DSG in stand N zijn de voorwielen dan geheel vrij

delta

Actief lid
Forummers,

Bij de winter/zomer wissel viel mij op dat ik de autom in stand N had staan, met contact/motor uit en handrem los, en dat toch mijn voorwielen niet geheel vrij waren.
Wel met de hand draaibaar maar toch enige weerstand (L/R gelijk) is dit normaal bij een DSG ??
 

Ronnie

Forumguru
Wat je toen voelde is de weerstand van de vertanding van het differentieel, het wiel aan de andere kant van de auto draait dan in tegengestelde richting.
Is volledig normaal........
 

yup

Lid
Wat je toen voelde is de weerstand van de vertanding van het differentieel, het wiel aan de andere kant van de auto draait dan in tegengestelde richting.
Is volledig normaal........

DSG in neutraal gaan de wielen wat moeilijker rond dan met een gewone handgeschakelde bak in zijn neutraal. Weet niet hoe het met automaat met koppelomvormer zit.

Dit ivm een wiellager die ik een keer wilde vervangen, ding draaide best wel met wat weerstand rond... (test dan maar eens of de lager goed is of niet, onmogelijk) Normale handgeschakelde auto gaat zeker niet zo moeilijk rond.
 

Ronnie

Forumguru
DSG heeft geen koppelomvormer..... D(irekt) S(chalt) G(etriebe)= automatisch door mechatronic schakelende handbak met 2 inwendige koppelingen.
 

yup

Lid
Yup,
Dat vroeg ik mij dus ook af hoe controleer je dan je wiellager??

Wiellager zit in de naaf zelf, dus je haalt de hele naaf (inclusief wiellager erin dus) eruit en dan zie je vanzelf of ie stuk is of niet.

Op een andere manier kan het niet, in zijn N gaan de wielen gewoon te zwaar bij DSG.
 

Monteurtje

Forumguru
Je kunt bij een DSG ook de wiellagers goed controleren. Heel makkelijk. Wielen vrij van de grond, Start de auto, ASR uitschakelen. Stand D, volgas. Zodat de wielen goed hard ronddraaien. Stand N, motor uitzetten. De wielen draaien dan hard genoeg om een wiellager te voelen of te horen.
 

Octavia32

Forumguru
Ik heb vorige week een O2 Combi 7 traps DGS mee gekregen moet zeggen is leuk maar waarom als ik de auto in drive heb staan ga hij toch rollen als ik voor het stoplicht sta.Bij Nissan gaat hij pas rollen als ik daadwerkelijk het gaspedaal intrap.
 

RobPG

Lid
Kruipen is normaal voor een automaat, Nissan heeft er zeker een trucje op bedacht. Geen ervaring mee overigens.
 

yup

Lid
Mercedes Sprinter rijd ook niet als je geen gas geeft (ouwe type Sprinter), nieuwe rijd dan weer wel in D. Ik denk gewoon dat Nissan ervoor zorgt dat de bak helemaal ontkoppelt als je stilstaat...
 

Xandra

Lid
Ik merk met mijn DSG dat wanneer ik de rem vasthoudt dat na 1 a 2sec het motortoerental iets daalt. Zodra ik de rem loslaat gaat het toerental iets omhoog en komt de auto in beweging.
 

yup

Lid
DSG ontkoppelt ook als je op de rem staat. Anders zou binnen no time je koppeling verbranden... Zodra je rem los laat koppelt ie weer.
 

VEEJAY

Forumguru
Als ie ontkoppeld, waarom voelt EN klinkt ie dan anders als je hem in N hebt versus op de rem vasthoudt??
 

yup

Lid
Ik denk dat de reden daarvoor heel simpel is. In N ontkoppelt ie waarschijnlijk helemaal en staat ie in zijn vrij (dus fysiek ook). In D staat de bak nog in zijn 1 en alleen de koppeling ontkoppelt.
 
Bovenaan Onderaan