DSG bak pakt niet altijd

hallo, de laatste tijd pakt de DSG bak niet altijd zn versnelling als je vanuit park of neutraal de drive selecteerd. je moet dan even terug schakelen naar neutraal en dan wederom de drive selecteren. wat kan hier de oorzaak van zijn? betreft een 2016 octavia 1.0 met 130k op de teller
 

Canon-Eye

Forumguru
Alleen wordt die achteruitversnelling in de praktijk (als er wordt geschreven of gesproken over een "x-bak") nooit meegenomen.
Dat zou anders eerder verwarring geven...

(Hetgeen trouwens al wordt bevestigd in de aanduidingen DSG6 en DSG7 ;) )
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De bak versnelt in 1 tot 3 (overdrive) van de mogelijke verzetten, de andere zijn vertragingen.
Ben ik ook (weer) even pedant.
Maar ik denk niet dat TS met de info uit de laatste 5 berichten geholpen wordt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Hoef ik niet uit te leggen, verdiep je maar eens in de werking van een versnellingsbak.
En ik schreef niet dat het in de versnellingen 1 tot 3 daadwekelijk versnelt, maar dat het in 1 tot 3 van de (hoogste) versnellingen sneller draait in de uitgaande as dan de ingaande (=prise-) as. Maar da's een kwestie van lezen.
 

hemi24

Forumguru
@Peter-036 denk nog maar een keer na, want in de 1e versnelling is de vertraging juist het grootst, oftewel de ingaande as draait sneller dan de uitgaande as.

Daarbij is het ook de vraag tot waar je kijkt, aangezien er ook nog een eindoverbrenging in de bak zit…
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@hemi24 De prise-as is de as die de versnellingsbak (die dus eigenlijk een reductiebak is) ingaat vanaf de koppeling/het vliegwiel.
We bedoelen hetzelfde (denk ik) maar gebruiken niet dezelfde termen/definities.
 

Canon-Eye

Forumguru
Komt de term "versnelling" niet (mede) voort uit het gegeven dat je naar een hogere versnelling schakelt om de auto te laten versnellen, oftewel de snelheid te laten toenemen?
 

ertromp

Forumguru
En intussen heeft TS nog steeds niet antwoord op de vraag: "de laatste tijd pakt de DSG bak niet altijd zn versnelling als je vanuit park of neutraal de drive selecteerd. je moet dan even terug schakelen naar neutraal en dan wederom de drive selecteren. wat kan hier de oorzaak van zijn?"

Wat een OT toestand hier zeg. Moderator misschien bij de stamtafel een topic "Tandwielen en ander versnellingsgeneuzel" aanmaken? :ROFLMAO:
 
Bovenaan Onderaan