 4 drive modes.
Eco, Norma, Sport en Individual

In mijn Octavia zat dat ook en merkte je echt verschil in sturen en veren tussen normal en sport
Maar in de Enyaq voel ik geen verschil. Hebben meer mensen dit zo ervaren ?
 

Smeeuwis

Donateur
Het staat ook in het instructieboek, maar:

In de ECO stand worden voornamelijk verbruikers op een lager niveau gezet om het stroomverbruik te reduceren. Heeft geen invloed op rijgedrag.
NORMAL is de stand waarin de auto altijd opstart, en nee, dat kan niet onthouden worden, de auto gaat altijd van start in NORMAL. Ook geen verschil in rijgedrag.
In SPORT wordt de besturing zwaarder, regenereert de auto standaard in de sterkste stand als je het gaspedaal loslaat, en wordt de demping steviger, mits je het adaptieve onderstel hebt. Dat laatste gold overigens ook voor de Octavia.
INDIVIDUAL spreekt voor zich.
 

BrujeriA

Actief lid
En zoals beschreven is het niet heel merkbaar. Het sturen en regeneren uiteraard wel maar qua onderstel niet noemenswaardig tenzij je die functie hebt waarbij je de demping (semi)traploos in kan stellen. Ik kom zo even niet op de afkorting.
 

Smeeuwis

Donateur
Dynamic Chassis Control (DCC). Op het standaard onderstel of het sportonderstel zoals op de Sportline is geen enkele invloed want die hebben beide geen electronisch geregelde dempers. Je moet dan echt de optie DCC hebben. Ik dacht dat dat op een RS wel standaard is maar dat weet ik niet zeker.
 
Ook in de octaaf had ik geen DCC, maar merkte echt verschil tussen Sport en Normal kwa stijfheid en kwa stuurbekrachtging. Voor mijn gevoel staat alles vast in soort van sportmode.. Ook optrekken in SPORT of NORMAL is geen verschil.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik denk dat het strakkere stuurgevoel indirect bijdraagt aan een algeheel gevoel van betere / stijvere wegligging. Maar zonder DCC is er absoluut geen invloed op de demping of het gehele onderstel. Ik denk dat het tussen de oren zit, want ik herken wel wat je zegt. Maar technisch is het er absoluut niet, als je geen DCC hebt.

De Enyaq trekt inderdaad niet harder op in SPORT modus, het gaat echt o de punten die ik bovenaan noemde.
 
In SPORT [...], regenereert de auto standaard in de sterkste stand als je het gaspedaal loslaat,
Bij mij werkt het regenereren ietsje anders. Tenminste, als ik niet in "B" rij.

In ECO en NORMAL gaat de auto naar aD mode. Dat betekent dat hij automatisch de hoeveelheid regeneratie aanpast aan de verkeerssituatie. Grappig als je bv. op een rotonde af rijdt: Je laat het gas los en in eerste instantie is er nauwelijks regeneratie en heb je het gevoel dat het fout gaat. Kom je dichter bij de rotonde dan wordt ineens de regeneratie/afremmen sterker en heb je bij het oprijden van de rotonde precies de juiste snelheid.

In SPORT kan je de hoeveelheid regeneratie zelf kiezen (in drie standen) met de flappy pedals op het stuur. Maar die is dan wel constant en niet adaptief.

Wat sturen en onderstel betreft heb ik inderdaad nog nooit verschil gevoeld.

Tenslotte, in ECO is de snelheid begrensd op 130 km/h (tenzij je het stroompedaal door het klikje heen drukt), en in NORMAL en SPORT op 165 km/h. (Bij nieuwere Enyaqs is dat laatste getal iets hoger, ik meen 180 km/h.)
 

JJ te G

Donateur
Een aanvulling op wat jullie schrijven:
Ik rij een iV 80x (geen Sportline of RS) met 2 elektromotoren.
De achterste heeft op papier 170 pk, de voorste 99 pk. Gecombineerd 269 pk.
(Dus geen tijdelijk vermogen van 299 of 340 pk zoals bij de RS-uitvoeringen; de auto regenereert ook op de voorwielen als ik de filmpjes van Speicher op youtube mag geloven.)
In de eco-modus is er merkbaar minder vermogen direct beschikbaar en is de maximale snelheid beperkt tot 130 km/h, bij diep intrappen van het stroompedaal komt het totale vermogen wel beschikbaar en gaat de auto sneller dan 130 km/h.
In de normale modus reageert de auto directer op het gas maar niet overdreven.
In de sport-modus komt het vermogen duidelijk directer op alle wielen en stuurt de auto zwaarder. Vergelijkbaar met de Sportline. De auto heeft permanent 4WD en de koersstabiliteit is beter. In de D-stand kan met de flippers op het stuur de regeneratie worden ingesteld. In de hoogste regeneratie-stand remt de auto sterker op het pedaal af dan in de B-stand van de keuzehendel.
In de individual-modus kan ik de respons op het stuur en de rijdynamiek afzonderlijk instellen. Ik denk dat de achterwiel-aangedreven versies dit ook hebben.
Als laatste is er ook nog een tractiemodus voor de wintermaanden. Tot 30 km/h is de 4WD dan permanent aanwezig en wordt de gasrespons gedempt. Deze modus is deze winter heel goed van pas gekomen op ijzel en sneeuw in Duitsland.

P.S.
Ik heb helaas geen DCC. In de comfort-stand zou dit met de 21" velgen soms niet verkeerd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan