DSG 6 automaat vraagje's

Espott

Lid
Ik toer nu een aantal maanden rond met mijn O2 met DSG. Wat mij opvalt is dat de bak nogal snel opschakelt en nogal traag terugschakelt. Het kan dus gebeuren dat als ik afrem voor de bocht met 50 in zijn 5 de bocht door ga. En als ik bijna stil sta de versnelling nog in de 2 staat.

Is dit aan te passen?
Hebben meer mensen deze ervaring?

Alvast bedankt!
 

van inkel

Forumguru
Klopt deze ervaring heb ik ook, maar na de bocht schakeld hij bij mij terug naar 2 of 3, al naar gelang je gas geeft. En hij schakeld pas terug naar 1 als je stil staat.
 

Adoks

Senior Member
Ja, die ervaring heb ik ook. Ik vind het overigens prima. In de S-stand gaat her wel wat vlotter allemaal.
 

r_d_k

Actief lid
Ik heb een A3SB 2.0TDI DSG(6) gehad. Ik had sterk het gevoel dat de DSG o.a. reageert op de stand van het gaspedaal. Zodra ik sportiever rij, schakelt de DSG ook later op (in D), rij ik rustig dan schakelt de DSG snel op.

Als ik afrem dan schakelt de DSG zeer laat terug, maar door tijdig een beetje gas te geven ga je in de juiste versnelling door de bocht (2 of 3). Als ik 'wat sportief' op een bocht af rij (hiermee bedoel ik wat later rem), dan stond de DSG altijd in de juiste versnelling. Met name met 'uitrollen voor een bocht' is de DSG in de war en schakelt pas naar de juiste versnelling nadat er gas is gegeven.

Met een zware aanhanger heb ik dezelfde ervaring. Door het gevraagde vermogen voor versnellen zit je altijd in de juiste versnelling. Echter afremmen op de motor is niet mogelijk, tenzij je handmatig gaat schakelen.

Eerlijk gezegd heb ik de S-stand zelden tot nooit gebruikt. Ik vond de S-stand zenuwachtig en onnodig hoog in toeren blijven hangen.
 

LenK

Forumguru
Als je flippers hebt kun je dan ingrijpen of moet je dan eerst de versnellingsbak op M zetten?
 

r_d_k

Actief lid
Flippers kan je altijd gebruiken. Echter deze reageren mijn inziens te traag ten opzichte van de fijne werking van de DSG-bak.

Zodra je ingrijpt op de automatische werking van de DSG-bak, blijft de handmatige correctie met de flippers een aantal seconden van kracht. Daarna kiest de DSG automatisch de ideale versnelling. Het is handig voor inhalen op een 80 km weg, wanneer je even wilt terugschakelen.
 

Pendragon

Donateur
Ik had dan wel geen DSG6, maar een DSG7 in de Superb, maar ik vond dat vooral bij het optrekken in de D stand de auto niet altijd even prettig. Bij sportief het rechter pedaal in te drukken ging het voor mij altijd goed, je spuit dan ook weg. Maar als je het rustig doet (normaal?) dan schakelde de DSG bak heel snel achter elkaar met schokkerig gedrag tot gevolg. Pas na z'n 3 werd het dan weer normaal. Wat ik dan wel eens deed was in de S optrekken en hem dan bij zo'n 50km terugzetten in D. In de S stand schakelt de bak later en minder schokkerig. Ik weet, het zou niet zo moeten zijn, maar misschien is een DSG7 gewoon teveel versnellingen :)
Een nadeel aan de DSG vond ik inderdaad ook dat je niet op de motor af kunt remmen. Soms is dat gewoon handig. Tot zover mijn DSG ervaring. Nu weer terug naar de realiteit van een handgeschakelde 6 bak :)
 

LenK

Forumguru
Als ik dit zo lees dan is de DSG net een gewone automaat :yeah:
Als ik achter iemand rijdt waar ik langs wil vliegen zodra die naar rechts gaat dan staat de automaat vanwege de geringe belasting ondertussen ook al in een hoge versnelling.
Als je dan gas geeft om te versnellen gaat de bak eerst terugschakelen en dat kost weer tijd.
Ondanks deze kleine ergernissen vind ik automatisch toch in >90% van de tijd verre te prefereren boven handmatig.
Automaat blijft op mijn lijst van essenties bij elke volgende auto.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik had altijd voorgenomen om mijn volgende auto de S2 te laten zijn maar zie daar nu van af. Hij wordt te duur als ik hem wil hebben met alle opties die ik bedacht heb. Dus ik blijf mooi bij de O2 combi, verplicht diesel dus 1.6 of 2.0, met DSG en in een elegance businessline uitvoering met leer achteraf ingebouwd. Maar vooral die DSG wil ik hebben.
In de S2 wordt dat te duur voor mij. En die S2 Greenline gaat niet in de 20% regeling vallen hoorde ik bij een dealer.....terwijl de Passat wel in die regeling valt ! En de Golf is er ook in 1.6 DSG met 20% bijtelling. Maar ja, dan heb ik geen Skoda meer ! En dat gaat me iets te ver.
Het is net zo gezellig hier !:xyxthumbs:
 

purk

Senior Member
Ik toer nu een aantal maanden rond met mijn O2 met DSG. Wat mij opvalt is dat de bak nogal snel opschakelt en nogal traag terugschakelt. Het kan dus gebeuren dat als ik afrem voor de bocht met 50 in zijn 5 de bocht door ga. En als ik bijna stil sta de versnelling nog in de 2 staat.

Is dit aan te passen?
Hebben meer mensen deze ervaring?

Alvast bedankt!

De bak is zo gemaakt dat hij snel en economisch schakeld, wil je dat hij minder schakeld zet je hem in S, kun je niet aanpassen dus zul je meer in de S stand moeten rijden of in de tip stand.

mooie bak maar heeft als nadeel dat hij erg snel opschakeld. Het nieuwe rijden he.
 

r_d_k

Actief lid
Als je dan gas geeft om te versnellen gaat de bak eerst terugschakelen en dat kost weer tijd.
Ten opzichte van een conventionele automaat schakelt een DSG snel terug. Ik heb het niet als hinderlijk ervaren.

Mijn wens: 4x4 + DSG :xyxthumbs:
 

TL@

Forumguru
Als ik dit zo lees dan is de DSG net een gewone automaat :yeah:
Als ik achter iemand rijdt waar ik langs wil vliegen zodra die naar rechts gaat dan staat de automaat vanwege de geringe belasting ondertussen ook al in een hoge versnelling.
Als je dan gas geeft om te versnellen gaat de bak eerst terugschakelen en dat kost weer tijd.
Ondanks deze kleine ergernissen vind ik automatisch toch in >90% van de tijd verre te prefereren boven handmatig.
Automaat blijft op mijn lijst van essenties bij elke volgende auto.

Dat doet de DSG ook, enige verschil met een gewone automaat is: wanneer je er langs gaat en meer dan 1 versnelling terug moet, hij dit in 1 keer doet en niet alle vorige versnellingen moet doorlopen zoals een gewone automaat.
 

Espott

Lid
Economisch is op zich ok, maar als je in de file rijdt dan kan het knap irritant zijn...beetje gas en hij staat alweer in zijn 3...handmatig of de s is dan de oplossing idd.

Ik had alleen het idee dat hij sneller zou moeten terugschakelen, de motor klinkt soms alsof hij af gaat slaan als hij nog minder toeren krijgt.

Er zit net een nieuw vliegwiel in 5000 km en de dsgbak olie is vervangen. Kan dit daarmee te maken hebben?

en ja het schijnt een "leer" automaat te zijn.....dan heeft mijn vorige eigenaar lekker zuinig gereden....60 in zijn 6 is wel heel zuinig!

Ik heb de afgelopen een verbruik van 6.0 op de 5000 km
 

Skody

Actief lid
Zijn er ook mensen met een 2.0 TDI 170 CR met DSG die bij circa 1500 toeren in combinatie met D5-D6 een licht geruis (lijkt op lichte resonantie) horen, waarbij 't lijkt alsof 't van linksvoor komt. Ik merk dit af en toe en heb t idee dat t van de DSG komt, maar kan 't niet echt plaatsen.
 
Bovenaan Onderaan