Druksensor P0473?

Hoi allemaal, sinds een jaar ben ik in het bezit van een O2 met DSG bak. De motor is een diesel 2.0 type DMM. Kilometerstand stand zo rond de 120.000 Km.

Enige weken geleden ging het motormanagment lampje branden. Geen problemen alles werkte goed maar er moet een reden zijn. De garage (niet merk gebonden) heeft de comp. uitgelezen en kwam met enkele meldingen o.a P161D en P161A. Dit blijken gloeispiralen te zijn. Geen probleem ermee. de auto start ook bij
-10 C, misschien een slechte verbinding in een stekker. Dit is iets voor de volgende beurt. Ook was er een melding dat de gewenste druk van de turbo niet overeen zou komen met geleverde druk. De monteur heeft toen een paar potten Winn's in m'n volle tank gedaan omdat dit de turbo schoon zou kunnen maken. Hij had hier eerder positieve resultaten mee bereikt. De opdracht naar mij toe was de tank (bijna) leeg rijden en dan opnieuw tanken en dan langskomen zodat we de melding weer kunnen resetten. Bij het uitlezen waren er geen meldingen meer van de turbo. Alles gereset en weg bij de garage. Na een paar honderd meter gereden te hebben kwam weer de melding van motormanagment terug. Direct omgekeerd en de monteur laten uitlezen. De melding nu was P0473. Dit zou mogelijk een druksensor zijn. De monteur wist even niet wat hij hiermee aankon. Hij zegt ik kan wel op de bonnefooi van alles gaan vervangen maar dat vond hij zelf geen goed idee. Hij wilde eerst met andere techneuten, mogelijk een VAG dealer, overleggen. Aan de hand van bovenstaand verhaal kan iemand hier iets mee. Ter overvloede de auto rijdt prima en gaat niet in noodloop. Suggesties zijn welkom.
 

ertromp

Forumguru
Van de website van Gerrit Speek:

foutcode: 16857 P0473
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nl Druksensor 1 uitlaatgas (G450) signaal te sterk
du Drucksensor 1 für Abgas (G450) Signal zu groß
en Exhaust Pressure Sensor 1 (G450) Signal too High
Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen defect
Druksensor 1 (G450) defect
Regelmodule defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
Check / repareer bedrading en aansluitingen
Drukleidingen reinigen
Check (meetwaardeblokken) / vervang Uitlaatgas Druksensor 1 (G450)
Check of er een software update is
Check / vervang Regelmodule
Extra info:
De Uitlaatdruk Sensor (G450) gaat nog al eens kapot
Inleren nieuwe Uitlaatdruk sensor (G450)
Negeer deze fout niet, want Uitlaatgasdruk en Uitlaattemperatuur spelen een rol bij de automatische regeneratie van de DPF
 
Hoi ertromp, Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben met het verhaal naar de garage geweest. Die heeft het verhaal doorgelezen en kreeg hiermee een bevestiging wat hij voor zich zelf al als mogelijkheid bedacht had. Ze zullen een nieuwe sensor bestellen.
Eerst even een weekje naar Frankrijk en daarna naar de garage. Zodra ik meer weet laat ik het natuurlijk even weten.
 

arjants

Nieuw lid
Ik denk dat je een 2.0 TDI met BMM hebt, deze hebben wel eens last van een defecte kabelboom die bovenop het blok loopt.
Die kabelgoot ligt in de olie en geeft vaak contactproblemen op de verstuiver, maar ook de gloeistiften na verloop van tijd.
Geeft diverse storingen, waaronder foutcodes defecte gloeispiralen en PD-units, maar ook vreemde storingen in het rijgedrag, overslaan, 3 cylinders draaien e.d. bij de laatste generaties PD motoren zelfs tot complete uitval van de motor.
Deze kabelgoot vervangen is relatief goedkoop en kan veel problemen oplossen. (kabelset kost ~75, met montage ~150-200)
 
Oke arjans, bedankt voor je aanvulling. V.w.b. het motortype kan ik mij vergist hebben. Ik dacht dit gezien te hebben, maar mogelijk niet goed onthouden, op de computer van de garage.(het is een 2.0 met 103 Kw.) Ik heb net even intelligent naar de motor gekeken maar zag geen kabelboom op het blok. Ik veronderstel dat deze onder de kap doorloopt. Als ik voor de sensor in de garage ben zal ik dit meteen even meenemen. Dit kan dus ook, zoals jij al zei, de meldingen van de twee gloeispiralen veroorzaken (P161D en P161A).
 

arjants

Nieuw lid
Een DMM is nooit gebouwd door VAG :)
Een BMM is inderdaad de 140pk 2.0lt 8kleps pd motor.
Lekker stevig onderin de toeren, wat minder snel bovenin zoals bij een 16klepper.
Deze BMM heeft in ieder geval geen last van de scheurende kop zoals bij de 16kleps variant, zijn goede blokken.

De kabelboom zit inderdaad onder de kap weggewerkt, fijne vakantie alvast :tongue:
 
Voordat ik vorig jaar deze O2 kocht heb ik vele jaren Passat gereden. De laatste was de 1.9 TDI met 131 pk en pompverstuivers. Waarschijnlijk hetzelfde blok wat ik nu heb. Deze Passat is verkocht op 325.000 Km. Liep nog als een zonnetje alleen de autom. bak wilde niet meer achteruit de heuvel op. Voorruit geen probleem. Volgens de garage de hoogste tijd om de auto weg te doen. Dus nu een O2. Ik vind de stoelen van deze auto een beetje smal. Ik zit half op de wangen van de zitting. Ik weet niet of meer mensen deze ervaring hebben. De achterbank is eigenlijk niet geschikt om twee volwassenen over grote afstand te vervoeren. Je krijgt een houten kont. Herkennen mensen dit en zoja zijn er aantrekkelijke oplossingen voor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind de stoelen van deze auto een beetje smal. Ik zit half op de wangen van de zitting. Ik weet niet of meer mensen deze ervaring hebben.
Ondanks het feit dat m'n vrouw me regelmatig voorhoudt dat ik eigenlijk zou moeten afvallen:grin:, herken ik dit verschijnsel in het geheel niet. Ik heb 134000km lang prima gezeten in m'n O2C BL (DSG6) voordat ik die moest inleveren en m'n huidige auto kocht.

Over de achterbank weet ik niet veel - zelf zit ik er nooit, en de zeldzame keren dat daar mensen over langere afstand hebben meegereden heb ik eigenlijk geen enkele klacht gehoord, alleen ver- en bewondering over de hoeveelheid ruimte.
 

Ronnie

Forumguru
Dan maar weer terug on-topic:

De drukdifferentiesensor is kapot, komt vrij vaak voor.
De sensor meet de uitlaatdruk aan de voor-en achterzijde van het roetfilter, bij te grote drukverschillen wordt het roetfilter geregenereerd (schoongebrand).
De sensor is gemakkelijk zelf te vervangen; je kunt 'm herkennen aan de 2 slangetjes welke er aan de onderkant uitkomen.
Hij zit waarschijnlijk tegen het schutbord gemonteerd.
De sensor kost zo'n € 55,-.
 
Oké zoals beloofd even een klein verslag van m'n probleempje. Vrijdagochtend naar de garage geweest. Daar bleek dat de VAG leverancier de verkeerde sensor geleverd had. Het geleverde exemplaar was van een type absolute meting en moest ergens in de luchtinlaat gemonteerd worden. Dat was hem dus niet. Tevens even naar de kabelboom gekeken die over het motorblok zou moeten lopen en de storing in de gloeipluggen zou kunnen genereren. Dit model heeft geen kabelboom over het blok. Er komt van rechts een kabelboom. Deze splitst zich in een gedeelte voorlangs het block naar de gloeipluggen. Het andere deel gaat het blok in en is volgens de monteur voor de aansturing van de pompverstuivers. Dus simpel even de vier stekkers van de gloeipluggen eraf getrokken en de gloeispiralen ohms gemeten. De storingsmelding was P161A en P161D. Dus gloeiplug 1 (links) en 4 (rechts). Alle gloeipluggen gemeten. Links was 3,5 Ohm. 2 en 3 waren zeer laag wat correct is omdat de stroom door de gloeipluggen wel tot 20 Amp per stuk kan oplopen. De meest rechtse gloeiplug was oneindig in weerstand dus helemaal defect. Advies van de monteur was alle vier vervangen omdat ze allemaal even oud waren. Gezien de kosten van € 19 per stuk was dat aanvaardbaar. Bij de dealer de sensor om laten ruilen en meteen 4 gloeipluggen erbij besteld. 's middags nog een keertje langs. Sensor vervangen en ook de gloeipluggen. De gloeipluggen van 1 en 4 waren helemaal zwart beroet wat volgens de monteur bevestigde dat deze niet meer (goed) werkten. De gloeipluggen 2 en 3 waren in het midden schoon maar aan de top weer zwaar beroet. Volgens de monteur zou dit duiden op het begin van het einde. In VAG com alles gereset en na het vodoen van de rekening (onder genot van een kopje koffie) was alles weer opgelost. Op naar het Paasweekend.

Motor Bmm.jpg
 
Bovenaan Onderaan