DSG issues, kloppen mijn bevindingen?

hemi24

Forumguru
Als de bak na pakweg 500 tot 600 km van aanpassen/ inleren nog steeds niet soepel en juist schakelt deugt er simpelweg iets niet…!

Pim Smit

Senior Member
Heb je een elektronische handrem met apart Autohold-knopje, dan kun je de volgende werkwijze proberen in zo'n stop-aanschuif-stop file, zolang het steeds maar gaat om kleine stukjes vooruit en dan weer wachten:
- zet de bak in M;
- schakel de Autohold in.
Ja. Dat is een goeie!

MarcoO2

Forumguru
Ik heb een DSG gehad in een Octavia 1.8TSI, een Leon 1.4TSI en een Golf 1.0TSI, en in alle drie de auto's schakelde de DSG vlekkeloos en soepel.

1983jeroen

Forumguru
Ik heb afgelopen jaar meerdere DSG gereden. Mijn eigen O3. Die schakelt soms voelbaar, maar meestal prima.
Een O4, die schakelde nog wat soepeler en een bijna nieuwe Polo met 1.0. Die schakelde vergelijkbaar met de mijne wat voor mij een bevestiging was dat het normaal is om soms wat te voelen.

pkrijgsman

Actief lid
Helder, en enorm veel dank voor jullie input! Vraag is dan of @1983jeroen en @MarcoO2 beiden dan hetzelfde bedoelen. Want schakelgedrag is een beetje zoals wijn proeven. Wat de een een prima wijn vindt, vindt de ander misschien een superwijn. Onder de streep telt: is het acceptabel.

Blijft bij mij de vraag staan: wanneer gaat de mechatronica foutmeldingen schrijven? Of zou ik naar een 'dsgdokter' moeten gaan -op eigen initiatief- en dan specifiek hiernaar vragen? Kost wel weer €100 voor het uitlezen, schat ik in....:oops: aan de andere kant, dan weet ik 'zeker' dat het nu in orde is. Hoe zien ook @hemi24 en @Tees dit?

Tees

Donateur
Ik heb niet echt ervaring met DSG, dus ik kan je hierin niet heel veel verder helpen. Wel lijkt het me onwaarschijnlijk dat er een foutcode geweest is van de mechatronica bij uitlezen, dan zouden ze dat bij TVS echt wel opgemerkt hebben. Er zullen wellicht nog wel wat meetwaardeblokken zijn die e.e.a. kunnen zeggen over hoe de mechatronica functioneert (vergelijkbaar met de meetwaardeblokken die iets over de slijtage van de koppelingen zeggen, al is niet iedereen overtuigd dat dat een correcte indicatie is), maar daar weet ik eigenlijk niets van.

Bovenaan Onderaan