DSG automaat of handbak? Meer verbruik?

Wat ik zo lees is dat velen van jullie een leasebak hebben.
Voor diegenen is het waarschijnlijk niet zo belangrijk dat hij meer verbruikt.
Ik wil graag weten wat halen jullie met je DSG? Verbruikt hij echt maar 0.2 liter op 100 km meer zoals in het boekje staat?

Ik sta op het punt mijn Fabia Sport combi in te ruilen voor een Octavia Elegance Combi maar twijfel nu dus over de DSG. (en de kleur :D
Ik wil toch ESP hebben wat 600 Euro kost. DSG kost 2000 Euro maar dan heb je daar ESP bij in zitten, kost dus effectief 1400 Euro. Aangezien ik nogal van zuinig rijden houd heb ik mijn twijfels of dit het geld en meer verbruik waard is.
 

trebor78

Nieuw lid
Mijn O2 combi 1.6tdi dsg elegance business heeft nu 1200km op de teller. Gemiddeld verbruik van deze eerste kilometers is blijven hangen op 5,4l per 100km. Wat mij betreft een hele prestatie. Ik verwacht dat het verbruik in de komende maanden nog een stuk gaat zakken. Ik moet wel opmerken dat ik erg veel snelweg rijd.

Succes met je keuze!
 

Robbie146

Senior Member
Kan nog niet over het verbruik oordelen na een weekje 1.6 TDi DSG-7, maar ik ben maar wat blij dat ik van mijn Avensis met handbak af ben en weer lekker terug ben bij een automaat ;)
 

octaaf11

Actief lid
We hebben een 2.0TDI met DSG6, en rekenen ons onder de categorie rustige rijders. Verbruik bij alleen snelwegritten is een 1 op 18 a 1 op 19.
Dat is dan de A 28 van begin tot eind en terug rijden, niet in de spits en gemiddeld een 105 a 110km/h op de navigatie.
Met stadsverkeer erbij en ritten van 30km over de snelweg kom ik op een 1 op 16 a 1 op 17. Daar zitten dan ook de snellere ritten op de snelweg en ook spitsverkeer bij.
Heb inmiddels bijna 10000km ervaring met deze auto. Bij de lange snelwegritten waren ook 2 ritten naar Frankrijk, een 900km. Veelal over redelijk rustige duitse snelwegen.
Een keer met voet op het gaspedaal en doorrijden, de 2e keer rustig een 110km/h. De snelle rit was 1 op 16, de rustige 1 op 18,7.
In het begin reden we een aar keer gemiddeld 1 op 15,5. Dat was met wat meer kou. En blijkbaar moesten we ook wennen aan de auto. Lange stukken(zo vanaf 1 km) van 50, 60, 70 of 80, rij ik heel snel op CC. In het midden van het land rijden we vaak een lang stuk van max 30km/h:koffie::923::winkie:. Dan zet ik de CC er ook op. Dat scheelt echt in verbruik volgens de boordcomputer.
Johan
 

RobPG

Lid
Zit nu doorgaans op de 6,4 L/100 km (1: 15,4) bij doorsnee gebruik (wat stadsverkeer, vaak B- en snelwegen). Daarbij trek ik bij 't inhalen graag een sprintje, gewoon omdat het met die TSI+DSG zo lekker gaat. Met een DSG kan je dus zuinig rijden, met name omdat die in D heel rap naar een hoge versnelling schakelt (bij 50-60 km/u al in 7). In S zie/hoor je een draaikolk in je tank, dat wel. Als je met veel zelfdiscipline het "nieuwe rijden" toepast, zou je met een handbak wellicht nog iets zuiniger kunnen rijden. Mis je wel het comfort natuurlijk.
 

VEEJAY

Forumguru
Natuurlijk is DSG zuiniger, als je rustig rijdt zal DSG naar verloop van tijd zich aanpassen (schakelmomenten) waardoor je nog efficiënter door de versnellingen heengaat.

Wat je wel moet doen is af en toe de toeren inblazen anders koekt alles aan, want dsg bij rustig rijden vrijdwel nooit meer over de 3500toeren heenkomen.
 

octaaf11

Actief lid
Dat vergat ik nog te zeggen, de DSG nodigt soms ook wel uit om even lekker door te trekken. Heerlijk om die versnelling of de snelle respons op een snel te nemen inhaal actie even te ervaren.
Zet dan wel je verbruiksmeter even niet in zicht.:grin:
Johan
 

TL@

Forumguru
Mijn eerste O2 was een 1.9TDI met handbak, verbruik was rond de 6l/100km (1/16.7) Mijn tweede O2 was een 1.9TDI met DSG (wel een break, de eerste was een hatchback) en het verbruik was fors hoger: 7.5l/100km (1/13.3) Deels door de DSG zelf (was nog de 6-bak met natte koppelingsplaten) en deels door de veel sneller rijstijl waartoe de DSG uitnodigt, vooral de kickdown op de snelweg :winkie:

Volgens mij is de DSG het meerverbuik meer dan waard, de volgende is ook een DSG (wel een 2.0TDI) maar ik moet de diesel dan ook niet zelf betalen.

Moest ik prive de auto kopen, zou de DSG er ook op komen, zonder twijfel maar ik zou misschien wel mijn rijstijl een beetje herbekijken.
 

hemi24

Forumguru
Om een enigszins gefundeerd antwoord te geven:

Gegevens volgens spritmonitor.de:
O2 1.6TDI 5-manueel : 5,50 l/100km (n=71);
O2 1.6TDI DSG-7 : 5,79 l/100km (n=11);

O2 2.0TDI 6-manueel : 6,26 l/100km (n=155);
O2 2.0TDI DSG-6 : 6,61 l/100km (n=48);
 

andrehj

Forumguru
Bij de Superb 1.8 TSI ziet het er voor de automaat heel wat gunstiger uit:
S2 1.8TSI 6-manueel : 9.10 l/100km (n=12);
S2 1.8TSI DSG-7 : 8.53 l/100km (n=26)

En de Octavia 1.8 TSI:
O2 1.8TSI 6-manueel : 8.31 l/100km (n=83);
O2 1.8TSI DSG-7 : 8.13 l/100km (n=39)
 
Kijk dat is een leuke site!
Jullie hebben me al aardig overtuigd.
Ik ga waarschijnlijk voor de 1.2 DSG, hiervan light het verbruik volgens de site wel 0.8 Liter hoger, maar er zijn relatief weinig mensen met deze auto.
Ook ligt het denk ik zeer sterk aan de rijstijl, gezien de laagste meting kun je wel zien dat het wel mogelijk is zuinig te rijden.
1.2 TSI low avg high
Hand 5,52 6,87 8,15
DSG 5,92 7,62 8,15

1.4 TSI
Hand 5,57 7,05 9,79
DSG 5,86 7,28 8,83

 

VEEJAY

Forumguru
Klinkt misschien stommer dan ik bedoel maar als je brandstof wil bezuinigen moet je fietsen. DSG of handbak vind ik geen zware factor als het je echt om brandstof besparen gaat.
 
Bovenaan Onderaan