DSG 6

Fredl

Nieuw lid
Mijn skoda octavia 2 met dsg 6 124000 km schakelt zwaar in naar R of D het voelt als of de koppeling niet ( goed ) vrij komt bij het schakelen bij een normale versnellingsbak. Verder schakelt hij prima tijdens het rijden. Weet iemand de reden ? of is spoelen een optie.
 

Duijzer

Donateur
Vanuit P? Of ook vanuit N? Het kan zijn dat de auto op een lichte helling staat. Als je dan niet de handrem gebruikt, maar ‘m in P zet en uitzet rolt hij nog een klein stukje, tegen de vergrendeling aan. Dan kan het even zwaar zijn om hem er weer uit te krijgen.

In ieder geval even checken hoe het met olie zit. Is de olie vers, en zit er genoeg in?
 

Fredl

Nieuw lid
Is bij het schakelen naar R of D met rempedaal ingetrapt alsof de koppeling niet helemaal vrijkomt bij een schakelbak.
Denk er over om de bak te laten spoelen maar voor ik hier aan begin wil ik graag advies, spoelen is kostbaar zeker als het niet de oplossing is.
Dank voor de reacties.
 

eriktv

Forumguru
Wat @Duijzer zegt klopt als een bus: altijd de volgorde (1) voet stevig op rem (2) handrem goed aantrekken (3) dan pas in P aanhouden. Deed dat laatst niet helemaal goed op een helling in Zweden en dat voelt erg akelig. Zowel bij schakelen naar R als naar D (waarbij je langs R komt).

En wat @Peter-036 bedoelt is de olie in de bak, die elke 60dkm ververst moet worden. Bij jouw kilometerstand zou dit net voor de tweede keer gebeurd moeten zijn. Dat zijn de makkelijkste en meest voor de hand liggende oplossingen voor zover ik weet.
 

Fredl

Nieuw lid
Dit gebeurt ook op vlak terrein ben niet zo van de handrem. Maar zoals ik begrijp is de volgorde starten voetrem intrappen handrem los en dan vanuit de P stand in R of langs R en N naar D schakelen.
Dus altijd handrem gebruiken en deze pas los na het schakelen in R of D
 

eriktv

Forumguru
Het gaat vooral om het parkeren/verlaten van de auto; als ik het ooit goed gelezen heb is de P hetzelfde als de N, maar dan met een palletje dat (iets in) de bak blokkeert. Als de auto niet 100% vlak staat rolt er iets in de bak tegen het palletje aan waardoor ontgrendelen van het palletje zwaar gaat. Vergelijk het met het slot van je fiets dichtdoen of openmaken als er een spaak strak tegenaan staat.

Maar nogmaals; dit en de bakolie zijn de ‘simpele’ meest voor de hand liggende suggesties. Als je deze twee uit kunt sluiten als oorzaak is uitgebreidere diagnose (of andere suggesties van forumleden) nodig.
 

Jewepe

Forumguru
Het is normaal/voorgeschreven onderhoud om de DSG-6 bak om de 60.000 km te voorzien van verse olie en een nieuwe filter. Dat is er volgens mij aan de hand bij jou en dat is iets anders dan de bak te spoelen.
 
Bovenaan Onderaan