Drukverschilsensor Greenline

Vandaag een melding gehad Fehler start/stop en brandend motorstoringslampje....
Laten uitlezen bij de garage en bleek de drukverschilsensor(of verschildruksensor?) te zijn van het roetfilter..
Foutcode P245200 . Nu heb ik begrepen dat die dingen bij VAG nogal eens kapot gaan... dus zal hem volgende week eens laten vervangen bij de onderhoudsbeurt.
Storing is gewist, en lampje niet meer gezien vandaag.
Heb straks eens gegoogled en gekeken waar het ding zat.
Maar nu de vraag: dat ding zit bij het brandstofilter geklikt bij de gl... zitten 2 slangetjes aan.... eentje gaat naar het roetfilter (volgens mij) en die andere is slechts een loos slangetje van een paar centimeter... hoort dat zo of is het ergens van afgeschoten? Ziet er zo raar uit......waarom zit dat slangetje er anders aan?
Een monteur die het weet?
Ps betreft een gl combi van 2/2011 met 225000km
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
dat loze slangetje is de buitenlucht en hangt naar beneden zodat er geen water in de sensor komt.
Die sensor meet het verschil in druk tussen buitenlucht en roetfilter.
 

hemi24

Forumguru
Logisch beredeneerd gaat volgens mij het systeem pas goed werken als de sensor het verschil meet tussen de druk vóór én na het roetfilter...

Edit: getuige het plaatje van volgende pagina, moet ik @Skoda-MAN toch gelijk geven...

http://workshop-manuals.com/skoda/f...ccording_to_eu_5_standard_(right-hand_drive)/

fabia-mk2-3641.png
 
Laatst bewerkt:

Kempes

Forumguru
Die heb ik laatst bij mijn O2 ook kapot gehad, melding kwam ongeveer elke 200km terug. Ik zou er niet te lang mee wachten (of weinig rijden)... kans zit erin dat je roetfilter volloopt en defect raakt..(weekje zal nog wel kunnen).

Is wel een prijzig onderdeeltje.. kreng koste mij iets van 90 euro!
 

ABruintje

Senior Member
Heb ik afgelopen zaterdag ook vervangen.

Ding kost bij cartal iets van €60,-
Gewoon zelf doen, kan je heel makkelijk bij en is zo gebeurd.
Niet de monteur er een uur voor laten schrijven.

Houd er rekening mee dat zolang dat ding niet goed werk het roetfiler NIET regenereert.
Mijn advies om meteen te vervangen want als het roetfilter verstopt raakt dan kan het grotere schade veroorzaken.
 

hemi24

Forumguru
Heb ik afgelopen zaterdag ook vervangen.

Ding kost bij cartal iets van €60,-
Gewoon zelf doen, kan je heel makkelijk bij en is zo gebeurd.
Niet de monteur er een uur voor laten schrijven.

Houd er rekening mee dat zolang dat ding niet goed werk het roetfiler NIET regenereert.
Mijn advies om meteen te vervangen want als het roetfilter verstopt raakt dan kan het grotere schade veroorzaken.

Volgende stappen ook uitgevoerd?!?

Perform an adaptation after replacing the differential pressure sender -G505-.
The work procedure for the adaptation is described in the „Targeted fault finding“. It is also described under „Targeted functions“.
– Select the correct vehicle in the „Targeted fault finding“.
– Press button „Skip“.
– Press „Selected Functions/Components“.
– Select „Drive“.
– Select „01 - Self-diagnosable systems“.
– Select „01 - Engine electronics J623“.
– Select „01 - Engine electronics, function“.
– Select „01 - Erase initialisation values (Rep. Gr. 21 - 28)“.
 

ABruintje

Senior Member
Volgende stappen ook uitgevoerd?!?

Perform an adaptation after replacing the differential pressure sender -G505-.
The work procedure for the adaptation is described in the „Targeted fault finding“. It is also described under „Targeted functions“.
– Select the correct vehicle in the „Targeted fault finding“.
– Press button „Skip“.
– Press „Selected Functions/Components“.
– Select „Drive“.
– Select „01 - Self-diagnosable systems“.
– Select „01 - Engine electronics J623“.
– Select „01 - Engine electronics, function“.
– Select „01 - Erase initialisation values (Rep. Gr. 21 - 28)“.

Als eerste heb ik de G450 vervangen en niet de G505.

Maar je bedoelt dit:
----------------------------------------------------------------------------------------------
Druksensor Uitlaatgas (G450) inleren


Ga als volgt te werk:
  • auto op contact,
  • start VCDS (VAG-COM), ga naar [01 - Motor]
  • ga naar [Login - 11]
  • 30605 = aanpassing Druksensor 1 voor Uitlaatgas (G450)
  • let op: schakel na de aanpassing het contact voor minimaal 10 seconden uit!
of

Ga als volgt te werk:
  • auto op contact,
  • start VCDS (VAG-COM), ga naar [01 - Motor]
  • ga naar [Aanpassingen - 10]
  • selecteer kanaal 12 en lees de waarde in veld 5
  • zet deze waarde terug op "0"
  • druk op "Test" en sla de waarde op
  • Voer bij [Codering II - 16] de code 30605 in
  • let op: schakel na de aanpassing het contact voor minimaal 10 seconden uit!
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Ja, dat heb ik gedaan.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik vraag me af of dat inleren allemaal nodig is omdat volgende mij zo'n sensor niet anders dan een spanningswaarde geeft naar de ecu die vervolgens beslist of wel of niet regeneratie uitgevoerd moet worden.
Ik kan me voorstellen dat bij vernieuwing van het roetfilter de waarde weer op 0 gezet moet worden.
 

ABruintje

Senior Member
Ik vraag me af of dat inleren allemaal nodig is omdat volgende mij zo'n sensor niet anders dan een spanningswaarde geeft naar de ecu die vervolgens beslist of wel of niet regeneratie uitgevoerd moet worden.
Ik kan me voorstellen dat bij vernieuwing van het roetfilter de waarde weer op 0 gezet moet worden.

Voor dat ik hem opnieuw had ingeleeerd, heb ik de waarde bekeken en die was inderdaad al 0.
Toch maar voor de zekerheid gedaan.
 

Spierings

Forumguru
Opnieuw inleren moet je altijd doen, zodat de calibratie goed is. Niet alle nieuwe sensoren geven dezelfde waarde... en ook al geeft de nieuw 0 aan, dat betekend niet dat de oude dit ook deed..
 
Bovenaan Onderaan