DSG controle koppelomvormer

retep607

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een O2, 1.9TDI, DSG, 2006, 100.020 KM op de teller. Ik heb gehoord dat de koppelomvormer een onderdeel is wat aan vervanging onderhevig kan zijn. Mijn vraag is of iemand kan aangeven wat de eerste signalen van een niet optimaal werkende koppelomvormer zijn, of hoe ik dit kan testen.
 

LenK

Forumguru
In een DSG zit geen koppelomvormer toch. Dat is alleen bij traditionele automaten.
 

Ronnie

Forumguru
DSG werkt met 2 multiplaat koppelingen; DSG 6 met 2 droge koppelingen A 6 platen,
DSG 7 met een natte plaatkoppeling maar verder identiek aan de DSG 6.
De koppelingen zijn elk zo groot als b.v. een forse motorfiets(deze moet ook immers forse pk's op straat brengen), en worden electrisch/hydraulisch dmv de "mechatronic" exact gestuurd met behulp van een computer.
De platen kunnen natuurlijk slijten, echter dit is minimaal.
Eind vorig jaar een "mechatronic"vervangen van een Touran met 170.000 km, koppeling van de 1-3-5 was nog 80%, van de koppeling van de 2-4-6-R was geen slijtage waar te nemen.
Dus ik denk niet dat je met 100.000 km je al zorgen hoeft te maken!
 

VEEJAY

Forumguru
We hebben dezelfde bouwjaar en motor en bak. bij 120.000 moet je nieuwe bakolie.

Ik heb alleen mijn vliegwiel bij 120K preventief laten vervangen door een nieuwer type (wegens tikkend geluid bij stationair). Op tdiclub.com kun je lezen dat DSG van 2004-2007 mankementen konden vertonen. Maar dat hoeft niet per se, maar als het misgaat gaat het goed mis. Zie die website.

Artikelnummer:
Oud:03G105266AP Nieuwe vliegwiel: 03G105266BE

Let op het volgende:
Symptoms include one, some or all of the following.
1. Scratch or soft grind at cold idle.

2. Rattling noise from transmission area (like pebbles in your tranny) Most everyone has this symptom, for some, you can only hear it when the vehicle is in the air with the skid plate removed, for others like myself it is also noticeable in gear with foot on the brake and when just starting out. This noise can be duplicated at will by keeping foot on the brake and shifting in and out of N to R or N to D. Can also be heard in Park. This noise has also been heard from outside of the vehicle when the DMF is getting close to failure.

3. Clunking or hard shifting into first from second when coming to a stop. Others have also reported clunky/hard shifting in other gears.

4. Excessive engine vibration in gear when stopped. Very noticeable

5. Excessive engine vibration at idle in Park. Very noticeable

6. Excessive vibration while driving. Very noticeable

7. Vibrating noise while shutting down.

8. Rattle sound, like metal lines against each other from under car (this has also been attributed to the fuel line rattle TSB)


Ik wil je niet bang maken, ik ben zelf zeer tevreden met mijn DSG bak zou niet anders meer willen.
 

hemi24

Forumguru
@Ronnie: bedoel je niet net andersom: DSG-6 met 2 natte koppelingen; DSG-7 met droge koppelingen?

Koppelomvormer is niet aan de orde bij een DSG...
 
Bovenaan Onderaan