DSG - betrouwbaarheid en verbruik

Ron1900

Nieuw lid
technisch fantastisch, maar hoe zit 't met de betrouwbaarheid van de DSG? Zijn er hier die ervaring ermee hebben? En hoe zit 't met jullie verbruik (1.9TDI-DSG)?

Lucky Loek

Nieuw lid
Ik heb 53K gereden (1.9TDI-DSG) en ben erg tevreden. Ik heb de versnellingsbak in dit jaar nog niet op een een foutje kunnen betrappen. Het enige (kleine) nadeel is voor mij de reactietijd bij het wegrijden. Gemiddeld verbruik volgens de maxidot is 15,5 km/liter tijdens werkkilometers. Op vakantie (met skibox) daalt dit naar 13,5 km/liter.

Ik rij gemiddeld 1 op 13,** met mijn 2.0TDI DSG (wel gechipt) en dat blijft ook zo.
Het enige nadeel, als je het een nadeel kan noemen, is dat je als je met de hand schakelt niet goed ziet in welke versnelling hij staat.
Het stuur zit net voor de cijfers.
En hij reageert, met snel optrekken, in zijn 1 wat trager.
Maar maakt dat ruimschoots goed als de wielen eenmaal rollen.
Je houdt het schakelen echt niet bij in een handbak en daar zit je winst.
Niet voor niets dat dsg en handschakelen net zo snel is.
Alleen maak je altijd wel een klein foutje als je met de hand schakelt en dat doet de DSG bak niet.
Eerder op dit forum heb ik de uitspraak al eens gezien: DSG betekend Dat Schakelt Goed!!
En zo is het maar net.

Mick

Actief lid
Mijn wagen heeft momenteel zo'n 88000km gereden, en de DSG blijft een geweldig systeem. Veel in de file en stadsverkeer op z'n tijd, en hij blijft perfect schakelen. Het verbruik is gemiddeld 6ltr/100km. Soms meer soms minder.
Ook op vakantie in de bergen werkt hij prettig. Handmatig schakelen bij bergafwaarts rijden, en lekker afremmen op de moter.
Kort om, geen moment spijt, en zou hem zo weer bestellen.

Oli4

Actief lid
Hierbij mijn eigen bescheiden bijdrage:

M.b.v. MaxiDot Tripmaster 2 setting het volgende bijgehouden:
Periode: juli-september 2007
Totale rijduur: 99h57min => 100h
Totale Km: 5.242Km
Gem. verbruik: 1:15,38 oftewel 6,5l / 100Km

Hierin zit dus álles verwerkt: Stad, woon-werk-files, (inter-)nationale afstanden. Rijden gebeurt voornamelijk in "D"-drive, in uitzonderlijke gevallen de "S"-stand voor acceleratie.

Heren/dames statistici.... veel plezier ermee. ;)

Voor wat betreft de betrouwbaarheid v.d. DSG:
Gebreken zijn in de 4 maanden, dat de auto nu in mijn bezit is, niet gebleken; dus dáár kan ik niets over vertellen.

Na inmiddels zo'n 6000Km kan ik alleen maar zeggen, dat het -voor mij- héérlijk rijdt.
In "D" is weliswaar - zoals ook in andere threads wordt genoemd - een 'nadenk'-vertraging, maar daar valt wel enigszins op te anticiperen.
De reactietijd in "S" lijkt wat sneller / minder langzaam. In de manual is een stuk geschreven over het zelflerend vermogen van het motormanagement; lees 't eens na (zodra je je auto hebt).

Na mijn 3 voorgaande handgeschakelde auto's voor mij alléén nog maar: DSG / Quattronic e.d.
(Mijn voorkeur heeft óók heel veel te maken met 2xdaags de "A12" en 5 versleten koppelingskabels bij de vorige auto's).

Groet en veel plezier met de nieuwe aanwinst,

Oli4

louigi58

Senior Member
De mijne heeft inmiddels 113000 op de teller en rijd nog steeds heerlijk.
De DSG heeft mijn rijstijl nu wel begrepen en ik merk dan ook zelden of nooit dat ie zich wel eens vergist.

Dat was bij mijn Oct I met 4 traps automaat wel eens anders, na een rustig stuk wist ie soms echt niet meer in welke versnelling hij moest rijden, ff planken dan wist ie 't wel weer.

Het verbruik tijdens mijn eertste 2000 km volgens maxidot 5,6 l/100km,
werkelijk verbruik 6,5 l/100km of wel 1:15,36 dus gelijk aan dat van OLI4.

Ik heb nog geen ervaring met de caravan met DSG maar ik ben ervan overtuigd dat ook dat een hele vooruitgang is tov de 4 traps automaat van de O1.

Kan dit alleen bijtreden...
DSG is fantastisch en ik zou niet meer terug kunnen naar een handgeschakelde bak.
Beste beslissng die ik ooit genomen heb.
Verbruik rond de 6,5 liter en da's merendeel stadsverkeer...

VEEJAY

Forumguru
En hoe staat het nu met de betrouwbaarheid ruim een jaar en wat kilometers verder?

(heb er nu zelf ook een, vandaar de vraag ;) )

yup

Lid
Ik heb een Octavia 2.0 Tdi 140 pk met DSG, op de klok staat nu 216.000 km en still running strong. Origineel bak trouwens nooit wat aan gerepareerd (heb onderhoudshistorie van het ding). Heb het ding zelf met 193k gekocht trouwens.

Wel altijd om de 60k DSG bakolie + filter vervangen.

Ding rijdt nog steeds perfect, alleen vind hem niet zo supersoepel als je langzaam rijdt maar een gewone automaat met zulke km standen heeft dat ook (zelf ervaren). Voor de rest schakelt ie net zo snel en trekt ie nog steeds even hard de straatstenen uit de grond.

Stylist

Senior Member
170K in 3,5 jaar (nieuwe is geluukig besteld, weer mer DSG) en geen enkele opmerking over de bak dan lof. Verbruik (2.0 TDI) boven 1:14 en dan rij ik bovenmatig sportief.

Oli4

Actief lid
En hoe staat het nu met de betrouwbaarheid ruim een jaar en wat kilometers verder?

(heb er nu zelf ook een, vandaar de vraag ;) )

Inmiddels bijna 70K op de klok; gemiddeld verbruik is gezakt naar 6.2l/100Km (met de 195/15" winterbanden iets minder & met de 225/17" wat meer).

Koppel & DSG zijn nog dagelijks een bron van plezier, al is 'mijn' stukje op de A12 met een max van 90km/h niet altijd bloeddrukverhogend ;)

Kosten?: Gewoon onderhoud en af en toe een liter Olie.....

Maar.... wordt ondertussen toch wel nieuwsgierig naar JD-Lochem .... :D

Groet,

VEEJAY

Forumguru
Dat zijn goede berichten heren, de mijne heeft 88K op de teller en hoop dat hij makkelijk de 300.000 nog haalt :)

Hier en daar lees ik dat door het chippen de DSG bak niet helemaal soepel meer schakelt, dus niet meer zo soepeltjes als zonder tuning, is dat hier ook de ervaring?

Mijn DSG-bak is minder ok... Wanneer de motor/versnellingbak op tempertauur is varieert het toerental bij constante snelheid van de auto en pakt de koppeling soms bruusk op tijdens filerijden.
Binnenkort wordt de mechatronic unit vervangen en ik heb er alle vertrouwen in dat ie dan weer net zo soepel wordt als in het begin (als ik de buitenlandse fora mag geloven, bijvoorbeeld: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3906750&postid=49647616 )

VEEJAY

Forumguru
Gisteren met een gangetje rond de 100 van Nijkerk naar utrecht gereden. Verbruik was 5.1 op 100. Toch wel lekker nu ik de brandstof zelf moet betalen ;)

Plukkie

Nieuw lid
Verbruik wat ik haal is zo'n 7,2/100 km, na 50.000 km. Maar dan hebben we het ook over goed doorrijden. Ik probeer toch altijd wel de toegestane gemiddelde snelheid van 120 km/h op de snelweg te halen. Is kinderachtig, maar bij een stoplicht is het toch elke keer weer lachen. Lekker genieten met die DSG!
Geen enkel probleem met de versnellingsbak. Een heel, heel enkel keertje bij uitrollen dan plots weer gas (bij 2e versnelling) knalt ie er een beetje bruusk in. Goed alert kun je zeggen.

Bovenaan Onderaan