DRL aanlaten bij Dimlicht

JeroenHamann

Forumguru
Hallo allen

Weet iemand of het mogelijk is de DRL altijd aan te hebben? Bijv ook als dimlicht aan is?
Is dat in te VCDS?
Is het ook mogelijk de achterlichten te laten branden als DRL overdag aan is?

Kire

Actief lid
Het eerste wat je wilt is volgens mij verboden...

Dan staat die van mij dus al 3 jaren fout ingesteld. DRL staat altijd aan, samen met de dimlichten. Bij aantikken van de pinkers dimmen de DRLs ook niet. Achterlichten staan ook altijd aan.

Canon-Eye

Forumguru
Binnen de grenzen van de wet is het wel toegestaan om de DRL gedimd aan te houden samen met het dimlicht. Dat is ook wel in te stellen, toch?

Bij mijn Fabia heeft de dealer vóór aflevering (05/2011) d.m.v. de VAS-kast de achterlichten zo geschakeld dat deze altijd branden als het contact aanstaat, ook in combinatie met de DRL. Onvermijdelijk branden dan ook stads- of standlichten aan de voorzijde mee, hetgeen formeel in strijd is met het betreffende voorschrift dat DRL verbiedt "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde". Jammer dan - ik wil gewoon never nooit over straat zonder brandende achterlichten én goede zichtbaarheidsverlichting aan de voorkant.
Overigens ben ik geneigd om al vrij snel van DRL op dimlicht over te schakelen, maar dat staat hier eigenlijk los van. Dimlicht geeft toch vaak nog iets betere zichtbaarheid - en bovendien is dan ook de instrumentenverlichting aan zodat de metertjes beter afleesbaar worden, juist als er een groot contrast is tussen buiten en binnen de auto (bv. met felle zon tegen én de zonnebril op).

Rallye

Forumguru
Binnen de grenzen van de wet is het wel toegestaan om de DRL gedimd aan te houden samen met het dimlicht. Dat is ook wel in te stellen, toch?

Ik had inderdaad iets uitgebreider moeten zijn. Af-fabriek DRL dimt als het dimlicht aangaat. Dat was in ieder geval op mijn O2 RS FL zo (met LED's als DRL). Dat is een standaard-schakeling, dus die zal wel legaal zijn.....

ertromp

Forumguru
Inderdaad. Of bij je dealer met de VAS-kast. Bij mij (als één van de eersten in NL) in augustus 2013 in laten stellen bij de toen-nog-Skoda-dealer Vruggink. Zie voor meer info deze thread (die @JeroenHamann met een eenvoudige zoekactie ook zelf had kunnen vinden...)
Alleen wordt hier om dimlicht met dagrijlicht gevraagd
Je post waar je naar verwijst in DRL met achterlichten

Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Toevallig gisteren bij iemand geweest die dit (achterlichten aan icm DRL) bij mij heeft ingesteld met vagcan pro. Mijn dealer wist dat het kan, alleen niet hoe.
Er rijden al veel auto's rond waarbij de DRL altijd brand, alleen dan wel gedimd icm dimlicht. Alleen op deze manier is het toegestaan. Vraag me af of dit in te stellen is met VCDS/vagcan pro

Spinal

Forumguru
Persoonlijk vind ik het geen gezicht als je met 4 brandende lampen aan de voorkant rondrijd. Als je DRL hebt in de vorm van een mooi LED stripje dat blijft branden weer wel

Canon-Eye

Forumguru
4 brandende lampen aan de voorkant
Niks mis mee als de DRL netjes gedimd wordt - dan krijgen ze de status van "stads"lichten en worden ze niet aangezien voor mistlampen.

Er reden vroeger - en rijden nog steeds - aardig wat auto's rond met afzonderlijke (en tamelijk duidelijke!) "stads"lichten (Duitsers noemen dit Standlicht, en daar is het tegenwoordig ook vooral voor bedoeld: parkeerlicht dus).

Bovenaan Onderaan