DSG is snel?!

Ik heb echt het idee dat mijn 1.9TDI DGS lekker snel is (inmiddels 45.000km). Zeker als je naast een auto voor het stoplicht staat en na het stoplicht direct een bocht hebt. Gewoon gas erop en sturen. De eerste meters heeft ie een beetje achterstand omdat je vanuit stationair op gang moet komen in tegenstelling tot een handbak die alvast gas kan geven en vervolgens de koppeling loslaat, maar daarna tot een 60-70km/u gaat het heel snel doordat je weinig tijd verliest met schakelen. Heb ook een proefrit gemaakt in een 2.0 TDI en die was nóg sneller maar op zich is de 1.9TDI met DSG best vlot. Ben heel benieuwd hoe andere Skodarijders dit ervaren.
 

Exciter

Administrator
Ik zit dan wel op mijn werk in een Touran 2.0TDI DSG, en kan maar een ding zeggen. Dat is geen auto, maar een vliegtuig. Idd, wat schakelt dat ding lekker vlot, en trekken, joh....

Kan voorstellen, dat de O2 hiermee nog lekkerder is - lager en lichter.
 

SkodaMan

Actief lid
Automaten zijn altijd snel geweest. Alleen in Nederland werd de automaaat niet sportief gevonden vanwege het "DAF syndroom".
Als er dan bewijzen gevoerd moesten worden dat een automaat niet sportief was gaf men een Ferrari als voorbeeld. Slaat natuurlijk nergens op want de Nederlandse wegen zijn vooral bezaaid met Vectra's, Octavia's, Passat's, Mondeo's en wat dies meer zij.

Automaten zijn cool en de DSG is misschien wel de coolste /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif.
 

VEEJAY

Forumguru
Alleen jammer dat er geen flippers of schakelknoppen op of achter het stuur zitten, dan was het helemaal te gek (zou ik dan vinden).

1.9tdi is best rap tot de 140. Meer dan genoeg voor 'onze' wegen.
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />
Automaten zijn altijd snel geweest

[/ QUOTE ]

Dat klopt toch echt niet helemaal... Het feit dat automaten al dan niet snel zouden zijn staat los van dat mensen wel of niet genegen waren een automaat te nemen gezien DAF-syndroom. In de meeste tests als men een acceleratie test van een auto is de handgeschakelde bak het snelst !! die moderne automaten, en al zeker een DSG bak, zijn natuurlijk VEEL sneller dat die simpele 3-speed bakjes vroeger. Maar je kunt niet stellen automaten altijd al snel waren.
 

ESC

Lid
Door berichten als dit wordt ik steeds blijer met mijn keuze voor de 2.0 TDI DSG.
Alleen dat wachten, he /forum/images/graemlins/wink.gif Nog 3 weken, dan kan ik ook ervaren hoe snel ie is. Alhoewel mijn Leon TDI Topsport ook niet de traagste is.
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ESC</font><hr />
Door berichten als dit wordt ik steeds blijer met mijn keuze voor de 2.0 TDI DSG. Alleen dat wachten, he /forum/images/graemlins/wink.gif Nog 3 weken, dan kan ik ook ervaren hoe snel ie is.

[/ QUOTE ]

Er is al eerder een tip geweest om die laatste weken door te komen. Daar komt ie weer:

Een paar manieren om geduldig te zijn maar toch verwachtingsvol:
- Ga naar de dealer en haal een stapel folders van de O2. Knip de plaatjes uit en plak en minstens 3 in elke kamer van je huis. Plak er ook een paar in je huidige auto en op je werk.
- Begin elke zin met "Heb ik jou al verteld dat mijn Octavia onderweg is?", ook als je hem of haar niet kent.
- Schrijf een brief naar Sinterklaas of de Kerstman en doe er een lijstje bij van alle after-market accessoires die je graag wilt hebben.

Ik hoop dat dit helpt /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif.
 
Heb laatst een dagje in een BMW 320D automaat gereden, qua vermogen leg ik het in mijn 1.9TDI ruimschoots af. Maar de tot de 60km heb je echt voordeel van de DSG. Die automaat van de BMW lijkt vergeleken hierbij wel in slaap te vallen. Moet bij elke gangwisseling, of zelfs bij het uit de startblokken komen even "nadenken".......
 

Erikje

Actief lid
De DSG schakelt zo snel en soepel dat je a) het niet voelt dat er wordt overschakeld en b) je dat nooit en te nimmer met een handbak kunt nadoen. Daarnaast is het zeer ontspannen en comfortabel rijden.
 

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: EL_Fonz</font><hr />

De eerste meters heeft ie een beetje achterstand omdat je vanuit stationair op gang moet komen in tegenstelling tot een handbak die alvast gas kan geven en vervolgens de koppeling loslaat

[/ QUOTE ]

Zet hem in zijn Neutraal, geef gas terwijl het nog rood is, en wanneer het groen is hou je het gas erop en tik hem in zijn drive... wedden dat je dan snel weg trekt... /forum/images/graemlins/wink.gif
 

mase

Nieuw lid
Over het DAF syndroom gesproken.....zakelijk rijd ik een A4 1.9 TDI (130PK) met multitronic, een soort variomatic. Ik moest er even aan wennen maar nu bevalt deze bak me prima. Voorbeeldje, je geeft gas en zet het toerental op ongeveer 3500 en vervolgens vlieg je in no-time naar de top van ruim 200km/h zonder dat het toerental verandert. Echt zeer comfortabel. Maar omdat deze auto binnenkort aan vervanging toe is heb ik vandaag een testrit in een O2 2.0 TDI DSG gemaakt. Een heerlijke auto en inderdaad een snelle automaat maar het comfort wordt toch wel erg verstoord door het oplopende toerental en het voelbaar schakelen van de bak. Wellicht ook weer een kwestie van gewenning
 

bert

Lid
Heb inmiddels 41.000 km ervaring met een O2 2.0 TDI DSG en ik genient nog elke dag. Gewoon super die DSG icm een 2.0 TDI. Uiteraard is de snelheid nog elke dag een genot. Vooral bij irritante GTI's naast je bij een verkeerslicht. Komt het kleine kind toch weer in je boven. /forum/images/graemlins/489.gif /forum/images/graemlins/489.gif. Ik mag aannemen dat de achterblijvers toch wel gecharmeerd zijn van de achterkant. /forum/images/graemlins/yeah.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: EL_Fonz</font><hr />

De eerste meters heeft ie een beetje achterstand omdat je vanuit stationair op gang moet komen in tegenstelling tot een handbak die alvast gas kan geven en vervolgens de koppeling loslaat

[/ QUOTE ]

Zet hem in zijn Neutraal, geef gas terwijl het nog rood is, en wanneer het groen is hou je het gas erop en tik hem in zijn drive... wedden dat je dan snel weg trekt... /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]
deze actie lijkt mij een beetje gevaarlijk, niet? /forum/images/graemlins/1439.gif
 

Timothee

Actief lid
Het is toch niet zo vreemd dat de DSG snel is? Het DSG principe is toch gebaseerd op dubbele koppelingsplaten waardoor de volgende versnelling altijd al klaar staat? Dan is het logisch dat ie snel opschakelt...in elk geval sneller dan je handmatig kunt doen.
Ook logisch dus dat hij sneller is dan een standaard automaat van BMW. Eerlijker was een vergelijk met een BMW SMG bak.
 

Erikje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: EL_Fonz</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: EL_Fonz</font><hr />

De eerste meters heeft ie een beetje achterstand omdat je vanuit stationair op gang moet komen in tegenstelling tot een handbak die alvast gas kan geven en vervolgens de koppeling loslaat

[/ QUOTE ]

Zet hem in zijn Neutraal, geef gas terwijl het nog rood is, en wanneer het groen is hou je het gas erop en tik hem in zijn drive... wedden dat je dan snel weg trekt... /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]
deze actie lijkt mij een beetje gevaarlijk, niet? /forum/images/graemlins/1439.gif

[/ QUOTE ]

Ik zou het niet eens durven uitproberen! Wie wel?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Timothee</font><hr />

Het is toch niet zo vreemd dat de DSG snel is? Het DSG principe is toch gebaseerd op dubbele koppelingsplaten waardoor de volgende versnelling altijd al klaar staat? Dan is het logisch dat ie snel opschakelt...in elk geval sneller dan je handmatig kunt doen.
Ook logisch dus dat hij sneller is dan een standaard automaat van BMW. Eerlijker was een vergelijk met een BMW SMG bak.

[/ QUOTE ]
Timothee, niet te praktisch benaderen... /forum/images/graemlins/wink.gif Hoe het technisch in elkaar zit weet ik maar ik was gewoon benieuwd naar andere reacties en vooral mooie sterke verhalen. Bijvoorbeeld hoe die Porsche de achterlichten zag van jou Skoda.... /forum/images/graemlins/grin.gif etc.etc...
 

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: EL_Fonz</font><hr />
Bijvoorbeeld hoe die Porsche de achterlichten zag van jou Skoda.... /forum/images/graemlins/grin.gif etc.etc...

[/ QUOTE ]

LOL
 

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Erikje</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: EL_Fonz</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: EL_Fonz</font><hr />

De eerste meters heeft ie een beetje achterstand omdat je vanuit stationair op gang moet komen in tegenstelling tot een handbak die alvast gas kan geven en vervolgens de koppeling loslaat

[/ QUOTE ]

Zet hem in zijn Neutraal, geef gas terwijl het nog rood is, en wanneer het groen is hou je het gas erop en tik hem in zijn drive... wedden dat je dan snel weg trekt... /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]
deze actie lijkt mij een beetje gevaarlijk, niet? /forum/images/graemlins/1439.gif

[/ QUOTE ]

Ik zou het niet eens durven uitproberen! Wie wel?

[/ QUOTE ]

Een oud klasgenoot deed het nog wel eens met zijn pa z'n auto... een stoot vermogen kregen de wielen dus zker in 1 klap!(gevolg... spinnende wielen omdat hij een te grote dosis gas gaf...) T is mogelijk... heb het zelf nooit gedaan bij mijn vaders Volvo V70...
Maar de vraag of het goed is voor de bak/motor... een enkel keertje denk ik niet... maar als je dat vaak doet dan denk ik dat je bak eraan ten onder zal gaan omdat hij de klappen niet goed genoeg kan verwerken...
 

anboni

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: EL_Fonz</font><hr />

De eerste meters heeft ie een beetje achterstand omdat je vanuit stationair op gang moet komen in tegenstelling tot een handbak die alvast gas kan geven en vervolgens de koppeling loslaat

[/ QUOTE ]

Zet hem in zijn Neutraal, geef gas terwijl het nog rood is, en wanneer het groen is hou je het gas erop en tik hem in zijn drive... wedden dat je dan snel weg trekt... /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]

Sommige wagens met DSG hebben Launch Control. Voor zover ik begrijp: zet de bak in S, ESP (dacht ik) uit, rem ingedrukt, gasgeven tot zo'n 3000 toeren, rem los. MAAR ik denk niet dat de Octy dat heeft (misschien een RS als die ooit met DSG uitgerust wordt)
 
Bovenaan Onderaan