Druk in koelvloeistoftankje

MarijntjeTDI

Actief lid
Gisteren een afspraak gemaakt naar aanleiding van en vreemd fenomeen: bij lange ritten wordt de keolvloeistof in het tankje van max richting minimum gedrukt. Dit duid volgens de experts op of een lekke koppakking of haarscheurtje in het blok.

Hierbij komt de druk uit de cilinders in het koelcircuit en bouwt zo druk op.

Hoe dan ook een (naar ik vrees) dure reparatie. 15 april gaat ie naar vagtechniek en laat ik gelijk de ditributie vervangen etc.

Iemand anders ook ervaringen hiermee gehad?
 

wanderer

Senior Member
heb ooit met een Jeep 3 lekke cilinders gehad (haarscheurtjes) je kunt zelf constateren of cilinder/koppakking lek is, draai bij koude motor de dop los van het expansievat en laat de motor met iets verhoogd toerental op temp komen, als het gaat borrelen in het vaatje.....bingo......oh ja bij de Jeep 4 nieuwe cilinders, zelf gedaan daardoor maar ca 2000€....als je het geld hebt....inruilen die hap...
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Ging niet borrelen en raakt bijna niets tot niets kwijt. Ook geen olie bij koelvloeistof en vice versa. Volgens de experts hoeft dit ook niet en houd het elkaar in balans. Inruilen kan wel maar waarom? auto bevalt verder prima en bij een andere is het ook maar weer afwachten....

Kon tot zover ook geen andere oorzaak bedenken voor het drukfenomeen.
 

yup

Lid
Ik heb dit ook meegemaakt, was een lekkage bij de aansluiting van een slang bij het blok. Ik weet niet meer precies waar, VAGtechniek zal dit zeker weten, gaat om een 2.0 TDi van 2005 (140 pk).

Na die lekkage nooit meer vermindering van KVS meegemaakt (afkloppen).
 

MarijntjeTDI

Actief lid
das dus het gekke, ik heb geen vermindering van koelvloeistof. Als ik dat had wist ik zeker dat er iets lekte...maar hij veliest niets.
 

yal

Lid
Mijn koelvloeistof niveau stijgt als de motor warm, maar ik zou her systeem laten afpersen of met een "snuffelaar" laten testen.
Als de kop of koppakking ergens lek is dan moet er koelvloeistof verdwijnen. Of er is geen lek.

Groet Yal
 

Cordoba

Forumguru
Omdat je blijkbaar geen koelvloeistof verliest, denk ik aan iets anders: een veiligheids/overdrukventiel dat vastzit in de dicht-stand:
als je koelvloeistof warm wordt, verdampt er ook meer koelvloeistof boven in het reservoir. Als die druk te hoog wordt, gaat er een veiligheidsklepje open om wat gas uit het systeem te laten ontsnappen totdat de druk laag genoeg is in het reservoir. Dit klepje zit bij de meeste VAG-auto's in de dop van het reservoir. Als het overdrukventiel niet werkt, loop je kans dat het reservoir open barst.

Je kunt proberen of het probleem met een ander dop op het reservoir verdwijnt. Overleg het anders met Lucas/Martin.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
@yal: je hoeft het niet te verliezen, als de pakking tussen je cylinders en koelcircuit lek is komt er druk uit de cylinders in je circuit met als gevolg dat het juist naar beneden gedrukt wordt.

@Cordoba: Tankje met dop had ik al volledig vervangen omdat ik zoiets vermoedde, bleek niets uit te maken. Martin dacht meteen aan kop of pakking, dus vandaar dat ie daar volgende maand naartoe gaat.

Bedankt voor jullie reactie's !
 

MarijntjeTDI

Actief lid
ZOu het ook iets met de waterpomp kunnen zijn die niet goed funtioneert bv? Vandaag een uur gereden en niveau bleef normaal, op de terugweg had ie weer druk opgebouwd. Het is dus volledig onregelmatig...

Of geeft de waterpomp andere symptomen?
 

Cordoba

Forumguru
Als je aan de waterpomp twijfelt moet je met de hand zoveel mogelijk voelen of radiateur en slangen met koelvloeistof overal dezelfde temperatuur hebben, of dat een deel koud blijft. Zie je onverklaarbare dingen op je temperatuurmeter (heel snel oplopen, of juist heel langzaam)?

Wat lekke koppakking naar de cilinder toe: geloof ik niet zo in: dat betekent inderdaad bij de arbeidsslag dat er druk op het koelsysteem komt te staan, maar bij de inlaatslag komt er onderdruk en zal er dan koelvloeistof de cilinder ingaan. Bovendien bij een diesel die glycol (koelmiddel) binnenhaalt, slaat het toerental op hol, tot ie vast loopt.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Mijn O2 heeft hetzelfde gehad. De ene keer stond het niveau onder het minimum en de andere keer boven het maximum.

De dealer had bij de vorige beurt waterpomp,distri.etc vervangen.
Het bleek een lucht bel te zijn.???

Systeem is toen 2 uur onder druk gezet.en geen resultaat.
Zelf heb ik toen een streep op het niveau gezet en nu is er de laatste 2500/3000 km niks aan de hand.

Ik weet niet of je er wat aan hebt....
succes verder.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Bedankt voor jullie reactie's. Heb al zoveel verschillende oorzaken en reacties gehad dus zie door de bomen het bos niet echt meer...
dat is ook het nadeel van lang wachten voor je auto weg kan, je gaat zoeken.....
 

Cordoba

Forumguru
@Marijntje TDI: ik begrijp je frustratie, je maakt je serieus zorgen over de 'gezondheidstoestand' van je auto, maar moet nog een poos wachten voor er gedegen onderzoek mogelijk is.

@aiva tco adoks: ik begrijp dat als er een luchtbel in je systeem zit, dat het vloeistof niveau kan dalen, als die luchtbel verdwijnt naar het reservoir. Ik heb alleen geen verklaring voor het feit hoe een luchtbel opnieuw het systeem in kan gaan: aanzuig vanuit het reservoir is laag in het tankje, dus normaal gesproken kan er geen lucht in getrokken worden.

Luchtbel kan wel na vervangen waterpomp, had ik ook nadat vagtechniek bij mij distri en waterpomp hadden vervangen: Lucas heeft de auto wel een poos laten draaien tot de vloeistof ook door de radiateur werd gepompt en daarna nog een poosje laten draaien, zodat eventuele lucht rondgepompt kon worden naar het reservoir. Door enorme drukte (en auto stond buiten in het donker in december) heeft Lucas het koelvloeistofpeil niet meer met het oog gecheckt en vertrouwd op het feit dat ie geen alarm gaf. 's Avonds naar huis gereden (140 km) zonder problemen, de volgende morgen echter binnen 200 meter direct de piepjes van het te lage koelvloeistofpeil. Ik ben direct naar dichtstbijzijnde VAG-dealer gereden (ca. 1 km afstand) en heb koelvloeistof gehaald en bijgevuld, en sindsdien een 3000 km gereden zonder bijvullen of problemen. Voor de goede orde: rekening voor de koelvloeistof is zonder enige discussie, maar direct en uitermate correct door vagtechniek terugbetaald.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
vertrouw ook op de expertise van vagtechniek, anders bracht ik hem dat eind niet weg. Tot nu toe duiden de enige symptomen die exact overeen komen met die van mij in de richting koppakking/kop.
Enne..ben niet gefrustreerd hoor alleen benieuwd wat het nu echt is...
 

wanderer

Senior Member
soms een keer koelvloeistof bijgevuld/vervangen terwijl de kachel dicht stond?
waardoor de koelvloeistof terugzakt bij stilstand en bij draaiende motor en geopende verwarming verdeeld wordt in het totale circuit, waardoor in de expansievat het niveau daalt?
 

Ronnie

Forumguru
Bovendien bij een diesel die glycol (koelmiddel) binnenhaalt, slaat het toerental op hol, tot ie vast loopt.
Dit is blijkbaar een nieuwe ontwikkeling, kun je dit uitleggen?
Dat dit met olie gebeurt is duidelijk, (De eerste Golfjes 1 sloegen ook soms op hol) maar met koelvloeistof????????
 

Cordoba

Forumguru
Juist van Golf 1 ken ik verschillende gevallen met koelvloeistof. Koelvloeistof bestaat voor een belangrijk deel uit glycol (ook bekend van het Oostenrijkse wijnschandaal). Glycol is een verbinding die een alcoholgroep bevat, die alcoholpoot van het molecuul kan dus als alternatieve brandstof dienen in een diesel, waardoor ie buiten de gewone diesel nog een extraatje krijgt aan brandstof waardoor ie op hol slaat. Als ik me niet vergis komt er bij de verbranding van de glycol ook nog extra zuurstof vrij, waardoor ook gebrek aan zuurstof de verbranding niet afremt. Dit klopt ook met de zoete lucht die ruikt bij koelvloeistof in de cilinders: glycol werd in goedkope witte wijnen illegaal gebruikt om de wijn zoeter te maken.

Begrijp ik nu uit je reactie, dat een diesel ook met motorolie op hol kan slaan? Omdat motorolie dikker is dan diesel (=grotere moleculen dan diesel), zou ik verwachten dat motorolie maar voor een deel verbrandt en dat de deels verbrande olie een roetaanslag vormt die schade veroorzaakt.
 

Ronnie

Forumguru
De eerste Golfjes D evenals de eerste Misubishi Galant turbo (1977) sloegen op hol door een fout in de carterontluchting; met name bij autobahnritten werd de olie dermate heet en dus dun dat het via de carterontluchting in het inlaatspruitstuk terechtkwam en meeverbrand werd.
Tijdens dit euvel bleef de motor volgas doordieselen, contact uit hielp niets (de carterolie komt ja niet uit de brandstofpomp) todat de carterolie op was en dus liep de motor muurvast.
 

Cordoba

Forumguru
OK, lijkt een wat ander verhaal dan dat van mij, maar ik zou niet kunnen zeggen of er één van beide verhalen niet klopt. Ik denk dat je een uitgebreid onderzoek moet doen bij zo'n vastgelopen blok om de definitieve oorzaak te achterhalen, en dat is eigenlijk alleen interessant voor de fabrikant.

Ik zou zeggen back on topic: wisselend niveau koelvloeistof.
@Ronnie: heb jij ooit een logische verklaring gehoord voor koelvloeistofpeil dat omhoog loopt (of kan lopen) zoals bij de topic starter?
 
Bovenaan Onderaan