Drukverhouding voorbanden/achterbanden

O2_1.2TSI

Actief lid
Waarom adviseren de meeste fabriekanten een lagere bandenspanning in de voorbanden dan in de achterbanden?
Omdat de meeste auto’s de motor voorin hebben zou je toch verwachten dat er minstens, zo niet meer, druk in de voorbanden zou moeten?
 

FredV

Banned
Waarom adviseren de meeste fabriekanten een lagere bandenspanning in de voorbanden dan in de achterbanden?
Omdat de meeste auto’s de motor voorin hebben zou je toch verwachten dat er minstens, zo niet meer, druk in de voorbanden zou moeten?
Gewixhtsverdeling en belasting
Wat denk je van lading?
2 personen achterin en bagage?
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Nee, met of zonder lading het bandenspanningsadvies (zie bijvoorbeeld benzineklep) is in de voorbanden nog steeds lager ten opzichte van de achterbanden
 

FredV

Banned
Nee, met of zonder lading het bandenspanningsadvies (zie bijvoorbeeld benzineklep) is in de voorbanden nog steeds lager ten opzichte van de achterbanden
Ja klopt, weeg de auto per wiel/as en je ziet dat de belasting niet geheel 50% op de voorwielen rust
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Ik snap je niet helemaal.
Ga eens uit van een onbeladen auto (zo rijdt de gemiddelde Nederlander het meest) dan is de belasting(lees druk) op de voorwielen toch hoger?
Mijn logica verteld mij dat er dus ook meer druk in de voorbanden zou moeten om het “doorzakken” van de band tegen te gaan.
 

FredV

Banned
De gewichtsverdeling voor achter is beide rond 50%, en vaker vóór lager (tussen 40 en 50%).
Beladen wordt de verhouding uiteraard anders, dan komt er veel meer gewicht op de achteras.
Vandaar dat je vaak leeg een bandenspanning voor en achter ongeveer gelijk is en beladen achter (veel) hoger.
 

O2_1.2TSI

Actief lid
De gewichtsverdeling voor achter is beide rond 50%, en vaker vóór lager (tussen 40 en 50%).

:confused: Dit is totaal tegen mijn beleving in.
Ik moet zeggen dat ik een auto nog nooit op een weegbrug heb gezien maar heb wel het volgende zelf geprobeerd: In voorbanden en achterbanden dezelfde spanning en als je dan naar de voorbanden kijkt zijn die beduidend meer "doorgezakt dan de achterbanden". Dus naar mijn mening rust er veel meer gewicht op de voorbanden dan op de achterbanden.

Sterker nog: Ik durf te stellen dat de gewichtverhouding van een gemiddelde middenklasser met de motor voorin 70% (vooras) en 30% achteras is.
 

FredV

Banned
Tsja ik kan er geen duidelijk antwoord op geven.
Weet wel dat de achteras beladen zwaarder is en derhalve een hoger bandenspanning beladen moet hebben.
Mijn auto heeft onbeladen voor en achter dezelfde bandenspanning. Beladen moeten alleen de achterwielen een hogere spanning hebben.
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Mijn auto heeft onbeladen voor en achter dezelfde bandenspanning.

Dan zou ik toch nog maar eens naar de binnenkant van je tankklepje kijken. De handleiding van de Fabia spreekt namelijk niet over dezelfde bandenspanning voor en achter (onbeladen) :winkie:
 

FredV

Banned
Dan zou ik toch nog maar eens naar de binnenkant van je tankklepje kijken. De handleiding van de Fabia spreekt namelijk niet over dezelfde bandenspanning voor en achter (onbeladen) :winkie:
Leuk dat je dat zegt:)
Zie afbeelding:):)

En als t niet duidelijk is, kijk in mn album...
 

Bijlagen

  • IMG_0748.jpg
    IMG_0748.jpg
    18,9 KB · Weergaven: 47

O2_1.2TSI

Actief lid
Ik kan het niet goed lezen (ook niet in album) maar het lijkt op 2,6 voor en 2,6 achter.:smirk:
Vreemd de handleiding (skoda-auto.com) zegt:
1.2/55kW TDI CR -> 185/55 R15 -> 2,2 voor en 2,3 achter
 

FredV

Banned
In en kijk maar eens op de tabel bij de luchtpomp, ook daar zie je veel auto's met dezelfde bandenspanning voor en achter.

[moderatorbreak]
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.
[/moderatorbreak]
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Dat is mijn ervaring niet, anders had ik de vraag ook niet gesteld :winkie:
Ook bij al mijn vorige middenklasse(!) auto's (Honda, Peugeot, Renault, Volvo, Opel) was de adviesspanning voor de voorbanden lager dan voor de achterbanden (enige uitzonderingen daargelaten FredV :winkie:)

Iemand anders die over de topicvraag nog eens zijn "licht" wil laten schijnen?

[MODERATORBREAK]Ook hier onnodig quoten is niet nodig.[/MODERATORBREAK]
 

Mark

Banned
Ook bij mijn Dacia is de bandendruk normaal gezien op alle de vier banden gelijk, namelijk 2.4bar. Omdat ik een gastank heb en regelmatig met belading rondrijd heb ik de druk van de achterste banden wel naar 2.6bar verhoogt. Wanneer de auto beladen is voor het verlof en de caravan hangt erachter gaat de bandruk voor naar 2.6 en achter naar 3.0bar.
 

hemi24

Forumguru
Volgens het tankklepje van mijn O2 voor de gemonteerde 225/45R17:

Normaal: Voor: 2,2; Achter: 2,1;
Beladen: Voor: 2,3; Achter: 3,0;

Voor mijn winterbanden (205/55R16 Primacy Alpin PA3) geeft Michelin het advies:

Voor: 2,2; Achter: 2,5;
 

guitar_billy

Senior Member
doordat motor versnellingbak en aandrijving allemaal voorin zit zijn de meeste voorwielaandrijvers zwaarder op de vooras als op de achteras, dit geeft ook onderstuur (het zware gewicht voorin wil vooruit blijven gaan).

dan maar een poging tot voorbeeld van normale belading en maximale belading.
-even uit mijn hoofd weegt mijn O2 1360kg, zeg dat 60% vooras is en 40% achteras. dat is dan afgerond 800kg op de vooras en 560kg achteras.
-maximale belading met mensen en kofferbak vracht is rond de 2000kg. dit zal meer op de achteras dan op de vooras liggen. hoeveel vindt ik toch lastig te bepalen... maar waarom?
ik zit zelf al rond de B stijl dat is ~midden tussen voor en achteras. alles achter mij zal meer op de achteras drukken. vracht achter de achteras en tegen de kofferbakdrempel zal zelfs de druk op de vooras lichter maken, je ziet ook bij veel caravan rijders dat de achterkant is ingezakt en de vering aan de voorkant omhoog komt.

wie heeft er een weegbrug ??? :D
 

FredV

Banned
.. zijn de meeste voorwielaandrijvers zwaarder op de vooras als op de achteras, dit geeft ook onderstuur (het zware gewicht voorin wil vooruit blijven gaan).
Onderstuur is een karaktereigensschap van voorwielaandrijving.
Vanwege het veiligere effect van voorwielaandrijving, is dat tegenwoordig de meest gangbare vorm van aandrijving in personenwagens.
Onderstuur merk je in een (te) snel gereden bocht. Gas los en het karakter verandert in overstuur en je auto draait 'vanzelf' door de bocht. Veilig bijverschijnsel dus.
Een voorwielaandrijver zal nl.(vanwege het gyroscopisch effect) in z'n rijrichting willen blijven volharden, dus rechtuit willen. Gas los, de aandrijving op de voorwielen valt weg en de auto is bestuurbaar door de bocht.
Het effect op een glad wegdek is weer een ander verhaal, maar dat voert hier veel te ver.

De ideale gewichtsverdeling zal natuurlijk 50-50 zijn. En t zwaartepunt tussen de voor- en achteras. anders is zo'n voertuig onhandelbaar.
 
Bovenaan Onderaan