DRL - Oranje, apk afkeur

Skodaeigenaar

Nieuw lid
Hallo Allen,

Ik ben eigenaar van een Skoda Octavia MK3 Combi model uit 2014.

Bij de laatste apk was mijn auto afgekeurd wegens de al bekende oranje gedimde drl led strip.
De dealer zegt om dat euvel op te lossen moet de hele koplamp vervangen worden. De auto heeft de duurste optie (Xenon, DRL, meebewegend)

Ik vroeg me af of het mogelijk is in VCDS om de drl volledig uit te schakelen en dat de xenon de stadsverlichting/parkeer verlichting taak overneemt.

Dan voldoet de auto namelijk wel aan de apk normen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,

SkodaEigenaar

hemi24

Forumguru
Waarom is jou DRL oranje..?

Heeft de vorige eigenaar de Amerikaanse versie van de dagrijverlichting willen nabootsen en de boel anders gecodeerd?
In dat geval gaat koplampunit vervangen niets oplossen!

JeSko

Forumguru
Bedoel je dat deze ( gele/witte strip ) bij u Oranje brand? Of zoals bij mij de zijlampjes? Dat is idd gewoon codering hoor. Bij mijne branden de beide lampen (drl strip en buitenzijde knipper) continu oranje, bij xenon lampen aan brand de xenon plus onderin de oranje mistlampen.

Screenshot_20240801_133631_Gallery.jpg

Skodaeigenaar

Nieuw lid
Het gaat echt om de onderste LED strip. (bijrijderskant) die is wat donkerder/gelig/oranje. Het is trouwens best prijzig om de koplamp te vervangen. Ik kan bijna de auto total loss verklaren met zulke kosten.

Slider

Forumguru
Dat gebeurd als de LEDs aan het sterven zijn, op BRISKODA zijn er topics over.
LEDs gaan van wit naar geel naar oranje uiteindelijk.

Voorbeeld van daar:
A10C51C7-7E90-449F-8510-46633F8F753E.jpeg.07d0dcfe1dbd18f8bf82a4e6c9abfa6b.jpeg

Maar als je de juiste leuchte funktions weet, welke de stadslichten/position lights zijn, kan je zeker de DRL functie daar aan geven.
Wat ik online kan vinden, zou dat dezelfde lamp (of kanaal) zijn en dan kan dat dus niet.

Of dit echt zo is weet ik niet, de info hier is niet altijd 100% correct.
LINK

Maar kijk hier eens, DRL en Standlicht Allgemein zijn hetzelfde kaneel volgens dit overzicht.
Je kan ook DLR functie geven aan je mistlampen, in gedimde felheid. Of deze of je gewenste aanpassing echt APK geldig zijn, durf ik niet te zeggen.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Je kan ook DLR functie geven aan je mistlampen, in gedimde felheid. Of deze of je gewenste aanpassing echt APK geldig zijn, durf ik niet te zeggen.

Aangezien de mistlampen niet voorzien zijn van het juiste keurmerk: APK afkeur

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dan schroef je er een paar wel van dat keurmerk voorziene lampen onder, en schakel je de LED DRL's uit.
Ziet er misschien niet uit, maar is een heel stuk goedkoper!
Je wil de auto nu eerst door de APK hebben, dan kun je op je gemak op zoek naar goede/bruikbare koplampunits van een sloopauto?

Antera

Donateur
Led vervangen van de ledstrip meen dat het bij deze ook kon. Ik kan hem eventueel uitcoderen zonder foutmeldingen en dan bv je mistlampen als dril programmeren en zodra je dimlicht aan zet dat de uit gaan ,verwacht ik om de kanalen 2sl en 3sl op dit model de aansturing ervoor is.

En als je je dimlicht altijd aan wilt ook mogelijk.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan