DSG geluid

Sip

Lid
Hallo iedereen,

Als ik een half uur heb gereden met mijn auto (Octavia 2019, 1.0 DSG) maakt de DSG een kreunend geluid.
Dit is te horen als de auto vanuit stilstand moet optrekken. Tijdens het schakelen hoor je dit geluid dan even. Ik hoor verder geen gerammel of geklapper en het schakeken gaat ook op een normale manier, niet sneller/langzamer.

Mijn meeste ritten zijn korter dan een half uur en dan hoor ik het geluid ook niet.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Al bij de dealer gevraagd? Daar stond je bijna voor de deur tijdens het opnemen van het filmpje…

Kan het geluid niet echt plaatsen, maar klinkt bijna alsof het van de koppeling komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sip

Sip

Lid
Hij maakt het geluid bij wegrijden en tijdens het schakelen. Als het geluid door iets anders wordt veroorzaakt dan zou het wel heel toevallig zijn om dat aleen tijdens het schakelen te horen.
 

Stuiver

Forumguru
Bij schakelen is er toch een lastwissel, die toch ook op de as of vering een invloed kan hebben? Ik denk namelijk niet dat dit in de DSG zit, maar waar dan wel weet ik ook niet meteen
 
  • Leuk
Waarderingen: Sip

Sip

Lid
Ik reed inderdaad niet ver van een dealer. Maar in mijn woonplaats zit de dealer om de hoek. Daar ga ik komende week maar eens naar toe. Als het wel de koppeling is zal het vast een dure aangelegenheid worden. De auto heeft wel >200K gelopen dus qua slijtage zou het niet heel raar zijn., wel jammer.
 

Sip

Lid
Ik ben deze week naar de dealer geweest in mijn woonplaats. Ze hebben het in de groep gegooid bij de monteurs en niemand herkende dit geluid. Ook hebben ze navraag gedaan bij de importeur en ook die wist het niet. Om erachter te komen moet de auto daar heen en onderzocht worden. Een dagdeel is zo voorbij met storingzoeken en dat x >100 Euro per uur wordt erg duur en dan mag je hopen dat ze iets gevonden hebben.

Hun advies was: als het erger wordt is het ook makkelijker te achterhalen. Als er verder geen problemen zijn dan gewoon door rijden. Anders kan het een hele dure grap worden zonder de garantie dat het is opgelost.

Misschien kan Qmusic het geluid wel gebruiken voor "raad het geluid"..... :giggle:
 

landfiets

Nieuw lid
Heb je je DSG zelf al eens gereset? Kan veel problemen met schakelen wegnemen. Kost niets en kan je zelf doen. Even googlen en op youtube filmpjes over hoe je dit moet doen. Daarna meestal alles weer okay en leest de DSG jouw rijstijl opnieuw in en gaat weer vloeiender schakelen. Zoek er maar eens op.
 

Okki

Donateur
 

Sip

Lid
Gisteren was het best wel warm en ik moest ook veel kleine stukjes rijden. Het viel me op dat ik het geluid sneller hoorde dan anders. Ik ben er toen even goed op gaan letten wanneer het geluid te horen is. Dat is duidelijk bij opschakelen ik denk ook het geluid horen bij terugschakelen (afremmen), maar dat kan ik nog niet met zekerheid zeggen. Ook heb ik manueel geschakeld. Dan doet hij het ook, wel iets minder.

De bak is gespoeld bij 150K. Zou het kunnen dat er te weinig/veel olie in de bak zit of verkeerde soort. Dit omdat het alleen gebeurt als de motor/bak warm zijn en het met warm weer ook eerder voorkomt. Heeft iemand hier ervaring mee?

De bak restten wil ik nog niet doen. De eventuele foutcodes gaan dan ook mee. Of is dat niet zo?
 

GertD

Actief lid
Ik vermoed dat je een dq200 hebt? Dit is met droge koppeling. Ik weet dat hier tpi's van zijn(misschien niet bij jou chassisnummer) dat dit komt door de koppelingsvoering. Eigenlijk niet meteen een probleem aangezien dit enkel een geluid geeft. Zie het als wat glans die er opzit inplaats van een "ruw" opervlakte.
Wanneer de wagen handmatig staat slipt de koppeling niet zo hard bij vertrekken. In D heb je maar heel even 1ste versnelling en gaat hij naar 2 en dan rijdt hij een hele tijd met slip. Ook dit is op te lossen via software/tuning/optimalisatie. Zie dsg dokter/tvs engineering.

Langs de andere kant, hoe lang zoek je nog met de wagen te rijden? Misschien nu beter de koppeling te vervangen dan binnen 40.000 km en binnen 80.000 km de wagen weg te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sip

Duijzer

Donateur
Ik zou het filmpje eens even sturen naar TVS/ DSG dokter. Als het de DSG is zullen zij het geluid wel herkennen, en weten wat er aan de hand is. En daar hebben ze ook de oplossing, in hardware of software. Als je een DQ200 hebt, en al 200dkm met deze koppelingen gereden hebt is er goed kans dat die versleten zijn. Feitelijk valt het dan nog mee, je hebt er die er bij 50.000 al uit liggen als je veel stadsverkeer en files rijdt. En als je de platen gaat vervangen, laat 'm dan gelijk aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sip

ertromp

Forumguru
@Sip je geeft aan dat de bak gespoeld is.
Je bedoelt dan het tandwielgedeelte of de mechatronic of zo? En waarom is dat gedaan bij 150K?
 

Sip

Lid
@Sip je geeft aan dat de bak gespoeld is.
Je bedoelt dan het tandwielgedeelte of de mechatronic of zo? En waarom is dat gedaan bij 150K?
Ik ga ervan uit dat dit preventiref is gedaan want toen had ik de auto nog niet. Ik heb hem nog maar een klein half jaar.
 
Bovenaan Onderaan