DSG en steile helling met aanhanger

Gysman

Actief lid
Dit weekend voor het eerst gereden met een DSG 2.0 tdi. Speciaal hiervoor naar PON gereden, omdat er geen dealers in de buurt waren met deze auto. Helemaal onder de indruk.
Maar...

Wegrijden met veel toeren lijkt niet mogelijk. Of wel? Reden dat ik dit vraag is het feit dat ik een boot heb die ik ook trailer. Totaal gewicht ongeveer 1300 kg. Momenteel heb ik een Alfa 147, en als ik op een steile trailerhelling sta, met de trailer in het water, dan zet ik de ASR uit en laat ik de auto gecontroleerd met enigszins spinnende wielen wegrijden. Meer kracht zo, auto slaat niet af, en minder belasting voor mijn koppelingsplaten.

Is zoiets ook mogelijk met DSG? Anders sta ik straks op die helling en moet ik wegrijden met een start-toerental van 900. Lijkt me niet bevordelijk voor de koppelingsplaten, en ik denk dat de auto dan ook afslaat...
 

SkodaMan

Actief lid
Maak je geen zorgen. De automaat zorgt voor een maximaal koppel want dat is wat je nodig hebt. De DSG is een samensmelting van twee versnellingsbakken met koppeling, één voor de even en één voor de oneven versnellingen. Dit maakt hem zeer geschikt voor een hoog koppel of wel mega trekkracht. Daar kan geen handbak tegenop /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif.
 

Gysman

Actief lid
Hoog koppel: ja. Echter, pas vanaf ~1800 toeren. Stationair draait de motor 900. Het koppel bij dat toerental is, net zoals bij iedere andere (diesel)motor zeer laag. Ik wil dus graag weten of ik eerst toeren kan maken voordat ik wegrijd.
 
Gysman, je hebt gelijk wat betreft de koppeling. Deze funcyioneert hetzelfde als bij een normale versnellingsbak alleen schakelt hij automatisch.
Ik zou als ik jou was deze vraag even bij Pon voorleggen.
Met een normale automaat is het geen probleem, deze heeft een koppelomvormer die op vloeistof werkt. Hierdoor kan er nooit een verbrande koppeling optreden. Dat is ook de reden dat zandwagens in het transport bijna altijd voozien zijn van een koppelomvormer ipv een koppelplaat.
 

SkodaMan

Actief lid
Vrijdag a.s. hebben we een meeting bij Pon mobiel in Leusden. We hebben Pon gevraagd een kleine presentatie te geven over een paar onderwerpen en de TipTronic vs DSG automaat is er één van.
 

LazyLee

Nieuw lid
Ik rij niet met een aanhanger, maar inmiddels al wel zo'n 50.000 kilometer met een DSG versnellingsbak, waarvan ook een aantal in berggebied.
Ook de DSG laat gewoon even de koppeling slippen als dat nodig is en met spinnende wielen wegrijden (ASR uit) kan gewoon.
Ik denk dat je dus geen enkel probleem zult hebben in de door jou beschreven omstandigheden.
 
Ik kan het me ook niet voorstellen, anders zou je ook in elke willekeurige parkeergarage stilvallen als je perongeluk op de helling moet stoppen. Daar hadden we geen automaat voor genomen toch?

De automaat kent waarschijnlijk de motorkarakteristiek en zal elektronisch geregeld de koppeling laten vieren om de boel aan de praat te houden en het juiste koppel te geven.
 

Pim

Lid
Ik rijd met een 2.0 tdi en DSG en caravan van 1300kg. Is geen probleem, ook helling op niet. Het is niet zo dat de dsg "vast" zit aan de aandrijving, bij meer gas geven zal hij later en langzamer aangrijpen, net als je zelf kun regelen met een handbak met voetkoppeling. De DSG heeft geen koppelomvormer zoals een traditionele automaat, dus het verhaal van Skodaman gaat niet helemaal op. Wel kun je dus met meer dan stationair toerental de helling op door meer gas te geven, waarbij de koppeling slipt voor hij 100% aangrijpt. De 2 koppelingen zijn thermisch beveiligd, dus slopen kun je ze niet, ik heb begrepen, want niet meegemaakt, dat bij overbelasting de koppeling los gaat en dat je dan moet wachten tot hij is afgekoeld, dan doet hij het weer. Maar dit gebeurt slechts in extreme situaties. Overigens, doordat er 2 koppelingen zijn krijgen ze wel ombeurten rust, dus uiteindelijk is de belasing en slijtage minder.
 

Gysman

Actief lid
ok, voorlopig gerust gesteld. Wel de vraag ook nog voorgelegd aan Pon, ik zal hier hun antwoord ook posten als ze reageren.
 
Ik heb een tijdje geleden precies dezelfde vraag gesteld aan zowel een paar Skoda dealers als aan de importeur, omdat ik ook een keuze moest maken tussen DSG of handbak. Ik kreeg er toen geen duidelijk antwoord op, ik heb het idee dat men het gewoon niet wist. Jouw truuk met ASR (of ESP) uit en het spelen met je koppeling doe ik precies zo bij het traileren van mijn boot van ongeveer 1000 kg achter een Bora 1.9 TDI 74kw.

Toch hoef je volgens mij niet bang te zijn dat een DSG moeite heeft met het traileren. Een familielid van mij had vorig jaar een Corolla Verso 1.8 met MMT transmissie. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een DSG, maar ook deze bak heeft een automatische koppeling zonder koppelomvormer. Was geen probleem, gewoon gasgeven en wegrijden. Wel af en toe een beetje een naar geurtje vanonder de kap, maar dat was dan ook maar een 1.8 benzinemotor met een veel minder hoog koppel dan een 2.0TDI.

Mijn keuze heeft zich (helaas) vanzelf opgelost, door een krimpend leasebudget zat een DSG er niet meer in zonder eigen bijdrage, dus dat wordt behelpen met de in bestelling staande O2 met handbak...... /forum/images/graemlins/laugh.gif
 

Gysman

Actief lid
Hm. Het antwoord van PON. Geen antwoord eigenlijk... /forum/images/graemlins/frown.gif
Toch knap, zo'n lange mail, maar zonder inhoud.

--------------------
Naar aanleiding van uw e-mailbericht willen wij u graag als volgt informeren.

De Octavia 2.0 TDI DSG heeft een maximaal aanhangergewicht (geremd) van 1400 kilo. Dit betekent dat het qua vermogen geen problemen zal opleveren om de trailer te trekken. Tevens zijn wij van mening dat het met de Octavia 2.0 TDI DSG juist makkelijker is om met de trailer te rijden dan met uw huidige auto. De manier van wegrijden op een trailerhelling zal verschillen dan de manier waarop dat met een handgeschakelde auto gebeurd, maar hierover kan de dealer u het beste adviseren en wegwijs maken in het gebruik van een Octavia met DSG.

In het vertrouwen u voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,
PON MOBIEL
 
Bovenaan Onderaan